Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Info om ap 450 motorer sökes!

Rekommendera Poster

Gäst

Hej!

Efter några trådar om min ap börjar allt klarna upp sig. Jag har gett mig på att byta packningar, och är nu inne på den sista. (den kunde kanske undvikas men den tanken slog mig efteråt) Det är altså locket ovanför där skvallerstrålen går ut. Jag antar att det är någon slags pump som sitter där och undrar ifall någon har några erfarenhetrt av detta lock. Jag har nämnöigen dragit av två bultar till locket. Det sitter fast jättehårt fast jag borrat ur hålen till skruvarna. Hur får man loss locket? Vad finns under locket? Mvh Marcus

 

Edit. Archimedes penta 450 tillv innan -74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej! :-)

Ja de e inte ovanligt att man drar av bultarna där... ja på termostat locket alltså ;-)

Men vad jag förstår så har du fått ur alla bultar, eller? men locket sitter ändå som berget? vilket det oxå nästan alltid gör... locket brukar jag jobba bort med hjälp av att sätta in en morakniv mellan lock och packning.. å knacka bort det med hammaren. Just dom här packningarna till avgas/termostatlock börjar verkligen bli en bristvara nu, men ev har vi nån kvar om du skulle behöva... förövrigt har vi mycket prylar till AP om de e nåt annat du behöver.                          MVH   Carolina                                                                                                                                                       

Ps. Gillar du gammla utombordare så besök oss gärna på facebook.. finns mycket bilder från bl.a vårt museum där.  Sök på Båtanders Forsström Elofsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tackar och bockar! Hittade er på facebook också! Dessa packningar, måste de vara en speciell sort eller fungerar det att tillverka egna, med vanlig packningsmassa? Hade börjat knacka runt om, men det känns fortfarande stumt när jag försöker bryta med kniven. Men vågar inte ta i... Hur långt kan jag skala packningen innan jag stöter på något? 

MVH Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen fått bort alla skruvar??.. borde isf inte va så himla svårt att få bort de.  Ja visst går det att tillverka själv,, av packningsmaterial å sen limma med riktigt packningslim typ permatex... men lite pyssligt e de ju förstås ;) Kom ihåg att knacka ut hålen innan du skär ut själva packningen.. packningsmaterialet spricker annars gärna om man gör de i omvänd följd. Det är bara högst upp som du isf kan nå termostaten om du driver in kniven för långt.. förövrigt finns de inget där under du kan knacka sönder.

Mvh Carolina 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skickade meddelande till dig på fb häromdagen. Det var några grejor jag behöver till min ap. Ska fortsätta knacka lite på packningen. Igår gick locket iallafall att rubba lite. Men jag tror att jag stött på den där grejen som jag inte skulle förstöra längst upp, får se hur det ser ut när jag får av locket.

 

MVH Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Motorn fungerade en timma i somras innan ena orginaltändspolen gav upp, då kunde jag bara smyga omkring i max 7kn. Därför köpte jag tändspolar från biltema, då uppstod det största problemet nu, motorn dör precis innan båten planar ut. 

Tror ni det är något annat eller kan det vara tändspolarna? 

 

Tack på förhand! Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...