Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
johpe

Storfidra köpes

Rekommendera Poster

Hej!

Trivs på sjön och vill segla på världshaven med en stabil Storfidra..

Sett eller hört något?

John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båda,

Bor i Lidköping (vid Vänern), har hunnit stilla mig och hör mig nu för efter lilla originalet i stället, en Havsfidra.

Storfidran känns lite stor i kragen.. för en månskensseglare(?) som jag.

Hört eller sett något?

Har hittat två i Malmö, en i Lund och en fjärde i Hudiksvall - lite otillgängliga i väderlekens underlag och som gör mig lite rådvill inför prisbilden..

(Vad har hon i Malmö för 70 000 kr som de andra inte har?? Autopilot, enklare båtvagn - och?..)

Letar efter en som är välbehållen och öppen för nya erfarenheter.

John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

John

Häng inte upp Dig för mycket på priset. Se mer till vad båtarna har för kvaliter och tillbehör Du behöver. Därefter blir priset alltid en förhandlingssak. Det är ju två parter som ska mötas för att en affär ska uppstå. Just nu är det köparens marknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ägt och segat både havsfidra och storfidra. Skulle jag välja en av de båtarna skulle det definitivt bli en storfidra,

Havsfidran var en trevlig båt. Jag seglade den i 10 år. Liten ståhöjd var det som fick mig att byta.

Storfidran har skaplig ståhöjd även för mig somär 192 cm lång. Visserligen inte så väldigt mycket mer utrymme invändigt än havsfidran, men en helt annan båt. Seglar betydligt bättre.

Har en storfidra som ligger i Malpåse i Munkedal. Skulle göra färdigt en del ombyggnadsprojekt. När jag tog upp den och ställde in den i båthuset var hel botten täckt av havstulpaner, Har slipat ner 3/4 delar av botten för ny epoxybehandling och ny bottenfärg. Har  även haft problem/otur med motorn. Hade egentligen tänkt sälja den för ett par år sen, men det har gått i stå.

Kanske nåt för dig.

Här kan du läsa en del jag skrivit om min Storfidra Denna tråd och några följande. Även om de andra båtarna jag haft.

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/storfidra-santa-maria-2003-08_23.html

post-945-1394237350,1035_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm hoppas inte TS tar illa upp om jag kapar litegranna i tråden..? Tommy, jag har ibland i korta stunder av vansinne funderat på att byta bort min Maxi mot antingen en Vega eller Storfidra..  Du som haft fidror och verkar biten av dessa.. Kan du ge mig lite synpunkter på Storfidran? Antingen här, om TS inte tar illa upp, eller via PM?

Och till TS: Om att köpa båt: Finns det nån som jag skulle kunna tänka mig att köpa båt av osett sä vore det just toaen. Den mannen/gubben/karln har iaf ingett mig stort förtroende genom MG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig var storfidran en lagom stor båt, och båttypen passar väl mitt kynne.

Hade det inte varit för min välbyggda men bräckliga lekamen så hade jag haft kvar den så länge jag kan segla. Dessvärre klarade min rygg inte av att bli blöt och kall. Det är ju nästan alltid skitväder när jag skall ut och segla och otaliga gånger har mina seglatser slutat med mindre eller större ryggproblem. Nu har jag en motorseglare med invändig styrplats.

Jag har haft långkölade båtar i 40 av mina 50 seglarår och båtar med kosterskrov de senaste 22 åren. 

En liten jämförelse

Storfidran 7,6 m, depl.3,1 ton, balast bly 1,3 ton  42% långköl, djup 1,3 m, ruffhöjd 1,86 Lys 0.91

Maxi 77 7,62 m, depl 2 ton balast järn 0,8 ton 40% fenköl, djup 1,45. ruffhöjd 1,8 m, Lys 1,03

Vegan 8,25 m, depl 2,3 ton balast järn 0,9 ton 39% långköl, djup 1,2 m ruffhöjd l,75 m Lys 1,00

Rent seglingsmässigt så förhåller sig väl båtarna ungefär som lystalen. Maxin piggast att segla. Strfidran tryggast, men det sista beror också mycket på besättningen generellt oavsett båttyp.

Maxin och Vegan har en planare botten, medan storfidran har en djupare V-botten  och en kosterakter.

Vegan har ju seglats jorden runt och både till Antarktis och norra ishavet. Många har ju ansett att det varit vansinigt, men bevisligen har det fungerat. Själv hade jag föredragit storfidran.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...