Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kalabra

Var köpa bränsleslangar till motorn?

Rekommendera Poster

Håller på och fräschar upp en Yanmar YSB12 och ska byta ut bränsleslangarna. Någon som vet om jag måste köpa de slangar med nipplar som sitter mellan matarpumpen och finfilter samt returen från insprutningen orginal eller finns de till humanare priser?

Jag bifogar en bild där man ser dem, armerade med en nippelskalle och skruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen blid kom med (testa att förminska den) men om du har någon firma som sysslar med hydraulslangar i närheten kan de säkert klämma till några bra slangar med rätt kopplingar. Hydroscand är en firma jag tänkte kolla med när det är dags för mig att byta bränsleslangar i vår.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där ska inte vara några problem att få gjorda av någon som sysslar med att pressa hydraulslangar. Kom på att även Swedol utför sådant, vet att jag har sett just den typen av kopplingar i deras katalog...minns inte vad de heter just nu dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalabra

I samband med att Du byter slangar så om det ligger kopparpackningar i banjokopplingarna så byt dessa till helt nya. Det kan annars vara svårt att få det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att man kan förnya kopparpackningar genom att glödga dem så de glöder rött och att de då blir lika bra som nya...fast det har jag alltid varit lite skeptisk till. Nya kostar nog inte många kronor så hittar man dem som reservdel så tycker jag att det känns säkrare att köpa nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Fred

Det beror på hur hårt dragna koppling varit och hur platta kopparbrickorna blivit. Som Du skriver det är så liten kostnad så varför chansa att behöva öppna en koppling igen för att byta bricka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande bra, leverantören är identifierad och jag har sparat flera hundra kronor! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med läckage efter matarpumpen på min MD5a, delade på den pressade kopplingen försiktigt och monterade sedan en bit bränsleslang med rostfria slangklämmor på de gamla banjokopplingarna. Kostade några tior och lätt att byta när slangen blir gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Fred man glödgar kopparbrickor, inte för att dom blivit platta utan för att dom blir hårda med tiden, men försiktigt dom försvinner fort/smälter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol kommer kunna lösa det, fick bra hjälp när jag besökte butiken. Priset är inte helt klart men en koppling kostade 15:- och slangen ca 20:-/m, att jämföra med en originalslang för över 700:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju riktigt prisvärt! Då vet jag att det är till Swedol jag ska gå när det är dags. Min lokala Hydroscand är så grymt oserviceminded att jag går därifrån besviken varje gång...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittade på Swedol så hittade jag även hydraulslang (arbetstryck 280 Bar) med lagom diameter. Vad tror samfundet om att byta spridarröret till slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, det är ju en i allra högsta grad relevant egenskap. Dock;

Innertub: Oljebeständigt nitrilgummi, svart - vet inte hur aggresiv miljödieseln är men nitrilgummi (de normala blandningarna) brukar ju inte ha problem med diesel. Nu är ju detta en hydraulslang så det kanske är någon mer extrem blandning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du funderar på att byta ut stålröret mellan pumpen och spridaren så är det nog en dålig ide, det måste förmodligen vara helt stumt för att insprutaren ska fungera som den ska och insprutningstidpunkten ska bli rätt.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol, Hydroscand samt Dunlop Hiflex är alla exempel på firmor som kan pressa sådana här slangar.

Har själv arbetat på en av dem i 12 år med detta...

Dock så kan det, som någon tidigare skrev, fungera minst lika bra med en slangklämma. (Så länge det inte handlar om hydraulslang förstås). Fördelen med en slangklämma är att man själv som lekman fixar med det, samt att man minimerar risken för att pressa en hylsa för hårt, vilket en ovan slangmontör ofta gör.

Pressas hylsan för hårt, så kläms slangen sönder mellan koppling och hylsa.

En pressad slang ser å andra sidan trevligare ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inbillar mig att pressad slang är säkrare än vanlig slang med slangklämmor...men det kanske bara är just det; inbillning...blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pressad slang blir oftast snyggare men kostar lite mer och man kan inte göra något åt längder på slangen om de inte stämmer.

Slangklämmor är nog att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...