Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
undine

ren propeller ?

Rekommendera Poster

Undine här. Trebladig propeller med mycket alger och avlagringar på. Hur får jag ren den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kniv, grovrengörare frånBiltema och en polertrissa förmässing och sen ingen offeranod när båten ligger i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under många år smörjt in propellern med vattenfast fett vid sjösättning, vid upptagning är den ren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: För tydlighets skull, rekommenderar du ingen offeranod i samtliga fall? Finns väl propellrar både med- och utan anod, och att ta bort befintliga skyddsgrejor som funkat bra kan ju rent allmänt kännas tveksamt? (Men årliga anodbyten kostar i.o.f.s. och orsakar extrajobb, så kanske kan man i  vissa fall med fördel spara anod-slantarna till en framtida ny propeller istället?)

Jask: Intressant tips, smörjer du måhända in ganska tjockt? Gissar att du håller till i söt- eller bräckvatten av din avartarbild att dömma?

[själv har jag f.ö. en gammal tvåbladig med ställbar stigning i västkustvatten, den är ändå dyrbar för mig eftersom tillverkningen upphört sen länge. (Har alltså liksom många nätbogserande fiskefartyg en helt steglös fram/back-växellåda och behöver därför inget backslag.) Offeranod finns ej, troligen för att axeln/manöverröret inte är av rostfritt stål utan av ungefär samma gulmetall som propellerhus/blad. Brukar med tanke på dessa omständigheter bara peta bort snäckor, det gröna ärget ser jag som en skyddhinna mot ytterligare ärgande/avzinkning??]

Galvanisk korrosion uppkommer ju främst när två vitt skilda - men obs elektriskt sammankopplade - metalltyper sänks ner i en s.k. elektrolyt (läs här sjövatten). Med vitt skilda avser jag läget i den s.k. spänningstabellen. Mer detaljer nedladdbart här, och även en marinanpassad variant av denna viktiga naturlagsmässiga spänningstabell över metallernas elektriska potential - som ju utgör själva grunden för såväl problemet som detta med offeranoder -  återfinns längst ner i pdf:en.

Ps. Kanske litet OT, men ett tips att INTE rengöra eventuella offeranoders ytor med metallverktyg typ stålborste förekommer för övrigt rikligt i forumet, kan tydligen försämra skyddsfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan det ju ha en viss beydelse i vilka vatten man har båten. Jag har min på västkusten och längst ut i väster.

De senare åren har beväxtning propellrarna varit katastofal. Så vill jag inte minnas att det var förr.

Seawolf, som egentligen heter Mangnus Sterky, är ju en gigant inom området båtelektriskt. Han påstod att anledningen till beväxtningen på propellrarna var att vi börjat motera offeranoder på dem. Förr kunde proppellrarna avge lite koppar som höll dem rena. Nu är det offeranoden som släpper ifrån sig material, med kraftig beväxning som följd.

http://www.batteknik.se/

Har själv inte provat att ta bort anoden, men en del annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har polerat min mässings folding. Samt har anoderna kvar.

Vid uppstagning var propellern helt ren. Ligger på ostkusten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Åh fasen, så Seawolf är självaste Magnus Sterky. (Borde väl inte bli särskilt överraskad för Seawolfs inlägg har jag den allra största respekt för sen tidigare.)

Intressant detta med beväxningsskyddande kopparavgång, beväxning förekommer knappast på min gamla propeller. (Mest en och annan snäcka på RF-skruvskallarna i de försänkta hålen till propellerhusets två halvor döljande vridmekanismen.)

Har hitills bara tänkt rödfärgning och materialförsvagning genom avzinkning, men avkoppring kanske också är en faktor att räkna med? Propellern kan kanske med åren bli spröd även utan uttalad kopparrödfärgning ifall även kopparen försvinner, nåt sånt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte exakt ihåg hur Seawolf skrev och mitt minne är bra men kort. Men att det fanns ett samband mellan offeranod och beväxt propeller.

Även jag har den största respekt för Seawolfs kunskaper.

Den båten jag hade längst utan offeranod hade jag i 19 år från båten var ny. En fast 3-bladig. Kan inte dra mig till minnes att det var någon som helst problem med den propellern. Hade jag problemmed nåt var det det som satt i andra änden på propelleraxeln. wink

Det var under de åren jag myntade uttrycket; Jag har seglat hem fler gånger pga att motorn krånglat, änn att jag gått för motor hem för att jag brutit masten

Det senare hände en gång. Eller rättare sagt, en limfog sprack varvid hela masten började ge sig. Stoppade prosessen genom att slå ett skot runt det hela. Gick sen in till Björlanda kile och tog ner masten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ganska tjockt men inte tjockt så att det se kladdigt ut. På svenska lagom.

De ställbara propellrarna är i brons och då är dragröret ofta även det i brons, om det inte nyligen är bytt då är det kanske rostfritt. Det finns offeranoder till de propellrarna på Vega Marin. Jag har alltid använt anod. Jag seglar i Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som fick något att diskutera. Skall försöka med anoden borta.

