Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
happysix

Smarriga godsaker

Rekommendera Poster

Jag älskar att baka på min båt men det finns ju en viss plats som man får anpassa sig med. Bakar ni på båten? Vad isåfall och hur? Har ni kanske ugn eller blir det en liten låda på spisen? Kanske kanelbullar eller småkakor? Dela gärna med er av hur ni gör och om ni har några smarriga recept med. Jag brukar göra klassiska knaelbullar rätt ofta men det tar i princip hela dagen men jäklar vad goa de blir!! Sen bakar jag massor med kakor till marinan jag bor i då alla bara älskar mina svenska bakverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Burkugnen provade vi i förra båten (det där mellanåret när vi fick för oss att motorbåt var grejjen..) och det var spännande..

Visst fungerade den - använde den mest till att värma bake-off baguetter - men det var lätt att bränna saker..

Skönt med riktig gasolspis med ugn igen... Den fungerar bra att baka i även om vi inte gjorde det i somras..

Förra segelbåten bakade vi rätt ofta i.. Sockerkaka, bröd, pizza, pajer mm.. Det jag kan sakna är ytan ovanpå så vi är lite sugna på en nya gasolspis med även övervärme..

- men nu kanske man blir rapporterad för det tycks ju denna tråd ha blivit surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, övervärme kan man bli rapporterad för, så passa dig..eller är det 2013 som är inne och rapporterar inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man undra. Kanske den stackars rapportören inte kan baka och kände sig utanför.wink

För inte kan väl min felstaving på kanelbullar vara så allvarlig? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Jag tror jag vet; TS skrev svenska bakverk och detta tyder på konditorirasism. Det finns vad jag vet massor av exempelvis goda syriska bakverk, se bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte felstavningen som förorsakade raporteringen. Då skulle varenda inlägg jag skriver bli raporterad. Stavar som en kratta. Måste dessvärre ta många vilopauser på dan och det är under dessa som jag härjar på diverse forum, liggandes i sängen med den bärbara datorn på magen. Träffsäkerheten på tangentbordet blir inte det bästa. Dessutom har vissa bokstäver börjat krångla. Speciellt a;et, men även ett par andra.

Det finns välnästan inget inlägg som jag inte får gå in och rätta i efterhand. wink

Det fanns en tråd för länge sen där man ställde frågan; Vem är lycklig ägare till en burkugn? Det vr under den perioden det inte gick tt köpa nya burkugnar.

Jag svarade nåt i stil med att; om lyckan är tt äga en burkugn, måste jag va mycket lycklig - jag har två

Har använt burkugn mycket - åt minstone förr. Har blivit latare med åren. 

Seglar nästan alltid själv och om man lagar nåt i burkugnen blir det alltid för mycket. Har ibland bakat sconse och äpplepaj eller liknade på en gång.

Funderade ett tag på att svetsa  in tre mellanväggar i en av burkugnarna. Då skulle man kuna köra sconse, äpplepaj och Jansons frestelse samtidigt.  Som tur är får ofta mina ideer ligga tills dom faller i glömskans hav indecision

Det var nån som skrev att han lagat allt i burkugn utan pizza, fast det hade väl varit lagom storlek påen pizza bakad i burkugn. Tänkte prova, men ni vet det där med glömskans hav. Fast kommer man till Norge och blir pizzasugen kan det ju va ett alternativ. Ni vet hur Norska pizzor är.

Kolla gitarren i klippet - en riktigt fin gitarr.cheeky

Annars gillar jag både att segla i Norge och norrmän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart bakar jag ombord. Annars går det inte att få kanelbullar eller sockerkaka när man är utomlands.

Stor förvåning bland båtarna på ankarplatsen den 4 oktober, på kanelbullens dag, då jag bakat ett stort lass och sedan körde runt med jollen till övriga båtar och lämnade över varma nybakade kanelbullar.

