Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Kalman

Gissa platsen 3

Rekommendera Poster

Ja Batteri Arholma är korrekt!

Ruskigt trevligt ställe att ta ligga över natt faktiskt.

Det finns en fin vik väster om batteriet och det finns även ett vandrarhem med restaurang och café om man vill lata sig lite när det gäller matlagningen.

Mackey

PS Glöm inte att boka visningen i god tid, gärna dagen innan. Visningarna är ofta fullbelagda och det är synd att missa den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden på min L32;a vid Arholma handel togs 2002. 

Har aldrig hört talas om Arholma batteri förrän precis för en kvart sen. Det var ett försök att säga just dom orden, utan att säga det rakt ut. Ett sätt att va lite återhållsam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige!

 

Självklart måst det vara så.

Jäklar vad bra jag är.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på det du skriver så kommer jag att tänka på ett lokalt uttryck som vi har här ut längst ut i väster. Vi annser ju själva att vi är väldigt duktiga och rediga och att vi alltid har rätt och uttrycket lyder; Vi skräpper (skryter) aldrig, vi säger som det är

 

Och med det tanken på denna din och min egen förträfflighet; Varför är det självklart att det är Sverige!?

Var i Sverige skulle det i så fall va!?

Tippset på platsen fick jag  i en artikel som skrivits av den legendariska havsfidraseglaren Kristina Karlström, som berättade om en av sina seglatser i På Kryss. När jag seglade förbi sommaren 1997 var jag bara tvungen att gå in och ankra i denna fjord. Det fanns visserligen en hamn ganska när, men där hade jag varit ett par veckor tidigare,och jag vill i regel pröva nya ställen.

post-945-1394237366,3303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergen är så höga på framförallt första bilden att jag snarare tycker det ser ut som Norge, men har man inte varit där blir det knepigt. Tänker mig dock kusten mellan Arendal och Kristiansand, men det är bara en vild gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är åt rätt håll från min hemmahamn räknat.

Jag brukar segla de 70 distansminutrarna från Hållö till Arendal. Det har hänt att jag kommit fram mot Yttre Torungen på morgonkvisten och fått lite vind så jag har fortsatt 35 distansminuter till en friareal öster om Kristiansand. Sen har jag en eller två dagsetapper fram till fjorden i fråga.

post-945-1394237366,7013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst i nordost, på denna två, eller kanske tredelade fjord, rinner det ut en liten bäck. Dit kan man ro och där är det lätt att ta sig iland. Klättra man upp för berget längs bäckfåran kommer man till ett dämme, som sett sina bästa dagar.

Inte långt från inloppet till fjorden ifråga ligger en liten hamn. Dit  brukade jag gå in för att få is till isboxen i det kombinerade fryshuset  och laxslakteriet.

Den Lutterska tron har en framträdande plats i denna hamn.

 

post-945-1394237367,0685_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tagit sig upp så man kommer upp över fördämningen så ligger det en vaker fjällsjöfrmför en. Tom med tre på rad förbundna med bäckar.

När jag tänker på Fjorden ifråga kommer en figur från Bingolotto för mig. Han fanns med i programet under en tid när Leif loket Olsson var programledare och det var inte loket själv.

post-945-1394237367,6578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drange fjord ligger norr om Farsund. Den lilla hamnen med is?.

Skulle kunna passa efter avståndet 1-2 dagsetapper från Kristiansand. En lämplig gissning om det inte varit för Bingoberra förstås. Eller fanns det en Bingo-Drange? Jag var ingen trogen Bingo-lottare.

Nästa gång vi kommer till Farsund kunde man beöka stället i vilket fall, ser trevligt ut på dina bilder som vanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började nästan ge upp hoppet att nån skulle kunna lista ut fjorden.

Mina dagsetapper brukade för va mellan 20 och 50 distansminuter, så du får nog försöka lista  ut ett annat ställe, möjligen längre västerut.

Bingoberra var helt rätt, fast jag skulle tagit bort den främre delen av namnet och kanske varit lite enhetligare med vokalerna.

På min vandring upp mot fördämningen och fjällsjörna satt denna fågel på en sten. Den råkade fastna på den analoga filmen. En av de få gångerna jag hade användning för teleobjektivet till min sen länge bortlaggda systemkmera.

