Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
solave

utmaningar i vinyl

Rekommendera Poster

Det har skrivits meter om detta ämne och jag är mycket tacksam över all hjälp som finns på forumet gällande rengöring av vinyl. Dock har jag tydligen mött den ultimata utmaningen. Mina fläckar går inte bort.......

Fläckarnas karaktär tyder på att någon suttit med röda byxar el liknande alt haft orgier i rödvin i båten. Jag köpte båten från Belgien i veckan och visste om att det skulle bli arbete med klädseln.

Jag har skrubbat och gnuggat med följande:

galltvål, såpa (gul o grön), Autoglym stain recovery, Easy spray, Yes, Jif och pyttelite aceton. Det finns antydan till avmattning där jag skrubbat länge med galltvål och mjuk borste men fan vet om det inte är vinylen som slitits ned snarare än att fläcken avtagit.

 

Snälla hjälp mig med tips som kan ta mig vidare i detta projekt, undanber mig svar i stil med byt klädsel då detta givetvis är mitt sista alternativ som jag överväger.

 

Hälsningar/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får lite skrämselhicka när jag läser aceton. Aceton löser upp vinyl och förstör ytan. Har själv gjort ett lyckat försök så jag vet. Det låter som du provat det mesta och hoppet är nog inte stort, men följande kan vara värt att prova. 1. Lim och Klotter Bort (Nitor) (Luktar starkt. Du måste tvätta av vinylen efteråt och sedan låta den vädra av sig Prova på en liten fläck först så att du inte ställer till med lukt i onödan. Å andra sidan har jag aldrig träffat på en bättre fläcklösare). Limborttagning (Bostik)  3. Vinylrengöring (Biltema) 4. Det finns ju en minimal chans att fläckarna innehåller bl.a. järn, som t.ex många röda bär- och fruktsafter, rödvin etc. Om färgen inte har trängt för djupt in skulle det kunna fungera med oxalsyra. Mättad vattenlösning av oxalsyra med diskmedelstillsats, Sharkbite (finns bl.a. på JULA).  Du lägger på lösningen och låter den verka i några timmar och tvättar sedan av med vatten. 

Jag skulle nog skjuta ett skott i mörkret och testa oxalsyran först, inte som nummer 4. 

OBS VIKTIGT! Testa alltid på en liten undanskymd yta först, så att du kan vara säker på att materialet inte tar skada. Det finns också en risk att de organiska lösningsmedlen tvättar ut mjukgöraren ur vinylen så att den blir spröd och spricker lättare. Men om alternativet är rödfläckig klädsel så vaf..!  Man kan ju inte veta säkert vad just ditt material tål och jag vill ju inte att du ska komma till mig med en räkning på förstörd vinyl.Efter detta OBS kommer du iaf inte att få betaltwink. Om något skulle funka skickar jag å andra sidan ingen räkning på konsultarvode.smiley

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det som det är någon typ av infärgning i vinylen , och inte ytskikt med smuts !

Så inlägget innan tilltalar även mig , någon form av blekning ! Den enkla vägen till Oxalsyra är Biltemas fälgrengöring ,en sprayflaska för 49:- ..

Spraya , låt verka ( du ser om fläcken bleks , ha tålamod, kan behöva verka många minuter ! Lycka till .

 

( fälgrengöring ska det vara :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde/använder biltemas förtunning, funkar kanon, med rena vita trasor, i massor. Tog bort alla solkiga missfärgningar.

 

Luktar som fan, så stå i god ventilation, sedan måste man fetta in efteråt.

 

Använder också ett medel från innotex i Gbg, som funkar bra, men det är inte riktigt lika effektivt som förtunning, men trevligare att arbeta med.

 

Prova på en skymd yta först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska definitivt testa klotterborttagningen, var på Mr Cap och testade bla en blandning med Oxalsyra som inte gav något resultat alls, det känns som jag är ett steg närmre totalrenovering.

Tack för tipsen så här långt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle vilja rekommenderta dig det lätt polerande medlet universalstein som de alltid står och säljer på alla mässor.

Det körde jag på solkiga , fläckiga vinyldynor och fick dem kritvita och snygga utan problem alls.

Det måste dock sköljas av med rikligt med vatten om man inte vill ha kalkpuder överallt.

http://www.universalstein.com/onlineorder/se-best.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man sedan fått dynorna vita och fina som jag nu lyckats med, vad finns det då för medel att ta på fär att skydda vinylen mot snuts, UV och uttorkning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röda kommer, vilket kan verka konstigt men det är faktiskt så, från att vinylen varit fuktig och möglat innifrån. Av någon outgrundlig j-la anledning blir den då röd - en rödfärg som vad jag vet ingen hittills lyckats få bort.

Jag har fått det bekräftat av en tillverkare av vinylklädsel så det är inget aprilskämt smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också röda fläckar i vinylen på min förra båt. Gick inte att få bort och det var inte druckit rödvin i båten, så det där med mögel är nog troligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant  (USA) har målat med speciell färg för just vinyl o varit mycket nöjd....Lovar att kolla med honom vad den heter, borde finnas liknande i SE ? Kolla runt litet , mera skrubbande låter ju inte så bra i längden. Återkommer i ärendet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...