Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Lägre bränsleförbrukning på grunda vatten

Rekommendera Poster

En kollega hävdar att rederier/kaptener vid möjlighet väljer att gå i grunda vatten då fartygen skall dra mindre bränsle pga att det är mindre vatten att putta undan

 

Min tro är tvärtom pga följande. Har en längre 7knops sträcka jag ofta kör där det är grundt. Inget jag reflekterat över med mindre båtar men när jag tidigare hade min Sea Ray 400 och körde där så tappade jag alltid 1-1.5knop. Antar att detta berodde på att vattnet inte hade någonstans att ta vägen pga ca 1-1.5m mellan båt och botten. En våg byggs upp framför båten och gör så det går långsammare

 

Borde inte effekten bli tvärtom. Att det drar mer bränsle att gå i grunda vatten? Faktum är ju att jag tappar fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stena Carisma gick i en början ner över grundflacket norr Läsö på sin väg mellan Fredrikshamn och Göteborg för att få lyftet som det innebar att komma in på grunt vatten.

Detta gav ökad fart och därmed sannolikt mindre förbrukning, hur de gör nu vet jag inte men om det stämnde så borde de fortsätta med det!

Hur vanliga handelskassar fungerar vet jag inte men man har ju squateffekten att ta hänsyn till vilket tyder på att man har ökat motstånd på grunt vatten och rimligtvis ökad bränsleförbrukning.

Som en slutsats kan man nog säga att det beror på vilken typ av fartyg man har....

se länk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Squat

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis som du säger förbrukningen ökar, djupgåendet ökar, farten minskar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under min tid i flottan, då vi skulle testa fullfartsprov på jagaren så gjordes det alltid över Landsortsdjupet, i annat fall bromsade vattnet för mycket och vi fick lägre fart. En arbetskamrat , som tidigare varit sjökapten, sa att han kunde höra i båten när de kom fram till kontinentalsockeln och det det grundade upp. Det gick tyngre. Detta har jag bara hans ord på så det ser jag inte som en absolut sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klåveskär

För vanliga fartyg går det saktare över grundt vatten. På den tiden då det byggdes fartyg i Göteborg gjordes fartproven på Vingamilen, i den sk. Djupa Rännan. Enstavlorna står kvar, bla. på Skarpenbock, Klåvskären, Buskär, fast färgen har vittrat bort. http://lasselundell.se/senator.html bild på Klåveskärtavlan. När fartygen blev större flyttades fartproven söder om Norge där vattnet var djupare.   http://lasselundell.se/decca.html

 

post-571-1394237366,5041_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenas båt som går från Kiel till Gbg håller ett lägre tempo ut från Kiel. Detta för att det är grunt och friktionen är högre. Så, din teori stämmer bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det känns omöjligt att det skulle gå billigare när båten bevisligen går trögare på grunda vatten.

Kollegan nämnde Stena Line när han tog upp detta så det kanske är som MeaDiva skriver att katamaraner som Carisma kan ta fördel av grunda vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten går tyngre när det är grunt verkar vara nästan samstämmigt.

 

Man kan gå till ytterligheter. Hur går det om vi låter båten gå i en både grund och smal kanal? Det blir mycket svårare för vattnet att smita förbi.

 

Spelar ingen roll säger den som svischar förbi i tretti knop.

 

För det är väl så meningarna gått isär. Skillnaden mellan deplacementbåt och planande båt. Har svårt att se nån fysikalisk mekanism som får planande båten att gå tyngre på grunt vatten. Kanske tvärtom, den planar kanske lättare på grunt vatten. Går man till ytterligheter så kan jag tänka att planande båten skulle gå lättast med ett par cm vatten under en plan båtbotten. Vattnet får svårare att smita undan och båten ligger som på en oljefilm.

 

Stora tunga planande båtar kanske har märkt att det går snabbare i grunt vatten?å

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet i långgrund vik ,saltvatten,är att vi kom upp i planing med ca Max 1m djup,4-5pers,Terhi 415 30hk.Behöll farten ut till badplats.Vid hemfärd på djupare vatten orkar ej båten upp i plan men när vi kommer hem till den grunda viken planar båten upp igen.Min fjord 21 med numer ny motor ökar från 33 till 34,5knop när jag kommer in över1,5-1,2meters djup o nerverna håller./Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märks kanske lättast i slussar. Ganska trögt att få in ett fartyg av maxstorlek i en sluss eller docka, vatten med samma vikt som fartyget ska transporteras ut innan man är helt inne, en ganska normal bobåt 1 till 2 ton vatten ska tryckas undan, detta kostar energi var så säker.

Även planande båtar får ökat djupgående på grunt vatten, vattnet hinner inte fylla på under båten så snabbt som propellern suger bort vatten när det är grunt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det märks om man är van vid fartyget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en testrapport med den lovande titeln hydrodynamic aspects of a fast catamaran operating in shallow water. Tyvärr är den rätt obegriplig, men men.

Citat från sidan 1 som väl i alla fall bekräftar att grunt vatten kan ge högre fart: ...also confirmed the reduction in resistance (compared to deep water results) experienced by a ship moving at certain super-critical speeds in shallow water.

http://media.bmt.org/bmt_media/resources/28/HHSC-Dand_etal-fin.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jo tänkas att en mera flatbottnad båt får mera lyft och som man vet såfår man då mera torr yta och toppfarten ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...