Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Kalman

Gissa platsen 3

Rekommendera Poster

Fast det var ju inte självklart att det var just den bron, men jag utgick från din hemmahamn och kollade på den närmsta bron. På bron på din bild stod det 22 m, vilket stämde med den bron jag gissade på.

La in en bild i samma typ av fråga i ett annant forum. I det forumet följde mitt bildnamn med så det stod i klartext var det var - lite taskigt.

Var din bild är tagen har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny ledtråd beträffande platsen som har många likheter med Sandhammaren och där den gamla fyren på sydvästra udden underminerades och rasade och ersattes av en fackverksfyr lite längre in på land.

Det fanns mycket träd på platsen och under nån period avverkades det friskt. Det byggdes också båtar i bukten på bifogd bild, som ligger strax norr om den rasade fyren.

post-945-1394237353,1707_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär väl vara Hamnudden på Gotska Sandön då? Klippte det inte direkt, har aldrig varit nere på södra stranden. Men båtbyggeri och avvekrkning kommer jag ihåg. Fin ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var illa att du redan kom på det.

Då kan jag skrota alla mina kryptiska ledtrådar om Madam Söderlund och Heidenstam och Kopprstenarna mm mm

Och denna om att det varken är öst eller västkust utan mitt i. Naturligtvis ligger platsen både öst, väst och söder om nåt men mest norr om.

Visst var det Gotska Sandön med bifogad bild på den kvarvarande fyren av två lika som var föregångare till Heidenstams fackverksfyrar.

post-945-1394237353,2362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag gick händelserna i förväg, ledtrådarna är ju som sagt det som eggar en att försöka klura ut svaretsmiley

Nu en liten kort mellanlandning i ett helt annat hav. Platsen på bilden är ett relativt känt paradis i dubbel bemärkelse. På bilden försöker jag förgäves dra loss min svåger och systers 37-fotare, som kilade fast kölen vid stadens bunkerkaj. Detta trots att vi flera gånger förvissat oss hos hamnkapten att djupet var tillräckligt. Platsen är huvudstad i en ö-grupp. Ögruppens namn lär betyda alligator på lokalt språk. Man kan även skryta med en valuta som alltid är mer värd än US Dollar.

post-10017326-1394237353,357_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var nog för svår. Skulle kunna vara många ställen. Den association jag fick var Väddö kanals angöring söderifrån.

Har du någon ledtråd att trigga oss med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske finns det inga klurare kvar, men om det finns så kommer här nästa ledtråd:

Upptäkten av ögruppen tillskrivs förra milleniets mest kände upptäckare. Han loggade ögruppen i maj 1503 på sin fjärde resa i regionen och döpte den till Sköldpaddorna. Fast på spanska då. Förekomsten lär ha varit stor.

post-10017326-1394237353,4056_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledtråden är att det var sista åkturen för säsongen. Solen hade just gått ned och det var alldeles vindstilla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är en väldigt fin bild, men som du antyder tidigare i tråden - nog bättre att du gissar själv.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda ögruppen som jag vet är ett paradis som man skulle kunna döpa till sköldpadda på spanska. Jag vet f.ö att man tog med sig skalen från ö-gruppen samt flertalet djur hemmåt som under resan dog. (En till ledtråd med lägre svårighetsgrad).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vita mitt i pulpiten skulle kunna vara Ingarö kyrka. då är du på väg från Fisksundet mot Kolström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt legenden blev ö-gruppen skatteparadis redan 1794 efter beslut av Kung George III. Detta efter att lokalbefolkningen mycket heroiskt räddat besättningar och passagerare på de 10 Engelska fartyg som gick under på ett rev i Wreck of ten sails som händelsen kallas.

Vi själva, som stod hårt på vid bunkerkajen i huvudstaden, fick även vi hjälp av lokalbefolkningen att komma loss. Ett mindre passagerarfartyg bistod osjälviskt men till allmän munterhet för passagerarna får man förmoda.

post-10017326-1394237354,5853_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kan det vara Cayman öarna i karibiska havet, Västindien?

Huvudstaden George Town? Å skatteparadis?

Läste nått om att det skall visst bli slut med den saken, trot om man vill.

Var det rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Kalman yes, George Town på Grand Cayman.

Jo Caymanöarna är ett skatteparadis, har ingen aning om det blir slut på den saken.

Har för mig jag läste att princesan Madelenes fästman hade massa brevlådeföretag på Cayman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, då gav jag fel ledtråd, trodde det var tal om galapagosöarna, men ack så var det inte, ber om ursökt för detblush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan exotisk bild. Den vita båten är tysk. Den blå min. Var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min blåa storfidra har jag varit i fyra länder. Sverige, Norge, Danmark och Finland. En kort promenad söderut såg det ut så här.

post-945-1394237355,0518_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna här trådar tenderar ju att bli lite röriga. En resume på ledtrådarna;

1. En annan exotisk bild. Den vita båten är tysk. Den blå min. Var?

2. Med min blåa storfidra har jag varit i fyra länder. Sverige, Norge, Danmark och Finland. En kort promenad söderut såg det ut så här. 

