Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Varannan

Tvätt av mögelangripna dynor?

Rekommendera Poster

Åh så skönt att höra att ozongeneratorn fungerar mot skut-lukten med! Är bra sugen på att ägna vårens båtfixande åt så mycket mer än evighetskrävande dyntvätt :)

Tack igen till alla som engagerar sig, delar med sig av sitt kunnande - och även bjuder på sina egna misstag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer  att testa ozongenerator till våren. Luktar ju lite båt vilket kanske inte gör så mycket, men fräscht luktfritt vore trevligare. Om källan till lukten är borta så lär resultatet bestå. I mitt fall blir det nog byte av septiktankslangen som har börjat avge en del lukt.

 

Man bör ta det lite försiktigt med ozongeneratorer då en överdosering medför onödigt stort angrepp på material,  särskilt gummi men även annat. Tror det kan vara smart att som glad amatör inte använda en alltför kraftfull maskin utan istället köra lite längre tid om det behövs.

 

En annan lämplig åtgärd för bättre inomhusklimat är förstås att bättra på ventilationen som ofta är dålig på båtar. God luftomsättning gör väldigt stor skillnad. En solcellsventilator är inte fel.

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ozon fungerade bra på vår båt jag jag vittnat om tidigare på MG. Köpte båten som hade haft toaöversvämning och luktade illa, typisk toalukt. Ozonade båten, ställde dynorna i ett litet rum och stängde in dem där med ozongeneratorn och höll på tills de nästan inte luktade nåt i rummet. Sen dess har båten luktat bra och dynornas lukt avtog ganska snart. Tror att man ska vara varsam med ozonet och inte köra mer än nödvändigt. Lite lukt kvar kan nog räcka. Det sista försvann efter ett tag. 

Hemma har vi en låda med dukar i en byrå som stått i nåt mögligt förråd och den har inte ozonet rått på av nån anledning. Kanske ozonet inte går in i byråns trävirke? Eller får hålla på längre.

Funderade just på toaslangen i båten, luktar den? Kan man inte ta aluminiumfolie och linda runt och kolla om det är den som luktar? 

Metall är väldigt tät jämfört med plast, gummi och likn. ickemetalliska material. Slutar det lukta kan man kanske permanenta slangen med en snygg tejp utanpå metallfolien. Åtminstone så man ser om toaslangen är orsaken och byta då man är säker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, toaslangen börjar lukta när den inte längre är diffusionstät (ångtät). Tror det är svårt att få det helt ''gastätt'' med aluminiumfolie, tänker då på skarvarna. I mitt fall skulle jag ändå vara tvungen att lossa slangen för att komma åt, och då är det lika bra att byta eländet direkt. Om man sätter näsan nära slangen så blir det rätt uppenbart om den börjat tappa tätheten, lukten är inte så angenäm. När det som i mitt fall börjar lukta i stuvutrymmen etc där den passerar igenom så är det dags. Har bytt slangen i tidigare båt och det var trots allt inte en så obehaglig upplevelse som jag hade förväntade mig. Däremot uppstod ett nytt luktproblem med den nya slangen - en frän gummilukt som inte gav upp förrän efter ett par månader. Det var förvisso snäppet bättre än tidigare doft... Man kanske bör köpa en lätt begagnad och ''inkörd'' slang :-)

 

Ozon är instabilt och merparten omvandlas till vanligt syre inom ca 30 minuter. Så täta material hinner ozonen förmodligen inte tränga in i innan det blir syre igen och därmed verkningslöst.

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...