Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Driven

Optimistisk bränsleförbrukning?

Rekommendera Poster

Kan i och för sig stämma om han anser att marschfarten är sådär en 7 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rimligt som ovan säger

Han har mycket gamla medelhavsbåtar som jag förstått på folk som tittat på båtar hos honom. Syns även i många av hans annonser. Mao oftast slitna eller tillsnyggade slitna båtar. Man får vad man betalar för. Enormt mycket misskötta båtar runt Medelhavet. Framförallt de som har några år på nacken brukar bli liggande utan att nån bryr sig. Sen går det alltid att hitta guldkorn men de båtarna lär inte vara nån förtjänst för en båtsäljare att ta hem. Iaf inte med de priser han håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min erfarenhet att dubbla D6:or klarar 2 l/nm i marschfart som för den båten borde vara minst 24 knop? Vad väger en Princess V40,  8-9 ton? Skrovet är inte det mest lättdrivna heller även om det klyver vågorna bra.

Jag skulle gissa på 3-4 l/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara en typisk säljarformulering? Något han kan säga att han glömde skriva i annonsen ifall en presumtiv köpare frågar...Nä, jag menar givetvis 2 l/NM per motor men missade att skriva det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ganska orimligt att den skulle ligga på denna nivå, tror inte att du kan köra denna båt under 3-4 litet, sen blir jag lite orolig av ren medmänsklighet när du skriver trevlig kille om försäljaren, alla försäljare är trevliga, dem är utbildade på att vara det. Mitt tips är att du vänder dig till en auktoriserad båtbesiktigare när det närmar sig ett köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Bavaria 37 Sport med dubbla D6 330hk

Den är 11,95 lång och väger 8,5ton.

4,5knop 0,6liter

5,6knop 0,8liter

7,2knop 1,0liter

8,3knop 1,5liter

10knop 2,5liter

24knop 2,6liter

28knop 2,8liter

33knop 3,0liter

Toppfart över 40knop

Bör vara liknande som princessen

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade honom på mässan i Älvsjö förra året och han verkade bra. Tack för din omtanke men båt är redan köpt, dock ej av honom, men det blev en svensktillverkad Forbina 35 med enkel D6 330, den ligger runt 1,7 l/nm i 25 knop, men då har den enkelmontage och väger 5,5 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...