Sockerkaka och varianter på det temat blir oftare än bullar. Småkakor blir för pillrigt att hålla på med dessutom får jag äta upp dem själv då guben inte är så förtjust i småkakor.

Som alternativ till gasolugnen har vi köpt en Remoska. En sorts ugn som ser ut som en stor kastrull med värmen i locket. Funkar till samma saker som du använder en ugn.

Dessutom är det än säkerhetspryl ombord. Skulle vi få slut på gasol så kan vi alltid få el från dieselgeneratorn eller via solcellerna och ändå få varm mat.

En variant på sockerkaka som vi gör ganska ofta är Bananchokladsockerkaka.

Tag ditt vanliga sockerkaksrecept, tillsätt 2-3 väl mogna, mosade bananer och 200 gr smält mörkchoklad eller kakaopulver ca 0,5-1 dl. Grädda som en sockerkaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt är det med ugn ombord. Dock är ugnen i vår båt försedd med bara en lång låga längs bak i ugnen. Lätt att det blir för brunt på brödet åt det hållet så man får vända på plåten i halvlek.

Tycker det är på sin plats med en vidareutveckling av burkugnen som är en enkel konstruktion. Kanske för enkel. Pizza t.ex får en lite ovanlig form i en sån och pizza pazzar väldigt bra på sjön. Snabbt ihoprörd deg (strunta i förjäsning om det är bråttom) med fyllning från nån konservburk, tonfisk t.ex. lite tomatpure, ost och pizzakrydda blir smarrigt för en vrålhungrig besättning. Ätfärdigt på 20 minuter. 

Ska det va omöjligt att göra en burkugn med formgivning som passar pizzan bättre? En som sätts på gasollågan (gasollågona för den större lyxmodellen). Gärna ihopfällbar. 

Finns såna i handeln redan kanske? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår tvåmanspizza:

 

två-tre dl ljummet vatten, halvt pak jäst, lite salt, oljeskvätt och mjöl hälls i till bakkoncistens.

 

Rör ihop och kladda ut pä oljad plåt, olja inte in mot sidorna på plåten så får degen lite fästedär. Vill gärna dra ihop sig annars. Den ska bli lagom tunn, ta mjöl på händerna när degen tenderar kladda på händerna. Det går bra att klappa den jämntjock med händerna. Olja sen degytan så fyllningen isoleras från att blöta ner degen. Klicka eller rändera ut tomatpure, krydda på pizzakrydda (oregano,basilika), fyllning tex sardeller, kryddig korv, bacon, tomater, sardiner, tonfisk, paprika, osv. Det mest passar.

 

Ost om det finns förstås men konstigt nog går det bra utan. Jag glömde det en gång och ingen märkte nåt.

 

Är man många hungriga får man antingen äta i skift tills nästa pizza är klar eller göra en tjockare variant.

 

Faktiskt går det inte att misslyckas med pizzan bara man kollar så den inte brinner upp. Färska brödlukten i det lilla utrymmet och den väldiga aptiten gör alla sjöpizzor till dagens höjdpunkt.

 

Ev överflödig deg formas till ett par rundstycken/frallor att sätt in när pizzan är klar. Vänd pä plåten i halvlek om den riskerar bli bränd i akterkant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det går utmärkt att göra Pizza i  burkugn, en rund inbakad kalzone t.ex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stekpanna med lock borde funka till pizzor om men inte har/kan använda sin ugn

 

Man kan även testa att sätta in en extra plåt under det man petar in i ugnen gör att värmen sprids lite bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det är fler än jag som bakar i båten. alltid kul att höra tips och dylikt. Jag har också bara en låga längst bak i ugnen men löste det med att gå till en smed som byggde en plåt i rostfritt efter en trevligt skiss som min make gjort. :) Den är byggd speciellt för våran gasugn och den är fantastisk.

Kanelbullar är alltid ett säkert kort och har givit oss många hamnplatser genom åren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite dålig på att baka ombord, men scones är gott och lätt att fixa och man har nästan alltid alla ingredienser ombord.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...