Vad det är för fågel - det har jag ingen aning om. I varje fall ingen fiskmås. wink

post-945-1394237367,8566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig varit där men det måste förstås vara Berrefjord. Ett par dryga dagsetapper.  

Tack Google.

Även detta ett ställe att besöka. Var det bra ankarbotten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det Berrefjord.

Hade ett 10 kg COR till min havsfidra på 1,7 ton plus all lös utrustning (vägde båten när den var helt tom i samband med en sjösättning)

Det var ganska häftiga fallvindar under de dygnen jag låg där. Det var lungt och fint och så helt plötsigt så kom vinden. Hela båten riste och det var ganska obehagligt. Det var minst kulingvindar som kom. Efter en stund så var det lungt och fint igen.

Tittade på ett sjökortsklipp via internet och såg att det var ganska grunt därinne där jag låg. Kommer inte ihåg vad mitt pappersjökort sa.

Om det var nå speciellt bra plats att ligga på vet jag inte, men det är kul att ha varit där efter ett tipps från Kristina Karlström

post-945-1394237367,8999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Fjordar i all ära...men fågel? Det är ingen rödhake. Möjligen en gul om sådana fanns. Hade det nite varit för avsaknad av en massa gulliga sträck så hade jag gissat på steglits.

 Tar upp frågan för jag såg en sådan i Skåne i somras. Det är en sydlänning som hamnat i högan nord tror jag.

Nån som kan detta bättre? Vi kan väl gissa flygande fän som fjordiga vatten i den här leken.

Svara inte det vette fåglarna nu bara

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman: Pippins namn är egentligen helt fel och antagligen valt av nån smått färgblind, själv kallar jag den helt sonika för orangehake bara för att minnas och (förhoppningsvis) känna igen den ute i verkligheten. :-)

Håller alltså med Davidlobster ovan, och som bevis anför jag detta.

Några nya platsbilder någon?

[själv har jag tyvärr mest gamla diabilder som ju är småtrassligt att lägga upp.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte så många diabilder. Fastnade aldrig för konceptet, men har en intresant bildserie som jag tog för att visa på en arbetsplatsträff - i avskräkande syfte. Köpte en ram av något slag med vars hjälp man skulle kunna scanna in diabilderna. Det blev aldrig gjort och nu kan det nog kvitta.

Medan ni träter om vad för slags fågel som jag fångade på min inscannade analoga bild och letar efter nån lämplig bild och plats att få oss att rådbråka våra hjärnor kan jag väl slänga in en annan  plats.

Var då då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mönsterås kom det blixstsnabbt när jag såg bilden men det är det ju inte men jag skriver det änndå för att slippa tänka mer.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens senaste bild verkar sandigt långgrund (vattenstånds-ändringar dessutom måttliga, ingen flytbrygga tycks ju krävas men ändå sandstränder i bakgrunden)? Ifall det inte är Mönsterås så kanske nånstans i Vänern eller rent av Danmark, måhända nära ställen där sedimentförande älvar flyter ut? [bor själv i Göteborg där väl Göta älv alltid har ansamlat gyttja i sitt våg-skyddade deltaområde, Ullevis gyttjegung när fansen stampar takten är nog riksbekant?] Misstänker därför att detta med sandstränder (läs grovkornig urspolad gyttja?) nånstans ändå alltid kan kräva inrullande vågor från nån större vattensamling??]

Vete tusan fanken, gärna nån ytterligare ledtråd! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är på någon av följande platser: Kusten norr om Stockholm, Vänern eller Norge. Skulle kanske till ovh med vara i Finland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Mönsterås är det inte, men det är så att säga åt rätt håll (fast ändå kanske åt fel) - åtminstone från min horisont sett. wink

När jag läste ordet Mönsterås tänkte jag först - inte en bokstav rätt. Sen gjorde hjärna en volt och jag tänkte - men en bokstav var i alla fall rätt, och när jag sätter detta på pränt så ser jag att det är tom två.

Hade det varit staden som platsen ligger ca en mil SSO om så hade det varit tom tre bokstäver rätt. Nu är platsen en kortform av stadens namn med ett tillägg.

