Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
snowjim

Lackbehandla oljat Ek bord på bästa vis?

Rekommendera Poster

Hej!

Ni verkar veta en hel del om behandling av trä så jag provar ställa min fråga här.

Vi har ett gediget oljat massivt köksbord som är så gott som nytt. Vi vill slippa underhållet med vanliga oljer och har fått tippset om att lacka bordet vilket kommer ge bordet en blank yta istället för matt(som nu).

Bordet har säkert blivit oljat efter produktion men det ser ut som att det var väldigt längesen då det knappt märks på bordet.

Jag har fått något tipps om att använda båtfernissa som ska vara oljebaserat, risken för komplikationer ska vara minimala med detta?

Vad har ni för förslag? Hur går man tillväga? Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man kan använda bordet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har oljat köksbord i ek, jag oljar det en gång om året, inte särskilt betungande, säkerligen mer arbete med att lacka det, du måste lacka åtminstone 4/5 gånger för att få någorlunda slitstark yta.

Olja/lacka även baksidan på skivan, vilket du nu välger, så att den inte slår sig.

Märkligt att ingen förordat Danska oljan här, jag har inte provat den men många här lovordar den, men vad jag förstår är det ett mellanting av olja och lack.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i kören.

Att olja någon gång per år är minst arbetsinsats, och då på båda sidorna som beskrivs ovan.

 

Men, vill du ändå lacka gör du följande:

- Slipa bordet lätt.

- Avfetta med aceton.

- Torka bort damm med en Tak Rag

- Se till att ha dammfria kläder. Första lagret fernissa späder du 50/50 med balsamterpentin. Låt härda ett dygn.

- Lägg lager 2+3 utan mellanslipning med ett dygn emellan.

- Låt härda två dygn. Mellanslipa ganska kraftigt med 180-papper så ytan blir matt och slät. Dammsug, torka med Tak Rag.

- På med dammfria kläder. Lägg på lager 4+5. Vill du ha OK resultat gör du det med två dygn emellan med mellanslipning, men vill du ha lite stil på ytan lägger du dem med ett dygn emellan utan mellanslipning, slipar sedan hårt till matt yta och lägger lager 6+7. Helst bör man lägga upp emot 10-12 lager om man vill ha riktigt bra yta med mycket djup.

Hela tiden, torka med Tak Rag efter slipningar.

Och. Båda sidorna av bordet.

 

Själva bordsskivan går relativt snabbt att lacka genom att man använder en korthårig mohair-roller 100 mm bred och lägger ut fernissan och sedan efterslätar med en bred pensel. Glöm bara inte att tvätta rollern med diskmedel och vatten innan och låt torka, annars blir ytan så luddig har jag upptäckt den hårda vägen...

 

Jaja, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-komponent klarlack, t.ex International, Hempel etc ger en högblank (lite förvånande för mig, men det är ju det du eftersträvar) och mycket mer slitstark yta jämfört med båtfernissa. Proceduren är ungefär densamma som den Peter beskriver, men enligt min erfarenhet kan man dra ner på antalet lager med 2-K. Skulle tro att det räcker med 3-4 skikt med lätt mellanslipning, men det beror i hög grad på underlaget. Det finns tyvärr nackdelar också. 2-K -lacken luktar mycket starkt och obehagligt. Själv skulle jag aldrig lacka en större yta inomhus utan kolfiltermask. Lösningsmedlen är mer lättflyktiga vilket gör att lacken sätter sig fort så man har mer begränsad tid att eftersläta och resultatet blir mycket dåligt om man är försent ute med detta. Å andra sidan blir ytan mycket tåligare mot slitage och vätskor (whisky t.ex.wink)

Valet är ditt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS ställer en fråga har varit inloggad en gång sedan inte särskilt intreserad av svaren verkar det som.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...