Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eembretsen

200 liters plasttunnor

Rekommendera Poster

Ska bygga mig en flotte i sommar och behöver 200 liters plasttunnor eller liknande, någon som vet vart man kan få tag på sådana för eller billig peng eller hellst för ingen peng alls? 



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De här har jag varit i kontakt med och de verkar bra att ha att göra med: http://www.tomfat.se/

Det blev dock inte att jag handlade av dem i år men det kanske blir till nästa år.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla på skroten Kinna , är i och för sig en tygskrot, men tidigare har dem sålt plasttunnor som det har varit lim i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De skulle ha 100 spänn för 60-liters plasttunnor vilket var vad jag letade efter.

Testa att maila dem och beskriv projektet ni ska ha faten till och se ifall de kan ge lite studentrabatt. Har ni tur så är det en firma som inte bara tänker på vinst utan kan idka lite välgörenhet om de tycker att ert projekt är kul!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med lokala skrotar/ återvinningscentraler, har sett många blåa tunnor på ca 120 liter som bör lämpa sig till ert projekt. Har både i Göteborg(där jag bor) och i Borås sett på tipparna dessa ligga. Kolla med tipparna i din närhet så ska du nog se att du hittar något till ett svårslaget pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fick mina 200 liters tunnor från lokala öl bryggaren, dom var bara glada å slippa åka till återviningen själva, har du någon i närheten så fråga dom...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick mina av min svåger som är biffko-bonde. Han köper någon sorts fodertillskott i 200-liters fat som har fördelen att de bara har två skruvkorkar i stället för lock. Toppen att göra flytbrygga av.

Annars kan det löna sig att ta en sväng i närmsta industriområde och spana på bakgårdarna där och fråga vackert...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla på macken! har själv köpt på statoil. de får all avfettning och bilschampo på fat till biltvätten..

 

åk dock inte till någon obemannad station ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått tag på tre stycken från en kompis morfar som är bonde. Har även fått syn på några vid en statoilmack och tänkte hör mig för där. Undra varför inte ok eller liknande använder dessa tunnor...

Kommer även att göra ett besök vid de tre skrotar som ligger i närheten för att kolla om de har något.

 

 

Har planer på att bygga en liten stuga på flotten men funderar över vältrisken? Någon som har koll på om det finns risk för att en flotte på 3,6 meter välter om ett par ungdommar ställer sig på taken på denna. Stugan kommer att ligga ända ut i kanterna på flotten och vara strax över 2 meter hög. Med ett räcke på taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du kommer att ha tyngdpunkten högre än vattenytan så finns det risk att flotten välter. Med tanke på att du bygger en stuga så höjs tyngdpunkten och även risken för vältning.

Vill du minska vältrisken så får du bygga en köl, som sänker tyngdpunketen och även gör flotten trögare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det känns som att flotten kommer bli väldigt instabil. Med ett två meter högt hus som går ända ut till kanten på en 3,6 X 3,6 meters plattform blir det ju nästan som en kub.

Du behöver nog göra plattformen större så att sidostabiliteten ökar. Ett alternativ är ju om du kan fästa tunnor på utsidan av flotten, likt liggande fendrar.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättar migsjälv och säger att den blir 4.2m lång och 3.6m bred.

 

Men stugan slopas nog eftersom att en köl inte är något alternativ.

 

En sista fundering blir fastsättningen av tunnorna? Är spännband det smidigaste alternativet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bygga som en sängbotten av brädor, kanske med en halv meters mellanrum så de inte åker ur när den lyfts upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa ha träet under vattnet och för att slippa bygga ner flotten så långt. Tanken är att ha 45 × 145 reglar som ram och sen fästa tunnorna under detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...