Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
conny737

Elverk och jord i båt

Rekommendera Poster

Okej jag fattar.

Så länge allt är skyddsjordat funkar det om man ser till att få kortslutning på rätt ställe.devil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa göra en vetenskaplig utredning om nätet och eventuella jordpunkter varenda gång man ansluter 230V till båten så varför inte alltid ansluta genom en jordfelsbrytare så skyddar ju den.

Jordfelsbrytare är ju billiga numera så det borde heller inte vara något hinder. 

230V i fuktiga rum är betydligt läskigare än 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja byta ordet utrustning mot elinstallationen ...bara för att inte få båtägare att tro att ALL utrusting i båtan måste jordas, för det vill vi inte :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All utrustning ombord som inte är dubbelisolerad/fi-märkt ska vara jordad. På ingången för 230V ska det sitta en jordfelsbrytare och tvåpolig säkring. Varmvattenberedare och värmefläktar är utrustning som ganska lätt kan drabbas av  jordfel. Det kan vara livsfarligt om installationen inte är riktigt utförd. Det enklaste och säkraste är att följa det regelverk som finns. lösa installationer med skarvsladdar etc är ju undantagna men kanske inte så lämpliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mer än att det brukar anses vara den typen av utrustning som oftast får jordflesbrytarna att lösa ut. Inte så konstigt, små isolationsavstånd, värmetråd som töjer sig med tiden och ofta i kombination med fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt ska stömmen flyta i ledarna för fas och nollan. Har man dessutom en skyddsjord (gulgrön) som är ansluten till apparatens metallhölje  så är man väl skyddad förutsatt inte det är något glapp i skyddsjordsanslutningen.

Meningen är att i skyddsjorden ska det inte gå någon ström när allt är  normalt. Blir det fel så tex fasledaren kommer i kontakt med metallhöljet går det ström i skyddjorden och säkringen går och även en jordfelsbrytare utlöser om sådan finns. 

Då blir det jordfel pga strömmen går i jordledaren

Har man däremot fuskat med skyddsjorden eller det normalt inte finns någon och t.ex en person kommer åt 230 ledaren försöker strömmen gå genom personen beroende på hur väl jordad han är. Är han isolerad med gummistövlar mm så går det ingen ström och han märker inget. Men sitter han på motorn med blöta badbyxor får man hoppas han har jordfelsbrytare som stänger av jordfelet annars kan det sluta illa. .   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så..istället för jordfel talar vi om läckströmmar . För det är där jfb tar över i sin funktion ! Är vi eniga om det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfel är jordfel .Dvs all ström som borde gått i fas och nollan gör inte det utan tar vägen via jord på något annat sätt.

Hur du vill beskriva strömmens storlek är en sak.

Jordfelsbrytarna bryter vid ca 30mA för att skydda människor, vilket är betydligt lägre ström än normala 10A säkringar bryter för. .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jfb tar inte hand om en ren kontakt fas/jordat ytterhölje . Ett jordfel är inget jfb hanterar ...

- skulle den stänga av ett jordfel, som du påstår !????

 

Läckströmmar är vad den ansvarar för , och inget annat ! Det är därför den även fungerar i en icke jordad anslutning ....( läs ojordat uttag )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om fasen kommer åt det jordade höljet så utlöser jordfelsbrytaren antagligen innan säkringen hinner gå. Men är jordledningen till behållaren hel så behövs inte jordfelsbrytare för säkringen smäller ändå och bryter strömmen och höljet blir inte strömförande. .

Men skulle det nu vara så att GDS elmeken inte dragit åt jordkabeln så blir höljet strömförande om fasen kommer åt det. Då kan man få sig en rejäl smäll om man kommer åt höljet.

Har man jordfelsbrytare bryter den redan vid ca 30mA och begränsar strömmen.

Så jordfelsbrytare skadar inte att ha som säkerhet mot oförutsedda fel. .

Jga har en 3 fasjordflesbrytrare på landet till pumpen som är nersänkt i vatten och övriga vatteneldelar. Skulle det bli något fel med jordströmmar bryts strömmen till rubbet.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst handlar det om en läckström men om läckströmmen går via jord (och någon annan väg kan den ju inte ta) så är det ett jordfel. Därför heter det jordfelsbrytare.

Nationalencyklopedin

jordfel, jordslutning , fel i ett elsystemi form av strömöverledning från en eller flera fasledare till jord eller jordad anläggningsdel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir kortslutning fas-hölje så löser säkringen ut. Men är tex bara 1 A som leds till höljet så löser inte säkring men man får en spänning som kan vara dödlig. En jordefelsbrytare hade löst ut i båda fallen.

