Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JorgenB

fastrostade skruvar

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har haft fastrostade skruvar efter att man har tagit bort teaken i sittbrunnen och inte kan få tag i dem med tång?  Jag vill bara veta hur man får bort dem.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och god fortsättning!

Två varianter

1) Använd någon form av rostlösare, då behöver du inte få så bra tag med tången för att få runt skruven.

2) Borra mitt i skruven med en skarp och bra borr. Prova dig fram vilken dimmension som funkar bäst. En borr som är lika grov som yttre delen av gängan på skruven ger ett störe hål men du blir av med all metall (om du borrar perfekt).

En tredje variant som jag inte vet om det finns verktytg för i små dimmensioner är att använda en grispitt. Grispitt är en sorts skruv som är felgängad, man drar i den moturs. Man borrar ett hål i skruven man ska ta bort och sedan skruvar man i grispitten i det hålet och får på så vis ut skruven när man fortsätter att skruva moturs.

Någon som vet vad en grispitt heter på mer städat fackspråk?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Skruvar i ett plast- eller trädäck rostar väl inte fast så jag antar att detta gäller en stålbåt? Är det RF spårskruv nedgängade i stålet som rostat fast? Är skruvarna avbrutna nära däcket?Kanske underlättas svarandet om du förtydligar litet.

Edit: Oj, nästan samtidigt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dessa ni menar. Köpte mina på biltema för ca 3 år sedan.

 

Edit: till höger ligger det en fransk träskruv, d=ca 4mm

post-10023665-1394237367,7464_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det var ju enkelt... Det känns bättre att fråga efter en skruvutdragare när man behöver en sådan. :-)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... att använda en grispitt/skruvutdragare funkar ju fint på grövre grejor, men för att få ut en skruv i den dimensionen vi talar om för att hålla fast ett teakdäck (3-4 mm inkl gängor?) som sitter i några millimter tjockt lager glasfiber, och sedan försöka få grispitten att fästa i skruven..?

Krånglas det inte till lite i onödan nu..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man göra det på ett komplicerat sätt, så gör det...

 

Jo jag håller med. Men eftersom det var någon som presenterade en lösning men inte viste vad ptodukten hette så var åtminstone jag tvungen att hjälpa till;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller också med. Jag skulle själv välja att borra ur de skruvar jag inte fick ut med mejsel eller tång. Grispitten var ett bonusförslag om TS av någon anledning inte tyckte att borra var en bra lösning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Borra bort bara skruvhuvudet och ta bort teaken. Sätt en plugg i teaken senare när den skall tillbaka. Borra nya fästhål bredvid.

Den uppstickande skruvdelen kapar man bort med vinkeslip/bågfil el likn. Låt den sitta och spackla ev. över så man vet det tätar ordentligt. Kan behövas om det är däcket vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja veta om någon någonsin fått loss någon skruv med svinpitt?

Om så skulle vara fallet skulle det nog funkat med någon annan metod också.

Svinpitt är och förblir ett värdelöst vektyg som avdragen i skruven förhindrar för proffsen att lyckas lossa avdragna skruvar, det finns proffsverktyg att slå i som inte är koniska som funkar betydligt bättre.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Joru Pentax....någonsin...jo ett antal ggr har det lyckats men då inte på smala skruvar, träskruvar i mässing o likn. Felet är att grispitten är konisk och spränger sönder hålet som man ev. har lyckats borra.

Den som man slår in, som du nämner är mycket bättre.

Men gissa varför jag föreslår att borra bort bara skruvhuvudet. Det är nog det enda som funkar när det gäller smala skruvar och trä och på en båt. Borren bör inte vara lika spetsig som normalt utan trubbigare, nästan som en fräs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax skrev:

Skulle vilja veta om någon någonsin fått loss någon skruv med svinpitt?

Om så skulle vara fallet skulle det nog funkat med någon annan metod också.

Svinpitt är och förblir ett värdelöst vektyg som avdragen i skruven förhindrar för proffsen att lyckas lossa avdragna skruvar, det finns proffsverktyg att slå i som inte är koniska som funkar betydligt bättre.

Även jag har hört att det finns de som är nöjd med dessa verktyg, (?) själv tycker jag dom är ...helt värdelösa,,(!),,, brukar sluta med att spetsen går av och då har man ofta ett nytt och värre problem med den kvarsittande och hårda spetsen från det trasiga verktyget.

Finns ett bättre proffs verktyg som istället är av rak 4-kantig modell, säljs bla under namnet ridge - gade (tror jag det hette) fungerar mycket bättre, men även det kan brista men har fördelen att det brukar vara lättare att få ut.

Problemet kan även också vara att när man borrar i rostfritt blir det lätt varmt och då härdar det rostfria stålet så att borren slutar skära. (försök få tag i automatborrar med korsspets som inte har tvärregg i mitten så slipper ni det problemet)

I ditt fall skulle jag nog gör som Toaen föreslår och slipa ner stumpen som är kvar och täta över. Men det finns ju andra fall då detta inte är lika lämpligt tex om skruven skär i ett Aluminiumbeslag tex (rätt vanligt problem)

En Dremmel kan med fördel användas till detta och även till att slipa fram ett mejsel-spår i den stump som är kvar innan man ger upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också med framgång använt grisapickar. Senast häromdagen då en avdragen nippel i en reduceringsventil ställde till det. Dock var det ingen skruv men jag har använt dom till det också. Så visst fungerar det även om det kanske inte är up to date-verktyg.

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grispitten har en tendens att bara spinna runt på mindre skruvar.

En variant jag använt några gånger är att borra ett hål och slå ned en torxbit som är något större än hålet. Sen drar man loss skruven lätt med en skruvdragare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att knacka ner en Torx-bits i hålet man borrat (som Soumi_batti beskriver) är en aldeles utmärkt ide' !.  

Torx'en har i stort nästan exakt samma utseende som verktyget jag beskrev ovan.

Torx är dessutom både billigt och finns i en mängd storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps!  yes

Fanns det inte en tråd för sådana? Detta platsar verkligen där.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem som TS, griskuk av god hss kvalitet kanske funkar,

Men du måste förstås borra i skruven innan

Du kan använda grisen. Biltema grisars kvalitet räcker inte längre än om du sätter din egen ****pitt i hålet.. men ofta e det väl ändå inte större träskruv (teakskruv?) Än m4. Så borra

Bara rakt i centrum i skruvarna du vill ha väck

Så faller huvet av när du når

Skruvens gänga o kan få loss trät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...