Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sparre

Varför ska man ha båt?

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Kalman

Både och.

En av dom blev blind och då sålde han båten. Men han är duktig i telegrafi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skriver de flesta av oss seglare alltid vad lite det kostar att ta sig fram i formen, Jag köper bara xx liter diesel/säsong. Det blir jättebilligt. Vi förbrukar segel i stället till ett värde av x antal tusenlappar/år, beroende på båtstorlek. Till min 32 fot långa båt kostar ett segelställ (genua och stor) från 45 00 -> beroende på kvalité. Avskrivningstid 10->12 år. För den summan kommer man ganska många sjömil med snipan, men man har inte så roligt crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Excel319

Du har faktiskt alldeles rätt. Inte många som räknar in segelkostnaden.

Jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter. Min segelkostnad, obs, singularis, stannade vid ca 200:- För de pengarna har jag köpt för flera år sedan ett begagnat segel till....just det, till Snipe-n. En liten fock. Barn och barnbarn leker med den jollen nu.

Det är annars ett nästan sprillans nytt storsegel på min nuvarnade båt samt de övriga är inte uttöjda och är hela. Det var ett av skälen att jag köpte just den båten. Så de räcker min tid ut på haven.

På förra båten var visserligen storen ganska bukig, men det dög på allt annat än kryss och jag har inte bråttom. På båtarna innan var åsså seglen helt justa eller nästan nya. Utom den tvåmastade öppna forsbåten som hade bomullssegel, den hade jag uppe vid Höga Kusten. Anno Dacumal.

Kan inte uttala mig om hur folk gör. Det finns säkert hysteriska människor som köper nya segel så fort de tappar en tiondels knop. Sedan finns det de som kör med 20 år gamla segel. Moderna tyger anser jag håller formen bättre än de från 60-70 talen.

För mig är inte segling status, det skall inte vara ett dyrt nöje. Köper inga grejer och har absolut inget av de senaste. Är dålig kund hos Hjertmans mfl. Jag seglar dit vindarna och lusten bär och tar det lugnt och njuter av resan och att vara ute. Har inte svårt att le när jag ser en massa dyra moderna statusgrejer flyta omkring, med eller utan mast, men fullspäckade med teknisk utrustning. Det är oftast bara hjärnan som inte står i samma paritet. Men har de råd med det så är det upp till dem. Å räknar de inte in kostnaden för segel i sjömilpriset så kan inte jag hjälpa det.

Att inte så många tänker på segelkostnaden kan helt enkelt bero på att de har samma filosofi och situation som jag.

Hur som, att segla är roligt. Att puttra i snipan med 5 knop är inte dumt heller. Var och en efter sin smak och ideal. När jag kommer ner till den fantastiska hastigheten av 1 knop startar jag dieseldunket och puttrar om det är skitväder och jag vill till en vik och gömma mig under däck.

Så....därför har jag båt.\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kalman

Jag håller med. Livet till sjöss är det viktigaste. Var och en får väl anpassa det till sin egen plånbok.

Vi seglar givetvis också under olika förhållande och har olika behov av prylar. Seglar man i mälaren är det kanske inte nödvändigt med 2 EPIRB, vilket kan vara bra om man seglar jorden runt.

Många har skörat segel genom tiderna. Därför har jag UV behandlat mina segel och dessutom köpt helt nytt storsegel och genua. Genakern och Spinnackern kan jag till nöds segla utan. Dessutom har jag varit förutseende nog att be min segelleverantör måtta mina segel så att skulle något hända kan jag beställa utan att vara i Sverige.

Kalla mig gärna pryltokig, men jag försöker se lite frammåt i mitt seglarliv.

Diezel och gas är för mig försumbart, kostnadsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre, Du får göra som ett antal av tidigare aktiva på forumet gjort. Skaffa husbil. De flesta marinorna är bra ställplatser och man kan snabbt välja sida/land i jakt på bättre väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ursäkt för att ha båt är att det är på den jag upplever det mest positiva i min värld.

Åker ut till en ny vik eller till en av de gamla beprövade. Alltid är utsikten annorlunda än den varit förut. Man inriktar dagen på vad man ska äta, vart man ska åka till nästa natt eller om man ska ligga kvar. Kommer det någon annan båt in i viken har man chans att stifta bekantskap med en helt ny person som man förmodligen aldrig annars skulle ha träffat. Kommer det inte in någon annan båt så har man FRIDEN!

Jag har nästan aldrig haft bekymmer av andra båtar eller besättningarna på dessa och inte heller av någon myndighetsperson. Oftast hittar jag fina vikar och den frid och det lugn som båtlivet för med sig har jag inte hittat någon annan stans.

Kostnaden? Ja, där måste jag erkänna att det drar iväg men mina största poster i kalkylen är fasta kostnader som försäkring, vinterförvaring, räntor etc så då är man ju ganska dum om man låter bli att utnyttja båten när man ändå har den.

Ahhh, s_tan. Nu blev längtan så där stor igen. Blir nog att ta en sväng till båten i helgen för lite jobb och lite drömmar om kommande dagar med båten i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag blki lite poetisk. En gång låg vi i vatten i livmodern och jag tror att det satte sina spår hos många av oss. Livet utveclades en gång i vatten. Om man stannar till var som helst utefter en väg och hittar en stig kan man vara ganska säker på att den förr eller senare leder till havet eller till en sjö. 