Där ska det finnas en jordfelsbrytare i en 230V installation i en båt. Utan undantag. 

Skulle en person dödas i en båt där det inte finns en jordfelsbrytare och där den skullet förhindrat dödsolyckan så kommer båtens ägare att dömmas till Vållande till annans död. Det är alltid ägarens ansvar oavsett vem som monterat utrustning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäste bara tillägga att de flesta landströmsanläggningar jag skruvat med har jorden i landströmmen förbindelse med DC sidans minus. Så motor,drev,propeller är alltså jordade såpass mycket via vattnet att en jordfelsbrytare på 30mA lätt löser ut vid ett jordfel. Så elverk utan jordspett känns inte som katastrof direkt. Jordfelsbrytare är hur som helst skitbra,men kan ju ge många en falsk trygghet. Bara för man har jorsdfelsbrytare kan gör det självarn fixa eljobbet själv,för man är skyddad!! Har man ju hört ett antal gånger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det ingen lag som sägar att gamla/äldre 230v installationer i båtar måste uppdateras med jfb , med är anläggningen föremål för en renovering så skall dom nya reglerna följas !

Jag har själv kontaktat Elsäk med just den frågeställningen ,efter som min båts 230v vart utdömd av en besiktningsman ! Han påstog att bara för att installationen var gammal så måste den göras om helt , och då självklart efter den nya standarden , med den förnekades av Elsäk ! Var den godkänd i sitt originalutförande så är den fortfarande det ..... Inget annat gäller !

Likställ det med gamla hus som fortfarande är utan jordade uttag på många ställen , skulle dom inte vara godkända helt plötsligt ?

- Nä du ...vållande till annans död , man ska nog vara lite försiktig med sånna uttalanden !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla värmeapparater i hus utan JFB är nog en stor bov när det gäller jordströmmar. En spis är nästan alltid jordad och är den inte det har kocken fått stötar och bytt ut spisen.

 

Ett större parti elfläktar som jag testade var OK några minuter. Sen händenåt med värmeelementen och jordströmmen löste ut JFB. Troligen blev sanden som isolerade värmetrådarna från röret ledande av upphettning.

 

300 fläktar till soptippen. Hade gått utmärkt att använda i hus utan JFB men hade ökatpå jordströmmarna. Såna märks inte minst av oss båtägare som korrosionpå propeller när vi ligger med landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du pekar på det oförutsedda och det är bra då med jordfelsbrytare som tar hand om sånt automatiskt.

Och det är väl bra att man inte behöver bry sig om sånt utan jordfelsbrytaren bryter om det är fel.

Jag satte jordfelsbrytare hemma för de uttagen som sitter vid diskbänken. De prylarna som används där riskerar bli blöta och strömförande i någon form vilket har hänt. Husets damer är heller inte helt att lita på vid hanteringen av elprylar nära vatten.

Rostfria diskbänken med vattenledningar är jordad om än med viss resistans och den kan leda ström och damerna blir inte glada om de får stötar genom sig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har inte Elsäkerhetsverket med båtar att göra. Installationer ska utföras enligt EU-direktivet:  Båtar - Elsystem - Växelströmsanläggningar (ISO 13297:2000)

Ansvarig myndighet är Transportstyrelsen.

Äldre anläggningar behöver inte uppfylla standarden men gör man förändringar i anläggningen så ska den uppgraderas till gällande standard. Äldre, ej godkända anläggningar får oftast inte anslutas till ex uttag i hamnar.

Ansvarig för anläggningen ombord faller inom det sk redaransvaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Inte bra.  Jag har kollat igenom min båt och den är korrekt (g)jord med landströmmens jord bara i landströmmen uttag och anslutna apparater. men inte kopplad till nåt annat i båten.

Och fixa själv. Det stora problemet är väl risken för brand p g a för klena kablar eller dåligt åtdragna skruvar.

Men rätt; sätter man fingrarna rakt över fas och nolla så hjälper inte jordfelsbrytaren. Inte heller skyddsjorden.  Det man kan hoppas på är att i alla fall lite ström går fel väg så jordfelsbrytaren reagerar. Eller omdöme att inte stoppa fingrarna på fel ställen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppar du fingararna på ena handen in kontakten mellan fas och nolla och du i övrigt är isolerad från jord så blir det bara i ena handen strömmen går,.

