Thomas-1 310 Postad 29 December , 2012 Har ju snappat upp ett och annat praktiskt tips genom åren men säkert finns det mycket jag missat. Har du nåt bra tips, behöver kanske inte gälla enbart mekande utan även båttrix i allmänhet. Tar några favoriter som exempel ...Lossa slangar: Dra inte i slangen när slangklämman är lättad, försök istället knuffa på slangen. (Slangdiametern ökar då istället för tvärtom - och vätskan tränger in och smörjer så slangen sen lossar extremt lätt.)Hälla ur dunk: Vänd dunken så öppningen hamnar överst. (Man slipper kluckandet när luft går in i dunken, blir en jämn och fin stråle.)Smutsiga händer: Vanligt hårschampo är jäkligt effektivt så speciella rengöringsmedel har jag skippat. (Gnid in och tillsätt sen bara droppar av vatten för att sen succesivt öka vattenmängden. Händerna blir som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 December , 2012 Vad du än måste rengöra pröva alltid först med grönsåpa, fungerar i 99% av fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanbe 1 Postad 29 December , 2012 Oljiga händer blir lättast som nya med olivolja och sedan tvål och vatten /stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 December , 2012 Provat olika handkrämer för nariga och självsprickiga händer och funnit att olivolja är det bästa för mina händer. Bra också om man lagar mat att inte få olämpliga smaktillsatser i maten. Handkräm luktar ofta. Helt i onödan. En tumme med självspricka blir värdelös i flera dar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 December , 2012 Ett litet tipps för att få ut bussningar som inte är genomgående, vissa impellerlock elgrejer och dyligt. Fyll bussningen med olja plasera axeln på sin plats ett slag med hammare/plastklubba och plupp bussningen är ute. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 December , 2012 Yes diskmedel är inte så dumt när det gäller rengöring. Hur bra ur miljösynpunkt eller på annat sätt skadligt det är, men hemma och i båten finns det alltid till hands. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 December , 2012 Bra initiativ! I kommande plattform hoppas jag vi får en Tips och trix-kategori där just den här typen av grejer kan listas. Ett mycket bra tips om man har en motor där det är svårt att spänna generatorremmen är att byta ut skenan med spår som skruven för att fästa generatorn glider i mot en vantskruv med öglor i båda ändarna. Detta gör det otroligt enkelt att lossa spänningen vid rembyte och att sedan ställa spänningen med hög precision endast med hjälp av handkraft. Detta tips är inte mitt eget utan jag läste om det i Praktiskt Båtägandes tips-avdelning. Jag utförde det på min båt i höstas och även om jag inte provkört motorn efter det så verkar det fungera perfekt! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 December , 2012 Många tips finns på http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects Några till på http://lasselundell.se/lankar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 December , 2012 Inget man hittar på själv så lätt Jag tänker att bussningen ansluter tätt i botten men eftertanken ger att den minsta glipa ger bussningen lyftkraft med trycket som slaget ger. Ungefär samma uppåtkraft som slaget. Bra fysiktips man kan ha med sig även i övrigt när det gäller vätsketryck som kan få oväntade/oönskade krafter i båtinstallationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 30 December , 2012 Såg den här tejpen i Lasses länk och kom att tänka på en annan favorit.Åtstramande högfriktions-förband. Varje varv av utdragna gummisnoddar - eller eventuellt vulktejp - ökar åtstramningen så förbandet blir förvånansvärt stabilt. (Hör väl till kategorin nödreparationer men jag lagade bågen i mina dyra Koss-hörlurar på det sättet och så sitter det ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 2 Januari , 2013 Ett mycket starkt alternativ som kan fungera i vissa liknande sammanhang är krympslang. Finns i olika dimensioner bl.a. på Clasisjön. Mvh Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baloba 0 Postad 2 Januari , 2013 Bra ide, kanske så småningom blir en egen sida.... ett kanontips somjag provat är att använda oxalsyra på den gula randen längs ned på skrovet. Ta en svamp vatten och kludda på. Vänta en minut och skölj bort. Det blir som nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Januari , 2013 Nyttjar själv metoden. Det funkar med snören också. Varje varv som lindas på så hårt man orkar och snöret håller för ger en adderande kraft. Rullar man hundra varv med fem kilo så har man ett ton som håller delarna samman. Vill man göra ett mer permanent förband kan man lacka eller limma snörlagren. Tar man en stark sytråd, sån man syr segel med så får man ett tunt lager som är jättestarkt. Så starkt man önskar. Bara att öka på antalet varv och hålla trådspänningen hela tiden. Har nyttjat tekniken och skarvat båtshakar på spirstången för att lösa problem i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Januari , 2013 Undvik att försöka lossa skruvar med så kallade svinpittar, det finns raka modeller som är betydligt efektivare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser