Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Kalman

Gissa platsen 3

Rekommendera Poster

Du har sagt inte norr om Skellefteå och jag svarade i princip om det är söder om så har jag väldigt fel i min navigation - och det har jag inte. 

Sen visade jag också en bild på en port till en kyrkogård och en putsad och vitmålad klokstapel till en gammal kyrka. Kyrkan är av fogad natursten och ligger 9 km in i landet åt nordväst från närmsta hamn och till den plats jag frågade om är det en lagom dagssegling. Just beträffande kyrkan skall man nog ta fasta på just ordet gammal. Vid kyrkan finns också en sk. kyrkby

Nu åter till platsen och nått nytt

Vi hade förlänge sen en man här hemma som å huvudets vägnar var mindre bemedlad. Ändå finns det en massa kloka uttryck som han förmedlade. Ett av dessa är; Folk är inte kloka

Från gästhamnen sträcker sig en sandstrand 3 km åt nord ost. Det är väl sandstranden som är den stora atraktionen på platsen.

På stranden närmast hotellet hade man fräst bort allt gräs som hade börjat växa i sanden.

Folk är inte klok. Det finns väl inget vedervärdigare än sandstränder. Ta bort gräs som etbelerat sig och täck över sanden. Folk är inte klok

post-945-1394237369,6882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från din Norrländska resa!

Pite havsbad o Gammelstad kyrka utanför Luleå.

Är gästhamnen vid Pite Havsbad användbar? Den är väl i stort sett nedlagd och ganska misskött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det Pite Havsbad med en liten utvikning till Gammelstads kyrka utanför Luleå.

När jag var där 2004 var hamnen vid Pite Havsbad ganska förfallen och enligt uppgift nedlagd. Det har jag ju också skrivit i flera av ledtrådarna. Den hade i varje fall ett sånt djup då så jag kom in med min Storfidra som sticker 1,3 m. 

post-945-1394237369,7384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Du var en lurig rackare Toaen. Av bilden att döma trodde jag nästan på Storsjön vid Östersund på ett ställe.

Men där har du väl inte seglat tänkte jag. Men snacka om vad kameran ljuger. Vänder runt på bryggan så är man nästan i ett annat land.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tar mig friheen och föreslår nästa.

Det ligger lite närmare ett ställe där väldigt många människor bor.

post-22282-1394237373,2059_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon på er,

Denna plats har jag, och säkert många andra, passerat många hundra gånger sedan barnsben. Den ligger på en ö en bit väster om en annan ö där en av förra seklets seglar-ess reste ett mausoleum över sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, min kvalificerade gissning är att platsen inte ligger på västkusten. Däremot kan finnas en långsökt koppling till västkusten. Jag antar att man i Kungshamn har tillverkat glasmästarsill till och från igenom åren. Den man som anses ha skapat denna sill-inläggning är samma man som byggde sitt eget gravmonument två öar öster om platsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasmästarsill är ett känt begrepp även på västkusten. Kollade på ABBA´s nuvarande sortiment,men de har inget med just det namnet för tillfället. http://www.abba.se/produkter/sill/sillinlaggningar/

Intresant med glasmästaren som var urspunget till den sillinläggningen.

Hade ju båt i Stockholms skärgård och passerade vår ö (eller holme, som vi Gravare oftast säger om vår öar) många gånger, men antagligen på fel sida, på väg mellan Kanholmsfjärden och Trälhavet eller tvärt om. Taskigt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den ledtråden som Arne Radar gav och som du citerade är det en smal sak att med hjälp av Googles ta reda på var bilden är tagen.

Tänkte på din devis under dina inlägg;

Det finns två sätt att göra något på;

mitt sätt och fel sätt

Du kanske borde ändra den till

Det finns två sätt att göra något på;

mitt sätt och rätt sättwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mest det att om den låg åå västkusten så borde jag känna igen platsen, vilket jag inte gjorde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det, om något, bevisar ju att platsen ligger på framsidan av Sverige.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glas-Kalles ö och även begravningsplats är alltid trevlig att passera. Ni glömmer väl inte att skåla med Glas-Kalle för att få fina vindar (gammalt seglarskrock).

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Mans%C3%B6ren,_Glas-Kalles_%C3%B6.jpg&imgrefurl=http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Mans%25C3%25B6ren,_Glas-Kalles_%25C3%25B6.jpg&h=1375&w=2750&sz=1034&tbnid=rNZGQpCvwFa7bM:&tbnh=62&tbnw=123&zoom=1&usg=__G7Loy0ug0pSPI1-_1vUQwjnA53E=&docid=MkHmwM8ltY-vKM&sa=X&ei=fp_2UOi4LuKC4gSIk4HwDQ&ved=0CE0Q9QEwAw&dur=1079

Han ligger begravd i det spetsiga betongmonumentet på skäret till höger på bilden.

Vi är visst fortfarande en bit ifrån den ursprungliga bilden men de som inte är från trakten ska väl få en chans först. Stockholmsseglarna kände nog igen Borgen på direkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Lintott, ingen har väl namngivit platsen ännuwink

Rhenborgen på Kalmans bild uppfördes på 1890-talet av arkitekturprofessor Grundström. Borgen lär vara utsmyckad med skulpturer och detaljer från rivningshus i Stockholm.

Grundström ritade bl.a. flera landskyrkor och var engagerad i kyrkorestaureringsfrågor. Den kanske mäst kända profana byggnad som ritats av Grundström (åtminstone fasadritningarna) är byggnaden på den lilla holmen Strömsborg i centrala Stockholm.

post-10017326-1394237373,4038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har ju i stort sett skrivit namnet på ön i ett av mina tidigare inlägg - om än i krypterad form. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen - Framdriver man TPT (tvätten på tork) är ditt vägval betydligt trevligare (men inte vackrare), så inte gick du på fel sida. Fast borgen lär du då ha missat. Det går att segla även på fel sida, men det kan vara marigt att kryssa in i och ut ur leden - framförallt vid östra inloppet. I högsäsong är här extremt mycket trafik, även nyttotrafik, och sjövägsregel 9 tillämpas strikt.

Jag är övertygad om att du har koll på platsen, din krypteringsförmåga har vi sett flera stora prov påyes.

Men kluringen är väl inte helt löst förrän namn/position har offentliggjorts? Någon kanske sitter i dressinen och försöker fortfarande plocka den på 2 poäng?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju trevligt om så många som möjligt får va med och klura, så jag försöker va lite återhållsam. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej gott folk HLite fler ledtrådars. Kursen var nästan ostlig Efter att ha passerat borgen så tittade jag över aktern och tog denna bild. Det där stora vita har en kurs mot söder.

Det är sund att segla när det inte är mycket trafik i sund-et

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kommer en bild till när man precis passerat.

Ön bredvid mot öster är Sipp för att snacka ungdomsslang anno dacumal.

Man kan sjunga Arholma valsen om man har lust men skippa Ar.

Senast jag seglade förbi där var det i maj 2012, det var en kall  vår.

post-22282-1394237373,4858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar mig friheten att slänga ut en ny kluring, även om bilden är trist.

Jag står med ryggen mot vattnet på en väl besjungen plats.

1. Var är jag?

2. Vad är stolpen i mitten på bilden för inrättning?

3. På vilket sätt kan man, måhända långsökt, associera stolpen med Plura Jonsson?

post-10017326-1394237373,5397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platsen jag söker ligger på Ostkusten, men det går alltid att hitta ledtrådar på västkustenwink:

Den person som sjöng platsen till odödlighet föddes in i en stor fyrmästarfamilj på Vinga. Dessutom fanns på Vinga en likadan stolpinrättning som på förra bilden.

Bilden härintill kommer också från platsen som söks. Det är Nordens äldsta blomma i sin art.

post-10017326-1394237373,6179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag minns en stund, ja tom flera. Bifogade bilden är från ett av dessa tillfällen.

2. Att svara OT på denna fråga är väl inte helt fel - eller!?

3. Hur Plura kommer in i sammanhanget verkar långsökt, men han har väl spelat där kanske.

 

 

B. Danska hällristningen från 1463

post-945-1394237373,6924_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var finns det semaforer på ostkusten?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra där Toaen,

1 - du är självklart på rätt plats.

2 - nej, jag tycker det är ett för stort stycke kulturhistoria för att avfärdas som OT. Stolpinrättningen har även tjänat marina syften.

3 - för att associera till Plura måste man först knäcka fråga 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den på bilden är nog den enda som finns kvar, möjligen finns en replik längre innåt land.

Edit: Vill bara förtydliga att stolpinrättningen kan sägas vara en slags semafor, men just denna typ har en egen benämning och är lite mer sinnrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha... Måste erkänna att jag gick i fällan på ditt svar på fråga 2 - självklart har du rätt i ditt påstående.

Du borde kunna klura ut 3 ocksåsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart jag har rätt beträffade OpTe. wink

3;an är nog svår för min del. Plura och Eldkvarn såväl som Elvis Presley och tom Beatles har väl inte hört till mina favoriter. Att de sistnämnda skrev bra låtar tog ett antal år och andra musikers  arrangemang att förstå. Å andra sidan förstår jag inte dagens rappmusik heller, om man bortser från det tidigste rapplåtarna med Evert Taube och Povel Rammel. Men vi får se om 20 år - fast då är jag förhoppningsvis död.

Nej jag lyssnade nog hellre på lung och sansd musik som denna 

Och denna mera nutid är ju inte fel heller 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eldkvarn - kvarn...

Det finns en kulturmärkt kvarn intill OT.

För övrigt så har Eldkvarn förekommit på närbelägen krog - men det hänger ju inte riktigt samman med OT på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Ja det där med musiksmak är ju väldigt individuellt. Jag tycker om en hel del, men är inte särksilt förtjust i Plura själv.

För mig är till och med det här ljuv musik:

Men faktum är att det bränns rejält. Du har knäckt även fråga 3 utan att veta om det. Om du vill gå till botten med kopplingen får du söka lite vidare via den man som är upphovet till OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...