Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Arne_Anka

Vilka båtar (båttyper) håller andrahandsvärdet bäst?

Rekommendera Poster

Hahaha den va bra hörru yes men är helt överrens med dig det produceras nog en hel del kvalitetsbåtar i USA med hörru, det är kanske särarterna jag sett i Sverige. Var till en verkstad i förra veckan och där stod en bayliner för byte av akterspegel, tror båten var 20 år hela aktern va som en murken stubbe. Och detta kan hända på alla båtar om det blir läckage, men plasten var inte tjock ojojoj vad tunt det var, men detta är en historia för sig.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej eftersom du dömt ut hela den Amerikanska tillverkningen av båtar så undrar jag vad sitter det för motor i din båt ? Och var är din båt tillverkad samt typ / modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

By the way så är det ju Jim Wynne som mer eller mindre uppfunnit drevet.. men vänta nu han e ju inte svensk.. va?? han e ju jänkare men wtf 

Men visst Volvo Penta har ju onekligen utvecklat det en del

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kan vi inte ha en gissningstävling, jonke försökte.....

Han var rätt ute, men 5 år förangelsent.

kossor, jag har en yamma 55 i samma färgskala som din på en Buster R.

Utöver det finns det fem båtar till :-)

Men Jag skulle vilja ha en deplacementsgående båt i Taiwan-båt stil för mälaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha kanske det finns en amerikabåt i samlingen med då ! yessmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nä, ingen jänkare.

Däremot har min kompis en Bayliner 3258, jag skulle vilja ha en flying bridge båt.

fast inte av det fabrikatet

 

Edit: jag gillar dock att vara med ut i den, men gillar inte en rad punkter.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara en sak SEA RAY troligtvis världens mest sålda Daycruiser. Undrar Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite skoj är det att läsa alla generaliseringar kring jänkebåtar. Fördomar med viss saklig grund i gamla Bayliners som visst förtjänade epitetet amerikanskt skräp som senare växt till absoluta sanningar gällande allt marint (och tydligen även automotivt) som byggts därborta. Sen ska det jämföras äpplen och päron på trettinie olika sätt också. Givetvis kan man inte förvänta sig samma kvalité på en amerikansk budgetbåt som en nordisk högbudgetbåt. Det har dock knappast med ursprungslandet att göra, Varför inte göra det omvända om man nu ska jämföra frukter, ta en amerikansk high end båt a la Grand Banks, vem skulle få för sig att rättvist jämföra denna med ex.vis en Bella?

Fördomarna kommer nog ursprungligtvis från dagarna då Bayliner faktiskt förtjänade det dåliga rykte som de hade, men hallå...? Vi skriver 2013 nu, att döma ut ett helt lands båttillverkning pga av vad ett enskilt märke spydde ur sig under några år på 80-talet är knappast rättvisande.

Alla skandinavienfrälsta förespråkare verkar ha glömt att även svenska s.k. premiumvarv har gjort sina misstag. HR har ju tillexempel ett rent skräckexempel på såväl dåligt hantverk som horribel attityd när det gäller reklamation. Men det gör knappast hela svenska båtindustrin till skräp. Inte ens det berörda märket får mig att spy galla på dom. Men att säga att nordiskt byggt är en garanti för god kvalité är ju inte direkt sant.

Man får vad man betalar för men ska man jämför får man fan jämföra likvärdiga båtar.

Och nej, jag är ingen jänkeförespråkare. Den enda amerikanska båt jag haft var en gammal Winner Baronet från 70-talet nån gång. Och det var längesen jag hade den. Numer seglar jag och då slipper man inte bara motorljudet utan också diskussionen ute på klipporna.

Jasså, du åker amerikansk skit du, sitter teddyn kvar på väggarna?

Givetvis yttrat av de som läst på nätet vilka skräpbåtar detta är och hur förträffliga deras Ryds Camping är. Och nej, inget ont om Camping, jag har själv haft en och den var bra till det jag använde den till. Satt dock en amerikansk snurra på...

Var detta OT nu då? Nja, både och men tror faktiskt att fördomar som ovan skrivits sänker andrahandsvärdet även på nyare båtar, eftersom dom ju är amerikanska

Vilka håller sig bäst då? Vad pratar vi om? Sprillans nya båtar? Moderna, men inte nya båtar? Äldre båtar? En kombo av allt?

