Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
picaduramosquito

Om konsten att få riktiga skitiga fendrar rena!

Rekommendera Poster

Eftersom du bara ifrågasätter ..så.............vad tror du att du får tillbaka ! Det är sällan man ser kommentarer som ...å va kul/ bra tänkt/ tack för tipset/ underbart att någon provat / ..osv ! Tänk på den du !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du allvar?

När skrev du så själv senast?

Eller, gäller det bara mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte nanoprodukter som jag förstått det.

Ja det svarta rinnet/gardninerna går enkelt bort på hösten vid användning av deras vax/sealer

I sortimentet finns en polish/vax, några olika rubbing och en vax/sealer. De har precis släppt en ny rubbing som heter Autosmart Raptor som skall vara ännu bättre. Har fått prov men ej hunnit testa då det är dåligt med matta båtar i min hall :) 

Ang halkskydd så är det inget som finns i deras sortiment. Jag köpte en flaska för det ändamålet i våras men fick aldrig tummen ur att använda den. Beställde på nätet nånstans tror jag. Ska se om jag hittar flaskan eller var jag köpte den

post-10001937-1394237334,3927_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack så mycket för den infon, produkterna är om jag förstått det rätt pro produkter, och inget ala typ okq8 då ? Har du prisuppgifter på wax polish och sealer, samt vart de finns att tillgå ? mvh Peter.

 

 

Ps är det någon som vet skillnaden mellan nano teknik och konventionella medel, är skillnaden stor mellan dessa. Dvs får man ett bättre sämre resultat på olika medel, hoppas på kloka svar \cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kass plattform. Detta är fjärde inlägget jag gör, det tre tidigare fastnar inte men det står att min profil gjort senaste inlägget. Hursomhelst:

Har använt Lefants halkskyddsvax med bra resultat. Lättjobbat och däcket blev inte halt men väl blankt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer ofta, speciellt fören annan som är tjötpelle och långsam. wink

Har kommit på att jag kan back med pilen längst upp till vänster och få tillbaka det jag skrev. Sen brukar jag öppn MG i nytt fönster,klicka fram tråden och öppna en ny svarsruta. (fast det sista kanske inte är nödvändigt) Efter det kan jag skick mitt gamla inlägg och det går alltid fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen, då är jag inte ensam om eländet. För vad det är värt la jag upp en separat tråd riktad till admin. Jag har många gånger irriterat mig på fenomenet.

Blev lite OT, men får att återknyta till vax så kanske plattformen behöver lite rejäl rubbing och en omgång nanovax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ock jag kunde naturligtvis inte låta bli att klistra in samma svar i den. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosmart produkterna kan köpas av mig redan nu. Bar att mejla för pris och info. Åker dock till Thailand på lördag men är hemma 17.e dec igen \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

 

Lefant var det som jag också köpte till halkskyddsytorna. Lite av deras grejer hade nog vart bra att få med i sortimentet också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Konsten att få skitiga fendrar rena varierar givetvis med kunskap. Jag förstår att plåthatten fick sin fenderrengörings kurs hos KGB på 80 talet i Berlin och inte hos KBV på 2000 talet. Nu är det ju 30 år sedan och nya metoder har sedan dess utvecklats, inte minst alla kemikalier som säljs på färggranna flaskor.

Själv har jag en något enklare metod att hålla mina fendrar rena. Jag behöver bara en kemikalie och ingen polermaskin.

Jag gör helt enkelt så att jag tar av de egenhändigt tillverkade fenderöverdragen. Lägger dessa i tvättmaskinen i förpiken, tillsätter kemikalien Ariel Color och medan maskinen gör sitt intager jag lite 0,2 medan jag läser båtnytt. När maskinen är klar så hänger jag upp mina fenderöverdrag i den av vissa så förhatliga tvättställningen. När dessa har torkat återmonterar jag dem på mina fendrar.

Är det någon som har ett enklare tips är jag mottaglig.

