Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gäst Kalman

Gissa platsen 3

Rekommendera Poster

Nej men jag har lite höjdskräck så jag har gått förbi och varit glad att jag inte stått i tornet och behövt hoppa.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tredje gången gillt, nu gäller det att den får plats, annars får någon annan leta reda på en...







EDIT: För stor som sagt...

           Någon som vet hur man får den i färre pixlar när man gjort det i paint en gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars tror jag det är på Kållandsö.

En bild av mig när  jag en gång kört av vägen med min gamla folkvangsbubbla och slog runt. På passagerarsätet hade jag en vanlig påse med några kilo gips. 

Det är alltså på mig, efter att jag kravlat mig ur bilen som bilden föreställer, med det snötäckta landskapet i bakgrunden. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, Jag har förstört Tommys Haparanda Sandskär så här kommer en av mina favoritplatser - var är denna bild tagen ?

post-29756-1394237355,8477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte har du förstört Haparanda Sandskär - en av mina absoluta favoritplatser. Jag hade visserligen ett stort antal ytterligare bilder att visa som ni går miste om. Men det finns ju fördelar och nackdelar med allt. Det är ju fritt för envar att segla dit. Det värsta är att det finns så mycket vackert och intresant på vägen. cheeky

Nästa gång skall jag försöka va elakare - fast det finns alltid nån klurig person som listar ut var och det är ju det som är meningen.

Att din vackra bild är nånstans i Stockholms skärgård är jag nästan helt övertygad om, men närmare än så kommer jag nog inte. Dessvärre blev det allt för lite ytterskärgård för min del, under de år jag seglade därstädes. Ångrar nästan att jag seglade hem båten. indecision På Bohuskusten känner jag till de flesta grunden. sadwink

Du får gärna komma med ytterligare ledtrådar för min del - gärna nått som går att Googla på. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kylig gissning från höften är Kallskär.

@ Davidlobster - om du har MS office-paketet är det enkelt att öppna en bild med programmet picture manager -> redigera bilder -> ändra storlek -> Fördefinierad... -> scrolla och välj websida liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte Kallskär.

Innan det kommer nya ledtrådar så måste flera få chansen att försöka känna igen platsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna spara bilden på din egen hårddisk tex under bilder. Det brukar jag göra när jag stjäl bilder på internet eller inte hittar min egen orginalbild på datorn, men väl på nåt forum eller på min blogg.

Har precis sparat ner din bild på min hårddisk - förlåt - här är den. wink

Var bilden är tagen!? Det ser bohuslänskt ut. Gissningsvis norröver.

post-945-1394237355,9431_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var på 5,1MG, det var därför jag i första försöket inte kunde få upp den här, men efter  att ha öppnat den i paint och sparat blev den 2,67MG, vilket även det var för mycket. Väl efter att ha  förminskat den på forumbiler.se kunde jag länka den och det är i den storleken du har den? 

Helt ok att du tog den, vill bara veta när(om) ni gör det.

Svaret på frågan Det ser bohuslänskt ut - gissning norrröver är delvis rätt; den är inte tagen i bohuslän, men norröver. Fortsätt gärna gissacheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har lite olika egenskaper, välj för forum sedan kan du välja tummnagel/klickbar bild i forumet eller stor bild, tummnagel är nog att föredra för dom som inte sitter på någon snabb lina.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bild, som jag kopierade i undervisningssyfte är på  48,3 Kbytes och 640x480 pixlar.

Förr har jag förmig att maxstorlek på MG var 50 Kbytes och det var lagom med 800x600 pixlar.

Idag tror jag att bilderna kan vara  större i Kbytes räknat. Formatet 800x600 pixlar är dock ganska ok-

Jag använder alltid Photo Elf till att forma om bilderna och när jag tar ner dem till 800x600 pixlar blir de mellan 50 och 150 Kbytes. Det åstakoms med en knapptryckning. Om jag vill ha dem mindre i Kbytes räknat får jag göra ett moment till.

Norröver, men inte Bohuslänskt. Norge - Hvalerörna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer 1:a ledtråden till min bild, men det skall inte vara för enkelt ännu.

Bilden här är tagen på en helt annan ö, men det finns ändå en koppling till den efterfrågade ön på min 1:a bild.

Det får räcka för idag, flera ledtrådar i morgon om inte rätta svaret kommer innan dess.

post-29756-1394237355,9968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyren heter Storökläppen, vid Västervik. Då är min gissning att din bild är tagen runt om, kanske från Hasselö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och det här ser ut som Storkläppen. Men det är visst inte det rätta svaret.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att den 2:a ön var Måskläppen, men det är inte den som efterfrågas. Och den ön som efterfrågas ligger inte i närheten av Måskläppen, men en av byggnaderna på Måskläppen har anknytning till ön jag frågar efter.

Nu kommer ännu en ledtråd, en bild tagen på ön jag frågar efter. Nu borde det gå att gissa

 

post-29756-1394237356,053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Måskläppen - det är en sandrevel utanför Falsterbo - utan Storkläppen!

Men ditt favorittillhåll är väl Ålandsskär i ögruppen Huvudskär.

(Den här gången hann jag före dig Davidlobster wink)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...