Problemet är om du får fas i ena handen och 0an i andra handen för då passerar strömmen hjärtat och jordfelsbrytaren bryter inte för strömmen går ju rätt väg genom fas och nolla.

Och det är väl inte helt omöjligt att så sker då man mekar med båda händerna. Därför bra med ena handen i fickan då man mekar med el.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara  The Darwin Awards!

Nåt stjärnskott i Amerikanska Marinen lyckades ha ihjäl sig själv med ev Ohm-meter med 9V batteri. Ja det ÄR sant!.  9V direkt in i blodbanan (han stack in probarna djupt i skinnet) med kanske ett par hundra ohms resistans tvärsöver hjärtat.... :-(

http://darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html

 

Eller tvätta köksfläkten utan att stänga av strömmen:

http://darwinawards.com/personal/personal2002-26.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Hoppas Ni vet vad Ni gör när Ni håller på med koppleriverksamhet.

Nu är han jordad.

post-10014824-1394237347,6927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Hoppas han inte jobbar med spänning!!!:)

 

Hur som helst är ju jordfelbrytare ett måste! O skaffa ett elverk ska jag också göra till sommarn så man kan köra landström o ladda batterier då o då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som en skröna det där med ohmmetern. Kanske för att skrämma folk att ta det försiktigt?

Mäter man strömmen från testpinnarna på en multimeter så fick jag max 2 mA på den av mina som gav mest ström.1 mA på en annan. Inte tror jag allt passerar hjärtat. Dessutom är det likström.

Växelström däremot reagerar hjärtat på. Kolla EKG! Det är ju växleström med frekvens samma som  hjärtslagen. Och 50Hz*2 =100Hz istället för ca 1Hz är förödande.

Det andra däremot att tvätta köksfläkten med strömmen på stämmer säkert. Det är farligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema tar 90kr och Jula 99kr för IP 44 jordfelsbrytare. Det går säkert att hitta en skitdyr dito på en fin affär också för de som föredrar det.

Finns det nån anledning att inte klämma dit en sån mellan uttag och kontakt? Den stör ju inget.

När jag har förlängninssladd till elverktyg mm utomhus så har jag alltid jordfelsbrytare före.

Den klarar dålliga verktyg och skadade sladdar man ev kommer i kontakt med. Även mitt kinesiska elverk känns bättre att använda med jordfelsbrytare.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, det lät som att det fanns en riktig rapport på det dödsfallet. Faktiskt.

Nu höll han inte testpinnarna i händerna. Han stack en vass pinne in i blodbanan på vardera fingret just för att mäta kroppens inre resistans, inte hudens. Sen vet man inte hur ohm-metern var konstruerad.....

 

Sen är jag nästan lika rädd och försiktig med 12V i båten. Det är bra tryck i ett blybatteri. Klassikern är ju att lägga en finger-ring eller armband eller nåt verktyg över polerna av misstag, det blir väldigt fort väldigt varmt och glödande. Man ska jobba lugnt och metodiskt och kolla flera gånger innan man kopplar in...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stod det inte vilken ohmmeter det var. Kanske ett gammalt muskedunder från WW2 eller någon specialvariant för låga restistanser? Marinen kanske har konstiga specar för att gynna vissa leverantörer.

Men de normala ohmmetrar jag haft från 60 talet och framåt som gått på batteri ger inte mycket ström när man mäter ohm.

Jag har inte hört någon som dött av strömmen från att ha stuckit sig på sladdarna från 12V. Typ bilbatterier kan ju ge höga strömmar, men för det ska ske krävs låga resistanser.

Skiftnyckar brukade oauktoriserade bilmekar testa bilbatterier med förr. Blixtrade det tillräckligt var batteriet att anses som bra.  Man kan även bränna sig på metallföremål som blir varma typ ringar och även skiftnycklar. Men det är inte samma sak som ström genom hjärtat. 

Det kan vara bra att koppla ur ena batterikabeln om inte sröm krävs när man ska ner med verktyg och rota bland sladdarna.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara båtspecifika produkter som används i en elinstallation i båt . Därför är även Elsäk med på ett hörn i föreskrifterna !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var en megger? Den ger högre spänning för att kolla överslagskontroll i elektriska kretsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sk isolationsprovare mäter ju meg ohm med 500V och knappast ohm med 9 V.

Kan dessvärre inte hitta min bland bra att ha grejorna och kolla strömmen, men troligen är den liten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...