Ny ledtråd 3.

Danmark finns det ju en hel del  sandstränder och nära till Tyskland.

Om du inte varit i Norge så kan du nog inte ana vilka sandstränder det finns där.

Sandstränder finns det en mängd i Sverige.

Hur det är med sandstränder i Finland vet jag inte, men det kan ju va ett gränsfall.

I Norge och kanske även i Danmark kallas en sån vågbrytare som syns på bild för Molo. Den lilla hamnen ligger styvt 2 distansminuter sydväst om där jag låg med min båt. Det man förr kallade för Vattusänkning och sandens flyktighet har grundat upp hamnen och djupet är idag sånt att hamnen börjar bli oanvändbar. 

Förr i tiden utsågs personer vid hamnstämman för olika uppdrag. Ett sådant var ”den som spadarna tjärade”. Vid nordlig vind och lågt vatten hjälptes alla åt att gräva i hamnen. Spadarna var gjorda av trä och skulle torkas och tjäras efter att de använts.

Idag är det ju muddring som gäller. I September i år (2012) ingavs en ansökan till vederbörlig myndighet om att få muddra hamnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förraledtråd skulle jag ha delat på och lagt till denna gamla bild, som jag fotade av i en byggnad som var öppen för allmänheten.

post-945-1394237355,1625_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vita mitt i pulpiten skulle kunna vara Ingarö kyrka. då är du på väg från Fisksundet mot Kolström.

-----------------

Helt rätt. Du måste ha bättre syn än jag. Jag såg aldrig kyrkan på bilden, trots att jag tittat på bilden många gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - Långt därifrån

En resume på ledtrådarna;

1. En annan exotisk bild. Den vita båten är tysk. Den blå min. Var?

2. Med min blåa storfidra har jag varit i fyra länder. Sverige, Norge, Danmark och Finland. En kort promenad söderut såg det ut så här.

Ny ledtråd 3.

Danmark finns det ju en hel del  sandstränder och nära till Tyskland.

Om du inte varit i Norge så kan du nog inte ana vilka sandstränder det finns där.

Sandstränder finns det en mängd i Sverige.

Hur det är med sandstränder i Finland vet jag inte, men det kan ju va ett gränsfall.

I Norge och kanske även i Danmark kallas en sån vågbrytare som syns på bild för Molo. Den lilla hamnen ligger styvt 2 distansminuter sydväst om där jag låg med min båt. Det man förr kallade för Vattusänkning och sandens flyktighet har grundat upp hamnen och djupet är idag sånt att hamnen börjar bli oanvändbar.

Förr i tiden utsågs personer vid hamnstämman för olika uppdrag. Ett sådant var ”den som spadarna tjärade”. Vid nordlig vind och lågt vatten hjälptes alla åt att gräva i hamnen. Spadarna var gjorda av trä och skulle torkas och tjäras efter att de använts.

Idag är det ju muddring som gäller. I September i år (2012) ingavs en ansökan till vederbörlig myndighet om att få muddra hamnen.

Ny ledtråd

En gammal sångtext säger; På en sjömans grav där växer inga blommor. Några blommor växer  det väl inte heller på den lilla kyrkogården ivid kapellet på platsen. I en av gravarna ligger en gammal enstöring som lär ha hetat Heikki som större delen av livet levde på platsen - åtminstone på sommrarna. I en annan grav ligger ett strandlik, en ilandfluten oidentifierad sjömän.

forts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mörk Oktoberkväll 1886 spolades jungman Olof Viktor Andersson från Gärdeslösa på Öland iland efter att vådeligen ha omkommit. Resten av besättningen klarade sig levande iland från briggen Elvine förlistning 3 Oktober 1886.

Föräldrarna A.P. Olsson och Kristina Olsson (född Andersson) reste stenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy, ett tips inför framtida ledtrådar, inga sökbara namn på internet. Att söka på jungman Olof Viktor Andersson ger direktträffar och då kommer internetnördar att förstöra hela sporten.

Verkar att du har seglat runt HELA den svenska kusten !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en balansgång. Blir det för svårt, så kommer iu ingen på var det är. Letar själv mycket på internet mm för att klura ut vissa platser. Man har ju inte varit överallt. Missat en hel del fina ställen under mina färder. Tex den med den blå storfidran mellan Haparanda och Krokstrand 2004 och 2005.

Har du - eller nån annan nåt lurigt ställe att presentera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...