Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
picaduramosquito

Om konsten att få riktiga skitiga fendrar rena!

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Kon

Inte behöver Du starta en ny tråd, Du kan ju i tråden skicka ett mail och fråga om produkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du då kan vi ju lägga ner forumet, alla ställer en fråga och sen skickar vi mail till varandra, hallå man vill ju få andras synpunkter och input det är väl därför man ställer en fråga. Jag har aldrig varit med om maken till trångsynt tänkande här. Tex nu pratar vi radar och bara radar oc ve den som frågar varför har man radar, nä tycker faktiskt att en del inte är bättre ån nicket som startade en massa trådar. Tyckt att det varit trevligt här och kul att läsa samt delta i ett levande forum som dessutom handlar om intresset båt. Men en del verkar som de tror de äger forumet och bestämmer vad som ska skrivas. Trist att man ska behöva känna så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hoppas jag gör rätt nu indecision o är i rätt tråd men.. iaf + yes till dig Kossor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kon

Själv använder jag Häxans putsmedel till silverkandelabrarna på båten men inte till fendrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack yes känns bra att få ett erkännande att jag inte är en otrevlig person som är dum i h.....  man blir faktiskt ganska ledssen av att få en massa skit, bara för man deltar i ett forum, och enligt vissa inte uppfyller kraven på diktatorisk lydnad. Men jag platsar kanske inte i detta finrum bestående av ett antal ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Det var tydligen ingen som hade något mer att säga om rena fendrar i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Inte du heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

blondbella

I mitt inlägg 27/11 -12 kl 17:42 gav jag i mitt tycke en bra lösning på att hålla fendrarna rena. Du har kanske en bättre lösning och det är jag givetvis nyfiken på. Berätta gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jag tror din metod är alldeles ypperlig. Själv brukar jag använda oxalsyra fast jag tror att någon ovan redan tipsat om det så därför tyckte jag att det var onödigt att upprepa. Fast det kanske va fel indecision

Nu var det iofs inte det jag kommenterade fast det kanske va fel det också wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

blondbella

Jag tackar för tippset....oxalsyra har jag inte använt till fendrar, men till annat.

Nu är mina fendrar rena så behovet föreligger inte för ögonblicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle våga mig på en gissning så försöker Hemingway göra en poäng här och kanske ge igen lite med samma mynt...men jag kan ju ha helt fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej flinta, jag tycker det mest liknar lågvatten och på gränsen till oförskämdhet, ge igen på vem, hans hatobjekt verkar inte vara kvar här, och ska han ge igen ska han vända sig till honom 2012 alltså. Jag har inget med hans inlägg att göra, och jag kan tycka att ( om du läser fråga nr 3 uppifrån ) om en viss produkt använts dvs wax i detta fall funkar bra och även funkar till båten och håller glansen, så är vi kvar i tråden. Det går inte att styra trådar så hårt finns ingen tråd som funkar så, det måste gå att inflika en frågeställning som har med flaskan på bilden att göra i frågan om rengöring. Det finns ingen anledning att jag skulle bli utsett till mobboffer av herr ernest eller toaen, dessa två har fladdrat ut i andra trådar själva, har nyss läst en tråd där toaen fladdrade ut i periferin. Och flinta vad har lamull och rosa rosetter med fendrar att göra ? vad har det med båtliv att göra över huvudtaget, nä kindergarden varning. Mvh P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Flintan...

Det är så lätt att trådarna spårar ur. För dom som verkligen talar om det som tråden berör är det rätt irriterande när andra för in ämnen i tråden som inte hör hemma där.

Det står ju var och en fritt att öppna en tråd eller om två i en tråd finner ett närliggande ämne att tala om så kan man väl göra detta genom mail sinns emellan.

Om jag nu är lite provokativa kan jag ju fråga Dig vad Din moster åt till middag idag, vilket givetvis inte alls har med denna tråden att göra. Men jag tror att Du förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror inte du ska ta det så personligt P. Just nu är det ganska infekterat här på MG av kända anledningar och då är det väldigt lätt för missförstånd. Du har ju t ex missuppfattat intentionen i några av mina svar till dig de senaste dagarna. Min uppfattning av både Hemingway och Toaen är att de är både seriösa och trevliga herrar under normala omständigheter så döm dem inte i dessa orostider.

Många har liksom taggarna utåt nu men de kommer fällas in så småningom bara lugnet infinner sig, det har hänt förut här på MG.

Det är ännu lite tidigt att dra slutsatsen att 2012 har lämnat forumet, och har han det så är det stor risk att haan kommer tillbaka. Det gjorde han ju sist har lovade att hålla sig borta.

Den som lever få se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag förstår vad du försöker visa...även om det är ganska subtilt, speciellt om man inte läst ditt inlägg i tråden 2012.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rubbing på fendrar låter som en bra idé, Det ska jag prova. Vet att det finns de som använder lösningsmedel men det känns inte så lockande. 

Därmot är jag tveksam till Donna Summer.  I stället vill jag nog tipsa om att norska Kaizers Orchester. Deras Violetta Violetta III släpps först i januari i Sverige, (videon Aldri vodka violetta, finns på Youtube) så ni har lite tid på er att lyssna in er på deras äldre plattor tills dess.

Kaizers är från Stavanger, och och som alla vet är  båtar från vestlandet riktiga båtar, och musiken är av  samma goda kvalité.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol sedan vax. En bra bok i hörlurarna så går jobbet galant. Rent blir det och inte så långtråkigt.

Det pratades om fenderskydd, vilket jag personligen tycker är ett otyg. Ligger man mot en sten/cementpir så fastnar småsten i fenderskyddet och man får fula skavmärken på skrovet.

 

Skaffa (tillverka) en fendermatta istället, som du hänger på mantåget mellan skrovet och fendrarna. Se till att du alltid har samma sida mot båten så slipper du skav. Fast å andra sidan så måste du göra ren fendrarna lite då och då.

Jag sydde en fendermatta av ett liggunderlag, kapellväv med ena sidan plastad och fleece. Liggunderlaget delades i tre delar, för att kunna vika ihop fendermattan. Fleecetyget syddes på den sidan som skall vara mot skrovet.

Ångrar att jag bara sydde en, två eller tre till hade inte skadat.

För att skydda fendrarna mot grova vassa kajkanter kan man ha en planka mellan fendrarna och kajen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om fenderskydden.hade tänkt sätta på sådana,  för tanken var att de inte skulle skava lika hårt mot skrovsidorna som om bara fendern ligger mot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tack för tipset om fendermattan och tack för en trevlig blogg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte ligger mot sten eller betongkajer är min erfarenhet att fenderskydd fungerar bra. Jag är väl medveten om problemet så jag har varit extra uppmärksam, men har inte sett några repor varken små eller stora.

Naturligtvis beror det lite på vad för skräp man i övrigt kan förvänta sig når fendrarna. Det kan ju blåsa ut sand och grus från en kaj eller brygga även om bryggsidan är av trä.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor

Har försökt maila dig men som vanligt kan jag inte svara på PM härifrån av nån konstig anledning

Maila mig gärna på info@rilles.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...