Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bicc

Tips på sittbrunnskapell

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en S-30 på Värmdö och tänkte till sommaren investera i ett sittbrunnskapell/supstuga för att få ett rum till så att säga. Tänkte fråga om tips och synpunkter angående om man bör ha modell med permanenta bågar som bara är att vika upp eller om man ska stuva allting?

Har ni rent av tips på pålitligt kapellmakare på Värmdö/Södra Stockholm?

Skota lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt kan man säga att det bästa sittbrunnskapellet är det som går snabbt att fälla upp/ned. Därför är det bra om kapellet kan stuvas och rullas ihop på bågen -arna.

Om man ska ha permanenta bågar som man viker upp eller andra som stuvas undan beror lite på hur det finns plats på båten runt sittbrunnssarg mm. Det finns varianter av permanenta vikbara bågar som sitter på skenor på däcket/sargen så att dom går att skjuta bakåt/framåt och därmed passar bättre. Sedan är alternativet att lyfta loss bågar/kapell hoprullat och förvara allting nere i båten eller i ett stuvutrymme -detta kräver dock att det finns hyggligt med plats, vilket det sällan gör.

Lasse L´s variant är en utmärkt lågbudgetlösning men jag ser det mer som ett regnskydd än ett sittbrunnskapell. Ett riktigt sittbrunnskapell håller regn, blåst och kyla borta (även mygg) och fungerar bra som det extrarum som trådskrivaren eftersträvar. Men det kostar givetvis en rejäl slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 

Lasse L:s version är förstås väldigt smart och billig. Dock är jag nog ute efter en lite snobbigare lösning denna gång. Då får det kosta en slant. Har redan en ganska stor sprayhood som jag tänkte bygga ihop med kapellet. Har inte tänkt på att man kan ha bågarna på skenor. Det ökar ju chansen att det går att ha dem uppe även när de är nedfällda. Även om min båt är ganska smal akteröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bo Eriksson Marin,boende på Ingarö,tel. 073 9131095,hälsa från Ulf P./nöjd kund. bo eriksson@bostream.nu



PS. Han har själv en S-30a,så det är nog rätt person att rådfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta tips. Bo på Ingarö verkar definitivt vara värd ett samtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...