Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lusasken

Segla Oslo-Göteborg

Rekommendera Poster

Hej.Marty heter jag och är ny här på forumet.Jag ska segla en L28 från Oslo till Göteborg till våren(maj).Jag har ej seglat så mycket,två sommrar i en Leisure 22 på Vänern.Jag har förarintyg och pågående Kustskepparutb.Jag har ca en vecka -10 dagar på mig och tänkte ta det lugnt för att uppleva norra bohuslän med dess öar.Det jag undrar över är om det finns några bra ställen att ankra efter vägen eller hamnar som ligger enkelt till för att gå in över natten osv.Jag kommer troligen att få segla båten ensam och har 1:50 000 och kustkort över sträckan.Jag undrar även om ca 10 dagar räcker men tanke på ev oväder osv.

Kom gärna med tips.Mvh-Marty.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Maringuiden

Mätte sträckan grovt och fick 150 distansminuter. Säg 170 med lite kringelikrokar.

Tittar man på hamnar efter vägen så finns det massa. Oslofjorden känner jag inte till, men ett översiktskort (i datorn) säger 

Dröback och Moss och så finns ju de Norska Hvaleröarna norr om Koster

SydKoster  Ekenäs eller hamnen på Nordkoster Bopallen

Resö

alternativ Ramsö om man vill gå utomskärs eller Kalvös hamn och sen vidare till Väderöarna

Havstenssund

Tanumstrand (syd Grebbestad)

Fjällbacka

Hamburgsund

Hunnebostrand

Hasselösund/Kungshamn/Smögen

Bohus Malmön

Lysekil

Grundsund/Gullholmen

Mollösund

Skärhamn

Åstol

Marstrand

Sen beror det ju på vart i Göteborgsområdet du skall hän.

Finns ju ett antal mindre hamnar emellan dessa och ett oändligt stort antal naturhamnar,

På 10 dar borde du ju hinna sträckan. Det blir ju ca 20 distansminuter per dygn.

Väldigt grovt räknat är det ungefär dessa distanser mellan de olika ställena grovt räknat.

Oslo - Moss 30 Nm

Moss - Hvaleröarna 30 Nm

Hvaleöana - Ekenäs 20 Nm

Ekenäs - Havstensund 20 Nm

Havstensund - Tanum Strand 20 Nm

Tanum Strand - Hamburgsund 10 Nm

Hamnburgsund - Hunnebostrand 10 Nm

Hunnebostrand - Kungshamn 10 Nm

Kungshamn - Lysekil 10 Nm

Lysekil - Skärhamn 20 Nm

Skärhamn - Bohus Björkö 10 Nm

Utan att lova något kunde det varit kul att förlja med på en del av sträckan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Tommy för utförlig information.Det är ju bara December än men vill du eventuellt hänga med på någon sträcka vore det ju trevligt,finns säkert en del erfarenhet du har jag skulle kunna ta till mig som relativt nybliven seglare.Min segling kommer att gå för motor upp i Göta -älv till vänern där jag har min hemma hamn.(Vet du om Stefan(smögen) har kvar sin fingal?

Mvh-Marty.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte måste till Gbg kan man gå Nordre älv

Nej, Stefan har precis sålt sin Fingal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för Dröbak skulle jag vilja rekommendera Oscarsborg som ligger mitt i Dröbaksundet. Öarna heter N och S Kaholmen på sjökortet. http://www.forsvarsbygg.no/Documents/Festningene/Oscarsborg /2012/oscarsborg%20infobrosjyre%20liten_2012.pdf?epslanguage=no Gästhamnen ligger på västra sidan, väl skyddad från fartygstrafiken genom Dröbaksundet.

Det var från den här fästningsön som norrmännen sköt med torpedbatteriet (undervattensbatteri) och sänkte kryssaren Blücher när tyskarna skulle invadera Oslo 1944. Välrestaurerad gammal fästning som är intressant att besöka.