Jag har båt för att jag älskar havet och så även hustrun. Vi bor tyvärr en bit in i landet och båten är vår chans att komma ut på havet. Att färdas på vattnet, att alltid undra och drömma om vad som finns bortom, att återvända till, och vandra kring på, sina smultronställen, att sitta på eftermiddagen med ett glas vin ( Ursäkta alla nykterhetsfundamerntalister, men ni har missat något) och njuta av solglittret på fjärden, att sjunka ner och svalka sig i det klara rena vattnet. Allt detta ger livet en viktig del av dess innehåll. Båten är för oss en sommarstuga där man kan byta tomt när man har tröttnat på grannarna eller vill ha omväxling. 

I vår del av skärgården är överbefolkning inget problem. Algblomningen är ändå ganska sällsynt och myndigheterna skiter vi i -och de i oss. Vet inte när jag såg KBV eller sjöpolis sist och de få gånger det har hänt finns inget att klaga över när det gäller deras beteende. 

Sedan har vi den tekniska biten.  Jag gillar att konstruera, förbättra och underhålla. På så ätt behöver inte heller en dag på land betyda en förlorad dag. Pengar? Ja, det kostar, men det är det värt. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rätta sammanfattat SeaManiac.

Till Hemingway. Ang Mälaren, där seglar jag sällan, numera är det bara transportsträcka ut genom Södertälje, snart med förbundna ögon om det inte var för att det finns andra båtar. Helt rätt, jag skulle inte sakna en Epirb här men skulle jag ut dit du är på väg skulle jag skaffa en omedelbart. Samt kanske en ais mottagare med varning. Det är klokt att UV behandla seglen i ditt fall.

Å int´ behöv du känn dig prylgalen bara för jag raljerade lite över blivit med båt folket.

Vem röstar för gratis sjökort från Sjöfartstverket? Vi har redan betalat för den via skatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag tror vi är överens. För mig gäller säkerhet i första hand, om det sen gäller prylar som är inblandade spelar ingen roll. Men det är viktigt att kunna använda dem också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig va båtbehovet så illa att jag även efter upptagningen va tvungen att sova nån natti båten lite då och då , bara för kunna trappa ner i lagom takt . ( vem sover i båten när den är på land , lite sjukt va :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Du verkar ju riktigt sund. Vi bodde på land i båten två vintrar. Det enda negativa var att springa upp och ner för trappstegen varje gång man skulle på toa. Anledninge till att vi inte bor i båten denna vinter är att vi genomför en total skrovrenovering och att det luktar så vansinnigt illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jocke-SeaRay

Du är alldeles helt normal. Vi hade ett par grannar här i krokarna som köpte en segelbåt. En B* nånting 24. Liten trevlig sak. Ingen av dem har segling eller sjövana men ville ut på sjön. Seglbåt fick det blir. Sedan trasslade ut sig  med jollen till bojen där båten låg på svaj. Sov i båten. Jollade hem på förmiddagen dagen därpå. Dett  upprepades ett antal gånger. De berättade lyriskt hur fint det var på sjön. Observera att detta sker i en skyddad vik 30 meter från land. De har aldrig lämnat bojen varken för motor eller segel annat än när hon skulle tas upp. De flesta gångerna kom även då folk som hjälpte till. Nu står båten på land, till salu. Men luften har gått ur marknaden och de tror hon är  värd mer än vad hon är för det är ju så underbart på sjön. Bif en bild Taget 2005 i aug.

Så gott folk. Nu vet ni varför de har skaffat båt.

post-22282-1394237337,7911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båt i Stockholm några år. Har ungefär 50 mil dit. Visserligen en dotter som bor i villa några mil från marinan där jag hade båten och en dotter som bodde i lägenhet med fler andra kompisar eller studentlägenhet.

När jag var uppe själv,  för att jobba med båten, hände det vid några tillfällen att jag bodde i båten medans den stod på land. Det gick bort så mycket tid att åka fram och tillbaka om jag bodde hos dottern. Dels kom man inte iväg på morgonen plus restid och sen kunde man ju inte komma hem för sent när de andra skulle upp tidigt. Tyckte det var bättre att ta nån kväll ibland och åka och hälsa på dem.

De allra flesta människor har någon form av dårskap. Hur trist skulle de va att inte va lite tokig.blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Vill nog påstå, iaf för min egen del , att det är den i princip totala friheten och kontrollen. ( friheten inte=att åka stupfull el störa ngn annan på ngt vis).

Där jag huserar har vi en skärgård med oändligt antal öar och man kan välja om man vill ligga helt ensam på en ö eller lägga till på en marina/stad med fullt ös. Det är bara att välja.

Har man dessutom en kupé-båt med goda sjöegenskaper är det endast är isen som sätter stopp.

Har seglat i många år men har kommit fram till att en modern motorbåt är det bästa för mig just nu iaf när man spenderar sin tid i skärgården. (blev ganska begränsat med segel efter som jag ville använda segel när jag seglade ..)

Men det viktigaste är ju att komma ut på sjön oavsett flytetyg iaf för migsmiley

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det ett oerhört lugn och en grym fritid med att bara dra ut på sjön. Finns få saker som slår en fin kväll efter jobbet och bara dra ner till båten och ta en sväng och käka kvällsmat  Eller ta Sotekanalen till Smögen, köpa sig något smaskens på Göstas, sätta sig på någon ö och bara njuta. Visst det är dyrt, men då gör jag hellre avkall på tex utlandsresor och lägger pengarna på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...