Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tulia

Stor temperaturhöjning befaras

Rekommendera Poster

Jag har full förståelse för din och andras oro och dåliga samvete. men varifrån kommer oron? Det ska jag berätta. Vi i Sverige har sedan ca 10 år blivit utsatta för den värsta propagandaindokrineringen någonsin i Sverige. Och det bara fortsätter.....vilket ju TS visar med Potsdamrapporten. Det är inte konstigt om människor blir oroliga. Den som ännu inte genomskådat att det rör sig om indoktrrinering och skräckpropaganda får så klart ont i magen av oro! Det är ju det som är meningen.

Ett exempel: I svenska tidningar talas nu allt mer om extremväder, att det blivit allt vanligare och skulle vara ett bevis på global uppvärmning /klimatförändring. Men vad säger vetenskapen? Vad säger oss vanlig logik? Exremväder ska tydligen bli vanligare NÄR/OM DET BLIR VARMARE! Men det har det ju inte blivit! Den globala medeltemperaturen har inte ökat signifikant (utanför mätfelsgränsen) på 15-16 år nu. Så, om mot förmodan, extremväder ändå blivit vanligare just nu, så beror det alltså inte på någon uppvärmning, eftersom den uppvärmningen inte inträffat ännu....om den nu någonsin gör det, fan trot!  Men i svenska tidningar kan du läsa varenda dag om extremväder etc.....Ledarsidorna i flera av våra dagstidningar tjatar ju mer eller mindre oupphörligt om om detta......som alltså inte har hänt! Det är vedervärdigt!

 

Börja med att fråga dig själv varför rapporteringen i de allra flesta andra länder skiljer sig så radikalt från den bild av läget som media ritar upp här? Det är en bra början.......

 

Ännu ett bevis för att peak energi ligger låååååångt fram i tiden. Shalegasboomen som jag pratat om tidigare är på gång.....Dina barn och barnbarn kanske kör sin bil eller båt på gas i framtiden?

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/23/gasrevolution-ritar-om-varldskartan/

 

Framtiden är oerhört ljus, om vi bara vill! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia: Jösses, vilken märklig världsbild du måste ha. Ständigt dessa fobier om gigantiska sammansvärjningar för att jäklas med just dig som fossil storkonsument, och antagligen verksam eller aktieägare inom oljeindustrin? Ständigt samma sorts enögda inlägg, hoppa logiskt hit&dit bara det passar din tes.

Orkar inte riktigt börja rota i sörjan av felaktigheter och halvsanningar, har inte riktigt den special- kunskapen eller ens intresse. Dessutom så är det tyvärr meningslöst, du lyssnar in argument på ungefär samma sätt som dörrknackande religionsfanatiker. Alltså inte alls, eller som bäst bara för att hitta ny argumentering för att bättre framföra den frälstes absoluta sanning.

[Kanske är det därför bäst att försöka stänga dörren direkt, hellre än att förse fanatikern med ännu fler pseudovetenskapliga begrepp att förvränga? (Själv tycker jag i.o.f.s. att man nån gång emellanåt måste bemöta och inte tiga ihjäl, eftersom forumtrådar annars kan överfyllas av strunt så att vi båtägare gemensamt framstår som smått rabiata och därför kanske negligeras av politiker som hopplösa gnällspikar, men men.)]

Forgus: Mycket bra och sansat inlägg! (Och detta med undergångsåldern var en kul ordvits, tar till mig den. :)

post-10006646-1394237383,9998_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas

Om du vill kalla Naturvårdsverkets statligt finansierade skräckpropaganda från åren 2003-2004 för sammansvärjning så är det upp till dig. Jag kallar det för skräckpropaganda. Har dessutom varit i kontakt med dem för att få reda på var de fick alla stolligheter ifrån i sin propaganda. IPCC-blev svaret. Problemet är bara att om man  går in i IPCC:s rapporter och läser vad där faktiskt står, så finns inte stöd för nästan någonting av allt trams som påståtts om klimathotet från Naturvårdsverkets håll.

 

Att engelska BBC kastade all objektivitet saklighet och balans överbord för ett ohämmat klimatlarmspropagerande redan år 2006, är ett faktum, inte en konspirationsteori. Numera finns tom deltagarlistor på de som var med vid mötet som beslutade att så skulle ske. Vilka som var med på det möte SVT tycks ha haft när de beslutade om samma sak, vet jag inte. Men ATT så skett är ställt utom allt rimligt tvivel.

