Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst blondbella

Till alla

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Nä varför skall jag låsa den. Tycker det är kul att debattera med dig yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du minns när Panamakanalen öppnade så bör du vara både väldigt gammal och väldigt vis. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

blondbella

Slocum hade sunt förnuft och vindmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Haha o ja va bara dum men hade stor motor..

Tycker om dig också .. ha en bra helg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magellans sund  är ett sund som skiljer Eldslandet från fastlandet i Sydamerika. Ferdinand Magellan var den första att segla igenom sundet 1 November 1520, under sin världsomsegling Fram till att Panamakanalen blev klar år 1914 var Magellans sund ofta det enda säkra sättet att ta sig mellan Atlanten och Stilla havet, då fartyg skyddades av Eldslandet i syd och Sydamerika i norr. 

Passagen korsades av många tidiga utforskare, förutom Magellan bland andra även Francis Drake och Charles Darwin. Joshua Slocum och vår egen Milo Dahlmann är några andra som passerat kanalen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Och av Blondbella  fast senare \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> (fast jag är ju bara en amatör o troll \crying\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ />)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

toaen

Du har rätt han rundade inte Capet, men fan så nära...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

West

Jag tillhör den generation som inte sov i grundskolan och började studera på universitetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick du Magellans sund! 

Åt vilket håll?

Det lär ju inte vara så enkelt den passagen heller. Kraftiga strömmar och fallvindar mm. 

Fick aldrig möjlighet att långsegla som jag drömde om när jag var ung. (Man borde aldrig ha jagat tjejer. indecision) Så det som ligger utanför de nordiska farvattnen har jag bara fått läsa om.

På nåt sätt känns det som om du har en dålig självbild Blondbell. Sträck på dig och förmedla lite av ditt kunnande i stället för halvtaskigt gnäll.

Tommy

Amatör och när jag inte klippt mig på länge och får slipdamm i håret så ser jag ut precis som ett troll. wink

 

En sång av Ingemar Olsson

Det finns så många sköna människor

som liksom aldrig kommer fram

Precis som böcker i ett bibliotek

som bara står och samlar damm

Och om man bara tittar utanpå

då missar man en värld

som man aldrig får en enda aning om

Fast hela tiden finns den där

En del är långa, andra korta

En del är hemma, andra borta

En del är tunna, andra tjocka

Men alla har dom nåt att ge

Yeah yeah yeah, nåt att ge

Det finns så många sköna människor

som liksom aldrig får en chans

Dom blir bedömda efter pärmarna

precis som om resten inte fanns

Men det som öppnar sej där inuti

är värt sin vikt i guld

För varenda människa har sin egen saga

Viktig för sin egen skull

En del är långa ...

Det finns så många sköna människor

som liksom alltid kommer snett

Precis som böcker i ett bibliotek

Dom kommer aldrig till sin rätt

En ynklig rygg utav ett mäktigt verk

är allt som sticker fram

Av alla andra sidor ser man ingenting

Och det är både synd och skam

En del är långa ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sov i grundskolan men lyckades ändå bli civilingenjör, men det var jobbigt som fan...uppfattade ditt i lägg som om du levde vid invigningen och blev djupt imponerad över din intellektuella status i den åldern, men så var inte fallet, du mindes vad du hade läst :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast han kom inte ihåg när kanalen öppnade .- bara på ett ungefär. Själv hade jag som vanligt ingen som helst aning - Jag googlade. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Glömde bifoga den här bilden i ett tidgare inlägg, som jag stal nånstans i vanlig ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

West

Om det tillfredställer Dig så kan vi väl ljuga lite om att jag var med och klippte bandet. är Du nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite of topic, men har inget positivt i bagaget av Panama då jag åkte på malaria där 1978...men det var en väldigt vacker passage, vi låg några dagar på Trinidad innan och efter passagen besökte vi Galapagosöarna, en härlig tid :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

toaen

Jag medger....Kanalen öppnades 1914. 1903 bildades Panama och Colombia skildes från mellanamerika. Nu påverkar ju inte årtalen i sig när Slocum passerade Magelanssund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag hade som sagt ingen aning alls - det har jag i regel inte - men jag är ganska skaplig att ta reda på saker - om jag absolut vill. Vill jag inte är det helt omöjligt.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jodå det kan jag berätta o ja det var strömt o att segla nja inte hela vägen (du får ursäkta Hemmingway segel var inte ngt alternativ just då stooor motor). Men hela grejen med denna tråd var ju i en ren desperation försöka att få folk att vara lite försiktiga. Havet är underbart men också förrädiskt o vi måste ha lite perspektiv.

