Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
picaduramosquito

Om konsten att få riktiga skitiga fendrar rena!

Rekommendera Poster

Men snälla...

Kan vi lägga ner det här, VI DISKUTERADE vad som imponerade och vad som inte imponerade, inte hur man skulle göra eller inte, vem som fick göra vad eller inte utan vi delade våra tankar.

Ingen har påstått att de med bogpropp skall bry sej eller ta åt sej, det var bara våra och MIN syn på saken. Jag har inte krävt att nån skall köra efter hur jag tycker.

Nog för att jag kanske söker konflikt ibland men jag tycker det är bra nu.

 

Alla kör som de vill, och jag gnäller inte på någon men jag har min åsikt.

Kunde du inte citerat hela mitt inlägg istället för bara den del du valde att ta åt dej.

 

ANVÄND BOGPROPP NÄR DET BEHÖVS ELLER NÄR DU KÄNNER FÖR DET!

det vi snackade lite löst om var hur det UPPFATTADES när en stor fin båt med dubbla drev kom in i tex en STOR hamn med jättemycket plats att vända på, kommer in, ser att det inte fanns någon plats kvar till dom, slår på sin bogpropp så halva hamnen skakar av kavitation och vrider sin båt 180 grader runt för att sedan peta i växeln och fara utåt igen.

JAG tycker PERSONLIGEN att det ser proffsigare och uppfattas som proffsigare att lägga en maskin back, en fram och vrida runt båten eller om detta ej är möjligt/nödvändigt bara lägga dikt och peta i växeln för att vända båten.

Det var det som var frågan vi diskuterade, inte hur man skall göra, att folk måste göra på ett visst vis, att folk inte ska få bestämma själv= ALLA bestämmer själva hur och när de vill köra sin bogpropp.

 

Okej? Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig nu.

 

Jag försökte verkligen förklara vad det var vi pratat om och vad jag menade.

 

Som sista mening skrev jag ALLA bestämmer själva hur och när de vill köra sin bogpropp Jag tycker den meningen säger allt.

 

Sen handlade det inte om vår professionalitet.

 

Tack för mej ikväll/någon som aldrig komma skaffa bogpropp om det är ett såhär känsligt ämne 8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Söndag; tittar man ut ser det ut som Östberlin i mitten på 80-talet; grått i olika nyanser men inne är det varmt och skönt. Brasan ger ett underbart sken och en go värme, runt den ligger några kisar och myser. Min sporttokige man ligger i sängen och kollar sporten och själv står jag i garaget och med Donna Summer ur högtalarna kör jag av fendrarna med rubbing och de blir som nya. Går där och pular med resultatet av båtens avrustning och herregud så mycket grejor det blir.

Förresten, jag får tacka två av mina debattörer för de två (fast jag tror det är en och samma) mycket oförskämda mailen från ett gmail-konto och deras önskningar om att bögen ska pallra sig väck från vårt forum, detta plus en massa annan skit. Två olika konton men med samma språkbyggnad.Tänk att det finns människor som är så fattiga i anden men så rika i sitt hat. Fortsätt hata om det känns bra men det brukar generera få vänner... (å andra sidan kanske hatet uppstod just från bristen av vänner?).

Sedan finns det en annan kategori debattörer och den typen är antagligen den som förvånar mest. Samma debattör som kan ge mig en råsop i forumet skickar trevliga meddelande och hälsningar i MG´s maillinje.

Visst finns det ändå tillfällen till skratt i MG?

post-10022140-1394237332,9263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande fenderjobb! Vilken rubbing använder du?

Ingår det i receptet att ha Donna Summers stämma i rummet för att få till blänkan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Vi kör med 3M´s Marine Restorer & Wax som gör underverk på både båt och fendrar. Lättjobbad och resultatet blir glimrande. Beträffande musikvalet så är det alltid ett plus att ha glad musik till arbetet.

Det tror jag vissa skulle må bra av också när de sitter i detta forum och bygger murar...