 

Som vanligt när det gäller sådana som  dig så har ni inga argument what-so-ever. Och då är det ju bekvämt att avfärda mig som någon slags representant för Big Oil. Men så är det naturligtvis inte. Lever med allra största sannolikhet mer klimatsmart än de allra flesta svenskar.....Och har garanterat inga ekonomiska intressen i varken olja eller något annat som på något vis skulle kunna påverkas av klimathotet. Du borde faktiskt hålla dig för god för sådana försök till smutskastning.

 

Problemet Thomas, som jag ser det, är att om det inte går att lita på tidningarnas rapportering när det gäller klimathotet, när kan jag då lita på vad de skriver?

 

Men fortsätt du att blunda med hela kroppen,

Ha en trevlig kväll ändå.

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan Thomas, folkew och några till!

 

Klimathotet mindre än väntat

 

Fanatiska Big Oil-lobbyister även på SVD och Aftonbladet?

Knappast?

 

Nu har tydligen svenska media vaknat till trots allt? Alarmistiskt är det fortfarande, men man börjar åtminstone rapportera om att uppvärmningen av planeten avstannat. Klimathotet tonas ner, som man uttrycker det.....Ur texten.....

 

Analysen visar liksom tidigare rapporter att medeltemperaturen steg kraftigt på jorden under 1990-talet men till det har man lagt nya data som visar att ökningen nästan helt avstannat efter år 2000. Även uppvärmningen av världshaven tycks nu ske i långsammare takt, trots att utsläppen av koldioxid och även andra faktorer som antas bidra till en uppvärmning fortfarande ökar.

 

 

Tilläggas kan att den kraftiga ökningen under 1900-talet var 0,7 grader......och haven värms inte upp alls för tillfället, snarare tvärtom.......Men, det tar sig sa brandchefen! Rätt var det är kanske vi får en nyanserad bild av läget även här hemma i Norra Nordkorea?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ny-forskning-uppvarmningen-har-kraftigt-bromsats-upp_7861588.svd

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klimatet-Den nya Religionen

Debattartikel i Eskilstuna-kuriren:

http://ekuriren.se/ledareasikter/debatt/1.1675086-klimatet-den-nya-religionen

 

Ur texten:

 

Vi hade Al Gore som lämnade sitt lilla huset på prärien, flög världen runt med sitt jetplan, frälste folk till vänster och höger och gick nöjd till banken. Halleluja ... Olika intresseorganisationer beställde undersökningar som alltid pekade åt beställarens håll. Meteorologerna debatterade och skrev böcker hur många grader varmare det skulle bli om 30 år, men kunde inte ens pricka rätt på vädret i övermorgon. Halleluja ...

Man byggde datamallar och räknade decimaler sen hundra år tillbaka i tiden. Tabellerna hade sådan skala att 0,1 grad såg ut som om vintern hade blivit sommar. Först skulle det bli global uppvärmning. Kommunerna drog ner kostnaderna genom att sälja till exempel väghyvlar, skaffade elbilar som i Gävle (vilka visade sig inte klara av den nya vintern och reas nu ut och skattebetalarna står för experimentet)......

 

Och om önskemål om en mer sansad  klimatdebatt på ledarsidan i Norrköpings tidningar:

 

....Med detta i minne bör vi naturligtvis inte gå från den ena ytterligheten till den andra och förneka de möjliga kopplingarna mellan mänskligt genererade utsläpp och uppvärmning. Även i den stund människan faktiskt är oskyldig kan en naturligt ökande temperatur ändå ställa krav på exempelvis bättre stadsplanering och andra omställningsåtgärder.

Risken för en sådan rekyl är dock uppenbar, eftersom klimatoron emellanåt slagit över i klimathysteri, med såväl politiska (ofta vänstervridna) som pseudoreligösa övertoner. Medial sensationsjournalistik har bidragit till ett ganska okritiskt förhållningssätt och i exempelvis det överhettade svenska debattklimatet (!) har ifrågasättande och avvikande uppfattningar avfärdats som extrema.......

(mina fetningar)

http://www.nt.se/ledare/default.aspx?articleid=8284691

 

Jotack, det har vi nog märkt!

