Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mackey

Lundsberg, Maringuiden, Sigtunaskolan och Grennaskolan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte jag skulle vara ordningsman och se om det funkar, lägger denna tråd i DöSnack där den hör hemma. Debatten om Admins funktion och moderering av forumet pågår för fullt på ÖvrigtSnack där alla, såväl medlemmar som ledning, fortsätter lägga in sina trådar och inlägg som inte alls handlar om båtliv.

Till rubriken! Vad är det för likheter och skillnader?

Likheten är att kamratuppfostran tillämpas (inte mobbing).

Skillnaden är att ledningarna för skolorna i alla fall säger sig arbeta för att begränsa fenoment.

Vill vi ha total kamratuppfostran här på MG? eller vill vi ha en ledning som hjälper oss lite i rätt riktning när det spårar ur?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Den normlöshet som breder ut sig i samhället påverkar även detta forum. Frågan är om vi ska acceptera den eller göra något åt den.

Förra sommaren promenerade jag över vårt torg där det finns en vacker fontän. Jag mötte tre grabbar i ca 10 - 12 års åldern. En av grabbarna ställde sig på kanten till fontänen och började pissa i vattnet. En bagatellartad förselse kan man tycka. Jag frågade om han inte hade toalett hemma och fick till svar Det ska Du skita i och dra åt helvete gubbjävel. Hade det varit jag som pissade i fontänen hade jag blivit bötfälld för att ha urinerat på allmän plats. Men när en 11 åring gör det så är det inte så farligt. Vilka signaler skickar vi till den kommande generationen? Dessutom om killen behåller attityden till dess han är 25 och skaffat båt, kan man fundera på hur det ser ut på detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt att pd´n  skulle få vara i fred men, men...

Vem säger/tycker att det inte är så farligt när en 11 åring pissar i fontänen? Vilka samhällssignaler skickade du om du tillåter en 11 åring tilltala dig på det sättet?

När en sådan unge växer upp blir han med största sannolikhet en gubbjävel som tror att världen kretsar runt honom och att han kan bete sig som han vill mot sina medmänniskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej....

Då spär jag på denna tråd. Jag har åsså sett nått liknande. dEt ar en ca 10 åring som uppförde sig illa vid en kiosk när han skulle handla godis. Så jag talade om för honom att uppföra sig och använda vårdat spårk. Efter ett antal Skit i det gubbbjävel  odyl så blev det jag som avgick med segern och ungen lommade iväg med svansen mellan bena. jag tror att han minns det än och jag tro det bra att jag ingrep. Vi ingriper alldeles för sällan i liknande situationer.

Ett annat exempel, en baggis men betydelsefull. En av våra döttrar kommer hem och gråter och vill att mamma läxar upp grannpojken för han kastade sand på henne. Jaha sa mor. Vad sade du innan till honom. Dottern rodnade och sedan var saken klar. Hon minns det än idag fast hon har tre halvvuxna barn själv vid det här laget.

Jag anser att vi inte skall vända ryggen till utan ingripa. Kanske mest just när barnen flippar ur. Hur skall de veta var gränserna går om vi inte säger till?

Det är mänskligt att bry sig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...