Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Snipan_71

Leda vevhusventilation till luftintaget?

Rekommendera Poster

Jag har fått i uppdrag av en båtgranne att hjälpa honom att bli av med ett problem med vevhusventilationen.



Det är så att han har en äldre Ford Lehman dieselmotor i sin båt som ryker mycket från vevhusventilationen, då motorn är så pass gammal och allmänt sliten vill han inte kosta på någon renovering utan han tänker köra så länge det går. Motorn har en oljefälla som jag funderar på om man inte kan ändra lite på.



Som det är nu kommer vevhusventilationen in i fällan och olja som kommer med stannar kvar medan röken går ut genom en genomföring i skrovsidan, oljan kan man tappa ur genom en kran.



Skulle inte man kunna leda tillbaka oljan till tråget och leda röken till luftintaget på motorn?

Vad tror ni om det?

Ber om ursäkt för stavfel och dylikt, hjärnan fungerar inte så bra så här sent smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn nu har så mycket vevhuskomp skulle jag nog vara lite försiktig med att leda in den i insuget eftersom det är en diesel, dom har en benägenhet att vilja skena okontrolerat när man leder tillbaka vevhuskompen i insuget även när man har oljefälla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom som inte sett en diesel skena kolla på YouTube diesel over run.

Ganska otrevlig upplevelse även för den som upplevt det tidigare, inget man vänjer sig vid.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, låter ju inge skoj om det finns en risk att motorn kan rusa om man gör som jag tänkt.

Men vad är det som får motorn att rusa? Är det olja i röken som får den att gör det må tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för fenomenent med en skenande dieselmotor i farsasns Toyota Hiace skåpbil en gång. Drog vid tillfället en biltrailer med en bil på. Plötsligt började bilen accelerera alldeles på egen hand samtidigt som ett enormt rökmoln uppstod bakom bilen. I backspegeln kunde man inte se ens skymten av släpvagen för all rök. Att vrida av tändningen på nyckeln hjälpte inte. Att lägga ur växeln hade lett till övervarv och totalras. Enda som man kunde göra var att ställa sig på bromsen och få stopp på eländet på det viset.

I en båt har man ju inte möjligheten att stoppa motorn på det sättet. Därför är det nog klokast att behålla vevhusventilationen som den är.

Motorolja har ungefär samma energiinnehåll som dieselolja så när koncentrationen i insugsluften blir tillräckligt hög börjar dimman av motorolja antändas samtidigt som dieseloljan. När man ökar motorns belastning och trycket i den glesa motorns vevhus ökar bildas ännu mer oljerök varvid det hela blir en självförsörjande ond cirkel.

Så om din bryggranne vill köra motorn så länge som möjligt är det nog säkrast att behålla nuvarande system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...