Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Hemingway

Rent mjöl i påsen

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på förvaring av mjöl, vid långsegling.

Förr använde vi ju majsmjöl som höll sig länge och inte innhöll mjölbaggar.

Dagens vetemjöl är tyvärr inte alltid riktigt rent från mjölbaggar. Jag har vid några tillfällen vakumförpackat vetemjöl och sen fryst det i 3 dygn. Efter denna behandling står det sig väl mot orhyra även i varmt klimat.

Är det någon som har några friska ideér i ämnet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Festligt att du tog upp detta just nu! Vi köpte faktiskt bara häromdan en vakuumpackare på Clas Ohlson! laugh

I första hand skaffade vi den för att vi ofta gör storkok och fryser in samt att vi några gånger om året får stora mängder viltkött som ska packas men det slog mig att det måste ju vara perfekt även för att ta med sig färskvaror i båten även om man inte har kylskåp.

Jag har inte tänkt så mycket vidare så det ska bli intressant att följa tråden och se ifall fler uppslag kommer (även om tråden handlar om mjöl i första hand).

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite, men bara hittat det du själv testat,,,

Insekter som finns i bröd eller mjölpaket kan man döda med hjälp av kyla eller värme. Lägg in mjölpaketet i frysen under några dygn eller i ugnen några timmar i ca 70° C.

Det är nog det färskaste som finns inom området... Men att hålla rent från framtida baggar eller ohyra, så tipsas bara att låta skadedjurstekniker sanera hyllor och skåp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vaccum förpacka mjölet. Det räcker att du fryser ner det i några dagar.

Jag åkte till en kvarn och köpte 15 kg vetemjöl och 15 kg rågmjöl (blev idiot förklarad av maken) packade om mjölet i 2 kg godislådor, som jag tiggt mig till på Ica. På med locken och förseglade med silvertape och sedan in i frysen i 3 eller 4 dagar.  Jag valde att förvara i gamla godislådor därför att de håller bättre än plastpåsar. Oavsett hur bra man stuvar från början, så allteftersom man plockar ur förrådet så blir det plats över och förpackningarna rör sig med båten. Plastpåsar gnags sönder. Det gör inte plastburkar (så lätt).

Därefter var det bara att stuva undan på lämpiga ställen i båten. Vetemjölet räckte i ca 2 år och rågsikten har jag fortfarande några kilon kvar av.

Under de två första åren bakade jag frukost bröd nästan varje dag. Numera är jag lite latare och har haft nära till bageri.

Enligt kvarnen jag handlade av kan mjöl inte bli för gammalt. Det enda är att det kan torka men då får man bara tillsätta mer vätska. Man har har tydligen hittat mjöl i gamla (stenålders) krukor som man har kunnat baka bröd med!!

Frysningen försämrar inte heller mjölets bakegenskaper.

Om man du ska baka bröd av mjölet, så behöver man jäst. Torrjäst funkar kanonbra och har en hållbarhet enligt förpackningen på ca 6 månader. Prata med din affär om att de tar hem en ny laddning till dig så att du får så lång hållbarhet som möjligt. Fast å andra sidan så kan du hitta torrjäst nästan över allt, säger Kronjäst som jag talat med.

Sedan vill man ju ha något på mackorna. Mjukost i tub är kanonbra för det behöver inte förvaras svalt. Inte ens efter att man öppnat tuben. Mjukost i ask är det lite värre med, för man förorenar mjukosten när man tar ost ur asken och därför måste den förvaras kallt.

Sillkonserver och Kaviar måste däremot förvaras svalt. Dock att man ska se bäst föredatumet som en fingervisning. Om sillen ser bra ut och luktar och smakar OK så är det OK att äta den.

De vaccum förpackare som jag har haft, klarade inte av att göra så bra vaccum att du kan kalla köttet för vaccumförpackat, i förvaringshänseende.

Men ombord funkar den för suga ut luften ur plastpåsen för att skapa ett mindre paket och framför allt för att svetsa ihop plastpåsarna. Knutarna tar faktiskt ganska stor plats i frysen/kylen.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kenneth

Värme funkar inte så bra, det bryter ner gluten i mjölet och förstör bakegenskaperna. Frys är bättre.

Lady

Som Du säger utomlands är det lättare med färskt bröd på mornarna, ibland får man det t.o.m. gratis.

På överfarterna kör vi med bakmaskin för att ha färskt bröd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga mitt inlägg.

Mjölbaggar och annat otyg som finns naturligt i mjölet dör när man fryser in mjölet.

Kvarnarna brukar köra kolsyresnö igenom sina pipelines för att få bort insekterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, återgav bara vad jag hittade på en konsumentsite - Skulle naturligtvis givit källan istället för att citera källan, då hade du kunnat läsa vad som står där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kenneth

Jag var inne på att döda ohyran genom att köra mjölet i micron. Mailade därför kundkontakt på Kungsörnen. Fick då svaret att upphettning av mjölet förändrar bakegenskaperna och de rekomenderade frysmetoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...