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar verkligen röra på sig i klimatfrågan. DN har återigen släppt fram Sveriges mest meriterade klimatforskare, prof. Lennart Bengtsson i en lång intervju. Vad har han att säga tro?

Jo: Vi skapar en väldig ängslan utan att det är befogat!

Exakt! Det är ju det som varit den stora klimatbluffen! Det har larmats hej vilt om accellererande havsnivåer, rusande temperaturer, extremväder etc etc, i svenska media,  i tio års tid nu. Intressant i sammanhanget är att under denna period har det alltså i själva verket INTE blivit varmare, havets stigningstakt har justerats ner, inte upp, och extremvädret......ja, vad säger man? Extremväder skulle ju bli vanligare på grund av att det blir varmare, men det har det ju inte blivit på 15 år nu? Bluff det oxå, med andra ord.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vi-skapar-en-valdig-angslan-utan-att-det-ar-befogat

 

Håll ändå i minnet att prof. Bengtsson är klimatoroad, han menar att det KAN bli problem på längre sikt. Men annars sågar han klimathoteriet jämns med fotknölarna. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du märkt det eller ej, men det är bara du som fortsätter hålla på att yla om det här fortfarande... Vi andra har liksom fattat det hela nu - Bl a genom att läsa dina inlägg, egna efterforskningar och egen redan tidigare förståelse att dessa temperaturens uppgångar och nedgångar har funnits genom historiens alla tider... Det är liksom lite blasé att fortfarande skrika ut om att svenska medier hade fel... T o m de själva har ju fattat det nu... Känns lite 2012 eller t o m 2010 över det hela nu... Du är högst välkommen in i 2013 du oxå... Detta är skrivet i allra högsta välmening...!

NOTE: Redigerat p g a borttappat text!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara politikerna kvar att övertyga. Känns skönt att gruppen minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... Är inte det att be om mirakel, att övertyga politiker om att de har fel och har haft fel...? Se bara på trängselskattfrågan i Göteborg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, erkänna och fel ingår inte i en politikers vokabulär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst har du rätt Kenneth, men mirakel har inträffat förr, men kanske inte inom nämnda gruppering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom Svenska media har fattat det hela nu......

 

Jaså, har dom?

 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-havsnivan-forandra-sverige

 

SVT är i gång precis som vanligt i allafall.......

 

Om du har förstått glädjer det mig oerhört om jag kunnat hjälpa dig och andra något litet att se vad det handlar om. Något som förundrar mig är att ingen börjar ifrågasätta CO2-skatten på drivmedel. Det är en kassako som heter duga för staten, och den slår hårdast mot de som inte kan välja, de som bor på glesbygden, som alltå är tvungna att använda bil. Ruttet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt sista (?) inlägg i den här tråden...

En länk till en PDF-tidning där Sveriges mest meriterade klimatforskare prof. Lennart Bengtsson intervjuas.

Det är en lååång intervju, knappast någon orkar väl läsa den?  Men.....för den som eventuellt fortfarande är klimatoroad rekommenderas ändå att titta på graferna i artikeln. De visar på ett alldeles lysande sätt hur vansinniga alla dessa skräckförutsägelser är. Om katastrofalt stigande havsnivåer kontra verkligheten, orkanfrekvens i verkligheten kontra sk-tsnacket om ökande extremväder, och inte minst, Världsbankens rapport om 4 graders global temphöjning på 50 år kontra den verkliga temperaturutvecklingen......

 

Slutligen citerar jag Prof. Bengtsson angående sannolikheten för att Antarktis is ska smälta bort:  

 

Att oroa sig för att Antarktis ska smälta är som att oroa sig för att Jorden och Venus ska kollidera”

 

Tack för ordet!

https://dl.dropbox.com/u/19152363/LB_Katt.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3,91 ppm.Om jag har skolmatten klar fortfarande så är det väl 3.91 hundradelar av en hundradel?Finns ju även lärda män,jag är tyvärr inte en av dom,som påstår att förhöjd CO2-nivå kommer av en ökande temperatur,och att dom klimatförändringar som vår gamla jord genomgått tusentals gånger under sin utveckling ,både uppåt och neråt,beror på hur delar av universum sköter sig.Det vi jordinnevånare kan åstadkomma är nog försvinnande litet-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...