Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Puffarius

Lutningsvinkel ?

Rekommendera Poster

Min Enderlein-ritade Arietta har en något för hög mast. Masttoppen är 13,5 meter över vattennivån ,  inkl. Vindex.  Vättershagabron som jag måste passera, för att komma ut i skärgården  är 14,0 meter vid normalvattenstånd.

Förra året vid midsommar blev det plötsligt ”högvatten” ( + ca 50 cm ) och jag kom inte under bron och tyvärr kraschade jag vindmätaren.  Nu har jag en stege som jag fäller  ut på styrbordssidan. Stegens ”toppända” fästes i storfallet sen går man ut på stegen och båten lutar då så mycket som jag bedömer vara tillräckligt  för att komma under bron.

För att vara mer säker på möjlig passage under bron skulle jag vilja veta hur många grader jag behöver ”luta” båten för att vara säker på att inte förstöra min Vindex eller knäcka masten.  Tacksam om det är någon som är matematiker som kan hjälpa mig med uträkningen:

Hur många grader måste båten lutas för att jag ska ”vinna” 30 centimeter????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen inget mattesnille men som tur är finns alla svar på Internet och den här typen av frågor gör att man (jag) har en chans att fräscha upp det man borde komma ihåg från skolan.

På den här sidan förklaras väldigt bra hur du ska göra: http://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/geometri/trigonometri

Det du vill ha reda på är just v som de beskriver i räkneexemplet. Din mast är hypotenusan och motstående katet är seglingsfria höjden under bron.

Lycka till!

Mvh

Fred

EDIT:

Jag testar att räkna ut så kan vi jämföra svaren sen! \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé med stegen, men varför inte göra som i sällskapsresan när de ska under en bro med en maxi909, genom att luta båten på det sättet att frugan får klättra ut på bomen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En flaggstång som lutar blir exakt som i diagrammet, men det blir någon skillnad när man har ett skrov i botten av flaggstången. Säkrast att luta lite extra som jag markerat i diagrammet.

UPA, Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Här kommer ett nytt diagram som är lite bättre, men det blev inte så stor skillnad. Jag har räknat på en båt med 1,5 m från vattenytan upp till mastfoten.

Jag la in en linje för 3 dm lägre höjd i detta diagram eftersom jag tror mera på dessa beräkningar.

Mackey

Fortfarande Utan Personligt Ansvar.

post-10017094-1394237334,2262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13,5 x sin(a) = 0,3

a = 1,3 grader, det måste båten luta

/peter

 

Blev lite fel... vid 1,3 graders lutning är masttoppen förflyttad 30 cm från centrumlinjen... se korrekta uträkningar längre ned

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

Det blir inte en rätvinklig triangel. Det blir en liksidig. Masten är ju lika lång även när den lutar ned. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog blir det väl en rätvinklig triangel...?

Avståndet mellan brons undersida ned till vattenytan bildar en kateter som är i rät vinkel med vattenytan och avståndet från denna punkt längs vattenytan fram till båten (andra katetern). Masten inklusive biten mellan mastfot och vattenyta blir hypotenusan...eller har jag tänkt helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masten är hypotenusan, vinkelräta avståndet till vattnet ena kateten..

Men det är naturligtvis cos-sidan...

13,5 x cos(a) = 13,2

a = 12,1 grader lite drygt

/peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Puffarius!

 Du har fått email med svar.

Jag skriver ner svaret även här. Räknar på 0,5 meter och inte 30 centimeter.

Talet i rutan blir 15,62 grader. Tryck in det i miniräknaren som har cos samt inv funktion.

post-22282-1394237334,2759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Snacka o sammanträffande!

Precis när jag skriver mitt svar kommer ett likadant från Peterseglare.

Skillnaden är att han räknade på 30 centimeter.

Kolla klockslagen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo vist är det en rätvinklig triangal man räknar på. Masten är hypotenusa, ett fall som hänger från masttoppen blir närliggande katet och vattenytan motstående katet.

13,5 x cos(a) = 13,2

Arccos (13,2/13,5) = 12,1 grader (cirka)

Mackey

Det var flera som löste detta samtidigt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.3 grader är en spott i havet.

Måste nog luta ungefär 20 gader för att få avsedd verkan - en approximativ bedömning. Dvs ine beräknat men en relativ riktig gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja räkna går men kan du hålla lutningen? Har du lutningsindikator?

 

Annars har jag ett praktiskt sätt att lösa det.