 

post-10022140-1394237332,9896_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar 3m s produkter bra ? Har de hela kittet vill säga polish vax och förseglare, har du erfarenhet av dessa ? Om du jämför med de klassiska från typ Watski, har de då lika bra effekt och hållbarhet ? Den nya nanotekniken som en del gör reklam sett någon skillnad på dessa ? Tacksam för svar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Nja, jag är ingen expert på deras sortiment men när det gäller Restorer&Wax så är jag förälskad i just denna produkt. Vi hade lite oxideringsproblem på vår överbyggad och efter att ha kollat runt fick jag av flera (dock ingen här) andra rådet att pröva deras produkt. Resultatet blev helt otroligt fint. Jag vet andra som använder enbart 3M´s produkter och de kan inte tänka sig något annat så duger det åt dem så duger till till oss. Det som jag dock upplevde som ett problem var att få tag i deras produkter och till sist fick vi beställa dem över nätet, från en Göteborgsfirma tror jag.

Ärligt talat så tror jag nog att de kända och etablerade märkena gör ett lika bra jobb men visst, får man rådet av en som redan är nöjd så varför ta risken.

En sak är jag dock övertygad om; man får precis det man betalar för!

Bild: Taket på akterkabinen blev som en spegel, ja resten av båten oxå!

 

post-10022140-1394237333,0178_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder etylacetat till mina fendrar. Köpte en 5 liters dunk så det räcker ett tag.

Finns samma i liten svindyr flaska avsedd för sådant i marinbutiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det vill ju bli lite krita speciellt om man har en äldre båt, provat en del wax och förseglare en del släpper efter någon vecka, och då är man tillbaka på ruta ett igen, såg faktiskt en nyare båt i sommras, den var nog runt 5-8 år och där var det mer oxid än på min gamla. Ditt tak ser ju väldigt fint ut höll det över sommaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 6l dunk med NaOH också och blanda i hop de båda och vipps kan vi börja med en ny 0,2 tråd :-))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att etylacetat delar upp sig så att etanol går att destilera fram ur blandningen.

NaOH även kallat Kaustiksoda.

Beskriv gärna övriga delar destilatet kan ge och vid vilka temperaturer dessa frigörs i ditt tips.

Kan lätt leda till förgiftning.Denna metod var vanlig före smuggelsprit ersatte större delen av typ hembränd sprit. Men vem skulle väl rekomendera någon att dricka sådan skit.

Etylacetat fungerar mycket bra till fenderrengöring. Alkohol från Systembolaget fungerar mycket bra till att fira att man fått fina fendrar igen. Gärna i form av en god whisky.

Förresten hur visste du att det skulle vara 6 liter NaHO till 5 liter Etylacetat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Ja det håller fortfarande! På bifogad bild får du tänka dig glansen för där syns den inte smiley

post-10022140-1394237333,3812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns dessa storö från min barndom, de va riktiga bjässar när man kom ikapp dem oj va stora de va, fanns några i hamnen, minns en vit som hade akterspegeln i fernissad mahogney, träet måste varit infällt i skrovet för båten var i plast. Jag kan absolut inget om dessa båtar men jag har för mig att även däcket och sidorna på överbyggnaden var i trä. Denna båt måste varit från slutet av 60 talet eller början på 70 talet. Du verkar inte ha mycket trä på utsidan ? Var in i denna juvel en gång och vilken snickarglädje ombord. Den familjen som hade denna dyrgrip var ganska välbeställd.  och jag minns då de kom förbi glidande tyst och majestätiskt På den tiden var ju båtarna ganska små, en ockelbo dc 21 a var en stor båt, idag med alla dessa enorma amerikanska båtar har jag en jolle i jämförelse.\laugh\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska bara använda 5,5l men det är bra att ha en halvliter till propplösare i handfatet eller köket. Hur jag vet detta. Basic knowledge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3M produkter är bra. Anses tillhöra kategorin proffsprodukter

Har alltid använt 3M innan men har nu som så många andra gått över till Autosmart produkter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info om 3M.

När mitt lager av Hempel Hard Wax är slut blir det nog till att byta.

