Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dynaflux

Läckande oljekylare

Rekommendera Poster

För några veckor sedan tog jag bort gaveln till min oljekylare (Volvo Penta AQ115 (B20) eftersom anslutning till ingående röret var otät och den har stått så sedan dess. Nu upptäckte jag att det droppat ut olja, kanske 1 dl på två veckor, därifrån (alltså där det bara ska vara kylvatten). Är detta normalt eller ska jag vara orolig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Oljekylaren till B20 har invändiga rör där olja cirkulerar i en del rör och vatten i andra. Troligtvis håller gavelpackningarna inte tätt så både olja och vatten läcker ut. Ingen stor grej. Byt samtliga packningar och o - ringar på gavlarna. Kolla för säkerhets skull när du tar ur rörinsatsen att inget rör är skadat. Kolla också röranslutningarna till o från oljekylaren Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan cirkulerar inte i några rör, den cirkulerar utanpå rören. O-ringarna som sitter innanför gavlarna, tätar mellan insatsen och huset. När du tar bort gavlarna, finns det inget som trycker på O-ringarna, och oljan kommer ut mellan hus och insats. Det är alltså inget fel på oljekylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen: jag har förstått att det är som du säger. Men är du säker på att att det är så att O-ringarna även tätar mot oljan? Jag har inte tittat närmre på den men jag tycker det ser ut som att insatsen (den med tuberna alltså) är inpressad i huset och att O-ringarna bara tätar mellan huset och gavlarna. 

Om det är som du säger, kan man då dra ut insatsen från huset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är alldeles riktigt som Rollen säger. O-ringarna tätar både för vatten och olja när gavlarna klämmer till dom. Du kan dra ut insatsen ur huset.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det! Då kan jag sova lugnt inatt. Har gått och oroat mig för att behöva leta upp en ny eller begagnad oljekylare. Det finns nya kvar i lager på Marineparts Europe men de kostar över 15000:-(!). 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...