Nordre älv är en kul genväg mot Vänern. Du bör helst inte vara högre än 12,5 m för då krävs broöppning både för järnvägsbron och motorvägsbron. Kolla även hur strömt det är i genomfarten i Ormo damm. Om det är för stor nivåskillnad så måste dämmet ute i älven säkas för att minska strömmen i småbåtsgenomfarten och det ska beställas i förväg. Men där är festligt att köra uppför vattenfallet i dammanläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man Nordre Älv så lär det väl behövas broöppning för de flesta segelbåtar när man kommer till fästningen och vad jag har hört så är det inte speciellt lätt att få den bron öppnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Lintotts inlägg: Rekommenderar också Oscarsborg, men som natthamn finns enligt bilden även en näraliggande skyddad vik med vissa möjligheter till nosförtöjning. (Viken är ett s.k. friområde där väl f.ö. utedass också alltid tycks finnas? Friområdena tydligt grönmärkta i sjökortet, ifall jag minns rätt??)

Kanonrörena har splitterskador som påminner om hur det ser ut i smörpaketet efter ett rejält tag med smörkniven. Och då är faktiskt stålet i dessa ändå gjort av hitlergubbens omskrutna härdade kruppstål. Måste tyvärr erkänna att jag antagligen skulle darrat som ett asplöv inför anblicken av det mäktigt bepansrade slagskeppet, och troligen - sagt på ren göteboska - sketet i byxorna när kanonaden börjat.

Avslöjar inget mer, bara på plats kan nog vidden av denna mänskliga dårskap få sina rätta proportioner rent upplevelsemässigt? Ifall man tar sig tiden att stanna upp seglatsen för att hinna reflektera litet extra?

post-10006646-1394237352,1855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två genomfarter genom försänkningarna vid Oscarsborg. En enligt Thomas-1 skiss och en längst nere i SV.

post-10022308-1394237352,6024_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan gå inomskärs i stort sett genom hela Bohuslän, frånsett utanför N Grebbestad.

Jag gjorde del av den resan med snipa för några år sen. Standhuggen var både kända ((till namn), och tillgänglighet. Det tog tre dagar från Vänersborg till Grebbestad. Jag stannade tror jag vid varje större känd brygga på vägen. Ett kort stopp men ändå ett stopp och fast mark under fötterna.

Vet inte om 10 dagar räcker men det borde du kunna klara av om inte vädret ställer till det..

Lycka till och håll oss uppdaterade med bäde planeringen och själva resan!

Mvh

Laand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oscarsborg är en pärla! Kanonduellen var i 1940. Det finns också et torpedbatteri som blev avfyrat mot Blucher.

Viken i sydväst är en lagun och heter Sandspollen, många båtar, men alltid plats till en till.

Moss är inte så smart sedan bron til Jelöya inte längre är öppningsbar och det blir ett stycke tur-retur. Rätt innan ligger Son, en artsy & seglarstad/by. Längs östra sidan av Oslofjorden ligger Hankö, traditionsrik seglarhamn. Om du vill undvika det öppna havet runt Hvaler, går du ostöver vid Strømtangen. Den största båthamnen på Hvaler er Skjärhalden, men om det är fint väder kan ett alternativ vara att gå till uthamn på Tistler - vilt och vackert. 

Därefter ligger gränsen. (men det ligger också många fina ställen på västsidan av fjorden; Tönsberg med yrande liv, Krukehavn på Hvasser som en liten juvel, ...)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen känner du inte till så många bryggor eller så seglade du inte. 

Visst går det att segla den sträckan med en L28 på 10 dygn - men man får inte stanna vid varje brygga. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du vill säga mig?

Vet du?

 

Vad är många bryggor?

Vad är större kända bryggor?

Oavsett så menas det inte samma sak.

 

Nej, jag har inte seglat.

Det har heller aldrig vare sig skrivit eller sagt.

Jag gick med snipa dvs. 5-6 knop.

Det är väl minst lika mycket som en segelbåt gör när den också för motor.

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.seniorseglaren.se/blucher-filer/blucherkryssare.htm

 

Vi gick från Björlanda kile strax norr om Göteborg till Oslo för några år sedan med en

Comfort 30.

21 maj: Björlanda kile - Klädesholmen  17,3 M

22 maj: Klädesholmen - Lysekil             23,1 M

23 maj: Lysekil - Lilla Kornö                     5,6 M

24 maj: Lilla Kornö - Nordkoster             43,0 M

26 maj: Nordkoster - Moss                      42,5 M

27 maj: Moss - Oslo                                44,6 M

Bra vind hela tiden, omväxlande med och mot. Delvis kraftig medström.

Det finns litet att läsa om det på   http://www.seniorseglaren.se/2007-filer/2007_GOWEvar.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...