Jag gjorde f ö rent mina fendrar med gammal hederlig cellulosa-thinner på en trasa. Blev bra, gick snabbt. Och man bör göra det utomhus...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

OT varning smiley

Här får du en bild vår vår tidigare Storö, en 3:a från 1967. Den beställdes från Storebro av en direktör Lars Manners från Göteborg. Båten användes på familjens sommarturer till bl a Norge men den var också följebåt på seglingstävlingar ut från Göteborg. Helt i mahogny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla autosmart produkter för en oinsatt tack ! enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser en riktig båt ut ojoj man blir lyrisk över båtbyggeriet från den tiden, kul med folk som vårdar dem ömt. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

En sista bild på denna vackra skapelse!

post-10022140-1394237333,6433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade Autosmart produkter för första gången i år efter rekommendation från proffs i branschen som tidigare använt 3M vilket de som jag tyckt vart bäst. Kört på några olika båtar i olika skick. Bla på min Bayliner som jag sålde i höstas. Den kom från New Jersey och var rejält matt. Kompisar sa till mig att det var Abralon och våtslipa som gällde. Något jag helst undviker. Innan jag kom över Autosmart så testade jag med Autosol vilket enbart fastnade och är väldigt tungjobbat. Att det skulle fungera med Autosmart rubbing som inte ens innehåller slipmedel trodde jag inte en sekund på men det fick jag äta upp. Då båten var rejält matt så fick jag köra på rätt hårt men grejerna är lättjobbade och vill inte bränna fast. Restprodukterna poleras bort alt flyger bort. Har tyvärr inga bilder kvar från när jag gjorde jobbet men resultatet blev väldigt imponerade. Deras vax är också riktigt bra. Står sig lätt hela säsongen

Väldigt många rekondfirmor(proffs) använder sig av deras produkter vilket brukar tala sitt tydliga språk

Hade rekommenderat Autosmart oavsett men med risk för reklam så kommer produkterna finnas i mitt sortiment när jag skall satsa mer på mitt företag med webbutik i början på nästa år. Har grejer hemma nu med men inga rondeller mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden har ju ändå ballat ur, så vad fan...

Skulle Autosmart-waxet hålla såpass bra att om man har problem med svarta ränder på friborden efter några månader i sjön att de bara gick att tvätta bort med milt rengöringsmedel, typ diskmedel, när båten fortfarande ligger i vattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Javisst har den det, Peter, men märker du en sak; vi är lika lyckliga för det?

Skitkonstigt; det borde ju vara bittert och surt men icke smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta trådar är så, dvs att folk inte lackar ur. Det är kanske 0,2 promille av trådarna där det faktiskt blir krig. Så, nä. Inte så förvånande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du tråden ballat ur, frågan var ju hur fina fendrarna var med 3 M wax, sedan spunnit vidare på just wax och blankhet mm och om vilka produkter som är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är autosmart produkter nanotek produkter om du förstår hur jag menar, finns polish, wax, och försegling av dessa produkter ?  Funderar även på hur man ska få till den gropiga delen på skarn och fördäck dvs halkskydden, läste om nåt wax som hette nåt som slutade med jeantil eller nåt liknande, det var till för skrovlet på däck. Waxar man dessa delar med vanligt wax är ju risken att det slutar med ett plums.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får helt enkelt prova ...du lägger en gammalåbitterton i ditt inlägg , ibland får man söka svar även på egenhand !Inte bara ifrågesätta för att det är bekvämt ...... Löörning by.....:-) ( det kanske räcker med en mirakeltrasa,för dom svarta sorgrändera, vad vet jag ?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, tack?

Varför vända sig till ett forum med några frågor över huvud taget om man får sådana fiffiga svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, var visst något om Storö III också, men det har kanske också med blanka fendrar att göra? Vad vet jag.

Vet att det är känsligt när trådar drar iväg för vissa, jag är inte en av dem. Visst kan man tycka att steget från blanka fendrar till svarta ränder på fribord ligger i samma postnummerområde, men det är inte helt samma-lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar men tråden är ju kvar i paradignet rengöring även fast det är en himla skillnad mellan fendrar och skrov smiley Fast lite måste man väl kunna ta ut svängarna trist att börja en tråd om wax 3m som 3m hehe yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...