Jag låg i den lilla hamnen, som tidigare hade varit gästhamn, men som inte var det längre och där man låg på egen risk. Nu är det ett tag sen och mitt minne är bra men kort, men jag har för mig att det var så.

Det fanns en stort hotell- och konferensanläggning strax intill. Mannen på bilden var där på en konferns. Jag har för mig att konferensen hade nån ankyting till Taxi. Han satt och tog kort  på en fiskmås enligt vad han sa själv. Han var säkert en duktig fotograf, men han var nog ingen vidare ornitolog. Sämre än jag är.

post-945-1394237369,1387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte så dum som din avatar ser ut.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tanke med din bild utesluter jag Norge och Danmark(som någon annan kom med).

Bilden är tagen i någon sjö ellet i något innanhav, tex östersjön;)

Anledning: inga spår efter havstulpaner på bomarnacheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det ser ut som björk på bilden(tycker jag), vilket innebär att det inte är norr om Skellefteå, eller var nu den naturliga björkgränsen går...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är inte så dum som din avatar ser ut.

Att utesluta Norge och Danmark tycker jag du gör helt rätt i.

Fast nog finns det havstulpaner i Östersjön. Fördelen där är att de sätter sig vid ett tillfälle och det finns en organiserad koll på när. Här på västkusten sker det ju lite hip som happ.

Den här fågeln var det som vår fotograferande, taxianknutne vän, jaktade på i en paus på konfererandet i det stora hotellet strax in till. Den forna gästhamnen var i allmänt dåligt skick. Slarvigt att låta en anläggning förfalla så.

Om fågeln skriver Evert Taube

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng.



Solen står på Orrberget. Sunnanvind brusar.



Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng.



- Hör min vackra visa, kom sjung min refräng !



Fiskmåsen har fått ungar och dyker i min vik,



ur alla gröna dungar hörs finkarnas musik,



och se, så många blommor som redan slagit ut på ängen!



Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol.

post-945-1394237369,2518_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiskmåsen flög så småning om sin kos.

Jag är inte bara dålig ornitolog. Botanik har aldrig varit min starka sida. Navigation han nog hört till den av de tre grenarna jag varit bäst på, men när du säger att björkarna inte växer norr om Skellefteå, så börjar jag även tvivla på min kunskap i navigation.

 

 

Fast det har ju hänt förr att jag navigerat helt fel.

För några år sen hade jag bestämt att jag skulle gå kanalen, segla över till Gotland och hälsa på en kompis som då bodde i Visby och sen segla hem via Skåne. 

Seglade längs bohuskusten, gick genom ett par kanaler med lite öppet vatten emellan, seglade över öppet hav ganska länge och kom så småningom in i ett sund mellan ett par öar. Aha, Fårösund. Seglade vidare längs kusten och kom så småningom in i en stor hamn där jag la till. Var det så här det såg ut i Visby?

Tog en promenad i hamnen och där fanns en stor skyllt på vilken det stod Välkommen till Stavanger Kom på att jag måst ha vänt sjökortet upp och ned. wink

post-945-1394237369,3234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är egentligen överens om en massa saker. Tex det ungefärliga geografiska läget på ett antal distansminuter när. Jag försökte tala omför fotografen att det inte var en fiskmås utan en tärna, men jag är inte säker på att han trodde mig.

Däremot är vi nog inte överens om björkens norra utbredningsområde. Bifogad bild är inte tagen på den platsen jag söker utan en dagssegling längre norrut och så en bilfärd åt nordväst på ca 9 km.

Är det inte en björk som syns längst till vänster i bild.

Jag har bilder på björkar ännu längre norrut, tom i Töre.

post-945-1394237369,5428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det, men jag var som sagt inte säker då jag skrev ...eller var nu den naturliga björkgränsen går... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni nu spårat in på björkens utbredningsområde så kan jag i alla fall meddela att den är väldigt vanlig i norr, se bild. Det finns visserligen olika typer av björk, men det är överkurs i det här fallet. Så det är ingen ledtråd.

Vad gäller platsen är jag helt lost...

post-10013442-1394237369,6697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...