PS. När överdragen börjar bli slitna har jag några i reserv att byta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde du för att komma åt waxet som gärna vill fastna kvar i skrovlet, funderat på att ha en borste el dyl, men då får du ju ingen polering så att säga, eller kommer man åt med ett trassel. På min förra båt var detta ett ständigt återkommande problem, för hardtoppen hade som typ skinnimitationsmönster, och där gick inte komma åt, blev alltid wax kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast fenderöverdrag är väl inte nåt speciellt bra för folk vars största mening med båtägande är superblanka och repfria skrovsidor.

Riktigt skitiga fendrar är inte så dumt om man inte vill att andra båtar lägger sig på fenderavstånd i naturhamnar.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

toaen

Mina fenderöverdrag är självpolerande givetvis i imiterar fårskinn av rosa färg med rosa sidenband att fästa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka är det som brukar tycka att trådarna blir söndertrasade månntro .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte fendrar och olika sätt att göra rena fendrarna som tråden handlade om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trassel och trasor. Vaxet är lättflytande och var därför lätt att jobba in. Mitt halkskyddsmönster är kanske inte så djupt, jag upplever det dock själv som normalskrovligt. Har det längs båda skarndäcken samt större delen av fördäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Förlåt Kon

Jag tänkte inte på att fenderöverdrag inte tillhör fendern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har rosa rosetter med fårskinn och wax att göra? Ernest cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kon

Mest ett skämtsamt inlägg om fenderöverdrag som ett svar till Toaen.

Waxet får Du fråga Din äkta hälft om....Jag waxar inte mina fendrar, för det var väl fendrar tråden handlade om?

Men skulle Du ha ludna fendrar får Du säkert bort det lika lätt som generande hår hos människan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tycka att du inte är ett dugg bättre än nicket du själv ratar, men det är klart lika barn le......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på svaret du fick av ko...r, så kan man ju börja undra om hur folk läser en tråd och vad som sedan händer i skallen? Stå på dig Hemmingway👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få se Hemmingway är han kvar här ? Snacka om troll dem finns det många av här !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kon

Vad var det tråden handlade om. Jag är så gammal att jag inte riktigt minns. Men Du kan väl berätta för mig så vi talar om samma saker. Var det hur Du waxar Din bordläggning eller däck eller vad var det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway tycker du verkligen att man ska starta separata trådar för varje sak ? Om du använder ett wax typ 3M, ska man då inte kunna fråga om produkten är bra och om den har bra effekt på plast för att få en bra glans. ?? Visst kan jag starta 3 separata trådar en för polish en för wax och en för bordläggning och däck. Nästa gång jag gör ett inlägg här så lovar jag att jag ska fråga dig först om jag får det och om jag gör rätt. Jag ber så mycket om ursäkt om jag på något vis förargat dig. Men vad har lamullsskinn och röda rosetter med fendrar att göra.  Tänk på det. Mjölkiga hälsningar kossan. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kon

Det är exakt så här trådarna spårar ur. Ett tag är det rengörning av fendrar sen är det wax och snart är vi inne på lacker till olika träslag eller bottnemålning eller något helt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orkar inte bemöta synpunkten tycker detta är lågvatten ! cool en tråd som spårar ur för man frågar om en produkt är bra jaja och om den funkar, rengöring som rengöring. Konstaterar att det verkar inte vara någon ide att svara på detta forum för vän av ordning rättar hela tiden.  Sen startar man en ny tråd då kommer nästa tillrättavisning det har debatterats för typ 5 år sen sök med sökmotorn, och den funka ju bra. Det forum som bara handlar om propelleraxlar och alla håller sig till axlarna det forumet är inte uppfunnet än. Man måste ju få inflika synpunkter och frågeställningar som hör till tex rengöring eller vad som debatteras, annars dör ju forumet på sikt. Finns väl ingen som orkar prata om samma skruv sida upp och sida ner kontnuerligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...