(Har faktiskt pga av denna tråd fått väldigt otrevliga mail från en av (kommentatorerna) villket jag inte  kan förstå. Vore väldigt tacksam att få slippa dessa.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är visserligen lite svårförstålig i vissa vändningar, men att skicka otrevliga mail i löndom verkar ju inte riktigt klokt. Vad är det för idioter.

Har du några bilder från din resa.

Kan du inte skapa en ny tråd och berätta lite om tex Magellans sund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Håller med toaen, det är lågt att skicka störda mail. Debatten för vi här det räcker.

 

Jag har aldrig passerat Cap Horn eller för ordningens skull Magelans Sund, även om det varit en dröm att få SEGLA runt Hornet och bli medlem i den anrika klubben (Vilken jävla fåfänga).

Nu blir det inte så, utan det blir genom Panamakanalen...vilket i sig är en upplevelse det med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Puuh kommer just nu upp ifrån källaren o har letat o letat o hittar inte ett jäkla..  (ursäkta) fotografii..

Alltså det var för längesedan inna digitalfoto. Men jag ger inte upp..smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av rent personliga skäl (och för den del även för sakens skull) väljer jag att skriva här igen.

Det var jag som kontaktade Blondbella. Mitt enda syfte med det var att hålla undan den typen av diskussioner från trådarna. Det är ju min kärnpunkt i mitt totala resonemang. Jag håller med Blondbella i att meddelandet var otrevligt, allt i den ton som redan satts här i tråden.

Eftersom Blondbella uttryckte att mitt meddelande var obehagligt så har jag naturligtvis skrivit och bett om ursäkt för detta.

Som sagt, det var inte med intentionen att göra något i löndom som jag valde ett annat kommunikationsmedel utan bara för att slippa ytterligare trådar med mer eller mindre vendetta-betonade diskussioner. Något jag anser att vi sett alltför mycket av på sistone.

 

Även jag tar mer än gärna del av berättelser och bilder från fjärran hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

johzac

Det hedrar Dig att Du är karl för Din hatt och kan erkänna misstag. Att be om ursäkt är ingen skam.

Givetvis är Du också välkommen i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med Bengt och han tyckte jag borde skriva här. Han sa aldrig vad jag skulle skriva om men att det var viktigt.

Bengt är en kär vän till mig men inte så kär utan mer som en riktigt riktigt bra vän som jämt ställer upp.

Alltså inte så utan mer som killar är när de är själva med varandra. Ni vet.

Ni har säkert någon precis som jag har Bengt så ni förstår säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har säkert någon precis som jag har Bengt så ni förstår säkert, eller som Danne har Mats....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte dåligt det heller. Tittar man i kartböcker och jämför, ser det ena kort ut i jämförelse med ett annat. Men det är helt vilseledande.

Att köra bil från Göteborg till Stockholm är ju en ganska bra bit. Att segla motsvarande sträcka, kräver tålamod. Sverige är ett långt land. Att åka tåg från Ystad till allra längst upp i norr, tar evigheter. T.o.m. med flyg blir det en rejäl sträcka.

Befinner man sig på Kanarieöarna och bestämmer sig för att segla ner till Kap Horn, istället för till Caribbean och Panama, blir sträckan ungefär 4 st Sverige, staplade på varandra. Och sen ska man upp igen! Det är ju helt ofattbara avstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte evigheter , vilket är väldigt länge. Bara lite mer än ett dygn:

Start:

15:02 Ystad stn - 15:51 Malmö C

Skånetrafiken, Pågatåg, tåg 12482 Kl Platsreservation är inte möjlig för denna sträcka

Byte 1:

16:11 Malmö C - 20:40 Stockholm C

SJ, Snabbtåg, SJ 2000, tåg 5442 kl Platsreservation ingår

Byte 2:

22:12 Stockholm C - 10:30 Boden C

SJ, Nattåg, tåg 92Sittvagn Platsreservation ingår

Ligg/Sovplats Du väljer typ av kupé i nästa steg

Byte 3:

10:50 Boden C - 17:19 Riksgränsen stn

SJ, InterCity, tåg 962 Kl Platsreservation ingår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är en evighet, inom mått-enheten dygn. Allt beror på vad man har för referensram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det väll bättre förr?

Då visste man i alla fall vem man diskuterade med, nu kan det vara vem som helst.

Dock sprids ju inte sjukdomar mer än datavirus den vägen.

Tänk vilka hemska sjukdomar det finns nu som inte fanns förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...