 

post-9537-1394237461,0915_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att förtydliga, med rostfri propelleraxel kan du antagligen skippa offeranoden och därmed få propellern att fälla ut lite koppar - den blir då giftig för vattenorganismerna precis som kopparbaserad bottenfärg.

Men har du ett drev i aluminium så ska du inte skippa offeranoden. Gör du det så blir drevet din offeranod i stället. Och det slutar med en större utgift längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag fiskar upp tråden och hoppas få liv i den. Håller på och undersöker vad som kan göras för att hindra att det växer på propellern.

Min båt: En Greenline 33 med rak axel och 5-bladig bronspropeller, en anod på axeln och en vid propellermuttern. Hemmahamn på Öckerö, västkusten.

Någon på kryssarklubben tyckte jag skulle prova utan anoder i första läget, om inte det räckte så föreslog han att förkoppra propellern. Finns ett ställe på Hisingen som gör sådant.

Ringde min säljare som avrådde att ta bort anoderna. De sitter där av en anledning.

Såg också på båtmässan i Göteborg ett ultraljudsystem som ska hålla hela botten ren. Det finns 5 företag i Englad som har börjat tillverka sådana. Här en länk till en svensk återförsäljare:

http://www.vikingyachting.se/Webshop/B%C3%A5tm%C3%A4ssan/SonicShield/SonicShield-II-AC/DC.aspx

Någon jag talade med ifrågasatte om detta även skulle klara att hålla propellern ren. Svårt att veta hur effektivt det är. Ganska magert med dokumentation när man googlar än.

Så kära båtvänner, ge mig vettiga råd! En ren propeller är viktig för mig, särskilt när jag kör med elmotorn där maxfart är 5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova insmörjning med vattenfast fett. Vilken sort? Fett är väl generellt vattenfast men vilken har ni använt och hur bra blev det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova insmörjning med vattenfast fett. Vilken sort? Fett är väl generellt vattenfast men vilken har ni använt och hur bra blev det?

Hej igen, kärt återhörande Forgus31! :)

Dina många kloka inlägg genom åren har satt berikande myror i mitt huvud, men idén att smörja in propellern med fett - vattenfast eller inte - känns "sådär"?

 

Vet inte men för mig är sådan fettinsmörjning mest onödigt "ögonpynt" inför sjösättning?

Blir blankare och kanske därmed snyggare, spolas sedan obönhörligen raskt av då propellern börjar sitt avsköljande framdrivningsjobb.

 

[Hade tidigare en s.k. fiskebåts-propeller, alltså en sådan med variabel stigvinkel. Den hade - under ett täcklock - gängor för en inskruvbar fettnippel direkt in i propellernavet. (Blev vid vårrustningarna att fettsprutan läckte litet och att jag därför behövde torka bort detta med en trasa. Eller smeta ut fettet litet över hela propellern för att det såg pyntmässigt snyggare ut.) Men någon skyddande effekt hade det alltså knappast efter min erfarenhet?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova insmörjning med vattenfast fett. Vilken sort? Fett är väl generellt vattenfast men vilken har ni använt och hur bra blev det?

Jag har köpt mitt fett på SeaSea, standardfett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Tänkte prova insmörjning med vattenfast fett. Vilken sort? Fett är väl generellt vattenfast men vilken har ni använt och hur bra blev det?

Hej igen, kärt återhörande Forgus31! :)

Dina många kloka inlägg genom åren har satt berikande myror i mitt huvud, men idén att smörja in propellern med fett - vattenfast eller inte - känns "sådär"?

 

Vet inte men för mig är sådan fettinsmörjning mest onödigt "ögonpynt" inför sjösättning?

Blir blankare och kanske därmed snyggare, spolas sedan obönhörligen raskt av då propellern börjar sitt avsköljande framdrivningsjobb.

[Hade tidigare en s.k. fiskebåts-propeller, alltså en sådan med variabel stigvinkel. Den hade - under ett täcklock - gängor för en inskruvbar fettnippel direkt in i propellernavet. (Blev vid vårrustningarna att fettsprutan läckte litet och att jag därför behövde torka bort detta med en trasa. Eller smeta ut fettet litet över hela propellern för att det såg pyntmässigt snyggare ut.) Men någon skyddande effekt hade det alltså knappast efter min erfarenhet?]

Jag smörjde in propellern med fett, inte blev den snyggare av det. Men jag tänkte när jag började med detta (28 år sedan) att så dumma är väl inte havstulpanerna att de sätter sig fast på en så kladdig otrevlig yta. För mig fungerade det i.a.f. inte var propellern snygg (grå och ful) när jag tog upp båten heller, så det var knappast anledningen. Men varför det fungerar behöver man inte veta, man ska inte belasta hårddisken med sådant.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte prova insmörjning med vattenfast fett. Vilken sort? Fett är väl generellt vattenfast men vilken har ni använt och hur bra blev det?

Tyckte också det lät intressant. Funderar på om det kan vara bra att spraya lithiumfett på den. Det blir inte så kladdigt och sitter kanske kvar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...