Skulle isf vilja säga att dom äldre vinner. Dom har tappat i prncip allt de kan tappa. Min Maxi77 från -72 kommer knappast att halka ner såvärst mycket lägre än vad jag gav för den. Åker den ner till 25K så har den iaf inte sjunkit många procent/kronor. Likaså en gammal jänkebåt eller f den delen en svensk Ockelbo DC, dom tappar inte mycket mer i värde. Nya båtar är en annan femma. Dom tappar ju bara man skriver på för handpenningen, oavsett märke, ursprung eller typ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Den båt, oavsett märke, som behåller sitt värde bäst är den som köpts med hjärtat och älskas av sin ägare, som används för sitt syfte och som underhålls väl och blir en familjemedlem.

På vilket sätt är pengar relevant i detta sammanhang?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog (tyvärr) vilja påstå att pengar har ganska mycket att göra med värdesänkning/-behållande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det får du gärna utveckla! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen?

Vill du att jag ska utveckla varför pengar har med andrahandsvärde på en kapitalvara att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju andra värden och för den delen andrahandsvärden än pengar. Men för den som bara tänker på pengar är nog båt inget bra alternativ.Finns betydlig bättre investeringar. Därför är kanske frågeställningen i ett båtforum inte relevant eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis finns det andra värden än pengar. Det finns saker man inte kan värdera i pengar också. Men när man pratar om att hålla andrahandsvärdet så lär pengar vara det man mäter i. Det behöver man inte bara tänka på pengar för att inse. Allt har dock ett värde. Även om det kan vara lågt, nästintill värdelöst, så betingar i princip allt du kan tänka dig ett värde i pengar. Tillochmed ditt eget liv. Det värderas högt eller llågt, beroende på en massa saker, men pengavärdet sätts ju av försäkringsbolagen. Sen kan man tycka vad man vil om det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det så. Men med båt och andra livshöjande hobbies/aktiviteter så iallafall i mitt fall  är pengarna inte det primära värdet/andrahandsvärdet endast isåfall om positivt en bonus.

Tror att det är vad  Messershmit eller vad det nu va för nick..   alt 2012, 13 14 ..... eller vad hens nick för tillfället är, menar och håller 100% med men  kanske helt fel....

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det var det so menas, men i tråden efterfrågades andrahandsvärdet specifikt, inte en ev lijskvaliteförhöjande värdering. Den har man ju alltid, men den dagen man ska sälja har pengarna en högst påtaglig relevans. Har du vårdat din pärla under ett antal år, lagt ner själ och hjärta (och för den delen dom där pengarna) så ger du liksom inte bort båten gratis till första bästa flummare som lovar på heder o samvete att sköta båten som ett barn. Den är ju trots allt värd något även i plånboken den dagen du ska sälja. Fram till dess kan man ju fnysa åt andrahandsvärdet, men knappast när pärlan ska säljas/bytas bort

EDIT Tillägg:

Jag skiter just nu högaktningsfullt ifall min egen båt idag värderas till en femtioöring eller 30K. Den är min, bara min och för mig värd massvis. Fast när jag väl kommer till skott och byter båt så kommer jag knappast att värdera den till 0:- Som tur är köpte jag till rätt pris även med dagens prisläge sett, så om jag tappar 10-20% så är det inte hela världen. Men att saker och ting har ett värde i pengar kan väl ingen på allvar tvivla på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt tillägg beskriver just exakt i princip vad jag skrev yes Konsensus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men det betyder inte att pengavärdet kan/ska/bör negligeras och bara komma som en bonus.. Vem faen har lust att lägga en miljon på en styrpulpet man VET att man kommer att älska men vet lika tvärsäkert kommer att värderas till 300 silverpenningar när man vill byta upp sig om ett år? Så TS fråga tycks mig relevant på ett båtforum. Vilken båt/båttyp håller bäst sitt värde?

Under tiden man har den spelar andrahandsvärdet ingen roll nej. Men det kommer även en morgondag. Kanske frågan är lite felformulerad så det bara ser ut som ett investeringsobjekt? För att välja båtTYP efter eventuellt andrahandsvärde håller jag med om måste vara fel, däremot kanske märke/modell kan få spela in vid köp vad betr andrahandsvärdet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...