 

Ta ett fall som går till toppen av masten. Sätt en liten tyngd på ett snöre så fallet med tyngd nästan når vattnet, bara en halv meter kvar. Luta sen båten så tyngden släpar i vattnet. Den på Youtube är ju oslagbar annars. Lutar båten med kraftig tyngd i toppfall. Hålls in till rätt vinkel med tamp mot båten.

 

Vinkeln blir nog kring femton grader gissar jag. Första graderna händer inte mycket.

 

Enklare än att hitta en cosinustabell är att rita upp masten och mäta med linjal och gradskiva. Varför är det så svårt att hitta vissa saker på Google?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31, nu blir du lite väl OT tycker jag. Tråden gäller ju just hur många grader båten ska luta... ;-)

Bortsett från detta lilla snedsteg är din lösning oslagbart bra. Skönt med en person som tänker ett steg extra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus lösning är ju genial! Den går ju dessutom att återanvända om man kommer till en annan bro eller om vattenståndet ökar på befintlig bro. När man väl vet brohöjden så ställer man bara in lodet på en halvmeter mindre så går man säker. Dessutom är det nog mycket enklare att anpassa lutningen till lodet än att försöka avläsa lutningsindikatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd beskrevs några exempel på minskad höjd och även minskat djupgående genom krängning, bla några filmsekvenser.

Tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=436446

 

Jag gjorde även själv en tabell där jag räknade ut önskad krängningsvinkel för önskad minskning av höjd / djupgående

Tyvärr hittade jag inte igen originalbilden, så för att kunna läsa bilden får ni kolla i den refade länken där en läsbar bild finns!

post-10019272-1394237334,3262_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt! Jag missförstod/läste ditt inlägg dåligt. 

Sedan tänkte jag fel när jag tänkte själv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack alla för svar av skiftande slag . Ang  den dråpliga scenen ur sällskapsresan så  är min hustru inte lika lättkommenderad . Youtubefilmen med den vackra yawlen med vattensäckarna är ju en suverän lösning.

Tillbaka till själva kärnfrågan : hur många grader behövs för att vinna 30 cm.

Med hjälp av Flintstones mattelektion gör jag följande.

Vättershagabron är 14m vid normalvattenstånd. ( På sjökortet anges segelfri höjd till 12,5 meter.)

om jag utgår ifrån att vid kraftigt  högvatten på  0,8 meter är  den segelfria höjden 13,2 

Masten är 13,5 meter = hypotenusan

Segelfri höjd är 13,5 - 0,3 meter = 13,2 m ( närliigande kateter)

Lutningsvinkel = cosinus =13,2/13,5 = 0,97778

I tabellen ger detta  12,1 grader.

Problemet är löst.  Nu kan jag dessutom plocka bort stegen och istället inköpa 2 stycken vattensäckar  Jag fyller med lämplig mängd vatten och hissar upp i storfall och spinnakerfall.  Elegant! 

Frågan blir då Var får man tag på lämliga vattensäckar.  Är kanske storkassarna för byggavfall tillräcklligt vattentäta ? Torde vara enkla att fylla och passagen under bron tar bara nån minut. VAd tror ni?

Vid närmare eftertanke : Varför har han 2 vattensäckar?

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att få lillräcklig vikt misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att en ny och hel säck som används för byggavfall är tät nog. Deet gör ju knappast något om det rinner ut några 10-tals liter  under de minuter du använder säcken.

Istället för att räkna tycker jag du ska använda forgus31:s förslag att ställa in önskad höjdminskning med ett fall och luta båten så att fallet hänger i vattnet. Oslagbart enkelt! Du vet dessutom helt säkert att du verkligen har minskat höjden så mycket du behövde.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du behöver större säkerhetsmarginal än det exakta måttet. Det finns ju fekonstruerade båtar som framförs av personer som inte ser mindre djur än elefanter - och knappt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Berätta gärna för mig hur man håller en vinkel på 12,1 grader medan man passerar bron. Är det blankvatten? Ingen som man möter som drar upp svall?

Jag hade nog garderat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del motorer gillar väl heller inte när det lutar? Med tanke just på oljesump och olja i cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Granngården har säkert storsäck som bönderna an vänder för gödningsmedel och utsäde.

Den typen har jag själv under vattenytan lyft 4 ton genom att fylla t vå sådan säckar med luft. Håller dom för luft bör de hålla för vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,1 gr är utgångsläget. Då blir det i praktiken 15 gr och med hjälp av den geniala lodmetoden hoppas jag det funkar. Dessutom slipper jag stegen och framför allt slipper jag gå ut på den.

 

Puffarius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...