Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
tulia

Stor temperaturhöjning befaras

Rekommendera Poster

Köpte i våras en dogger bank 25. Men jag har inte sett några snipor av samma märke på hela sommaren, är det ett ovanligt märke? Är det någon som vet något om denna snipa?

post-18663-1394234849,6384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, ja det kanske är bra! Någon som har något annat förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.dn.se/nyheter/varlden/stor-temperaturhojning-befaras

Här har vi lite läsning för labia och andra klimatförnekare. Kan ni inte såga argumenten från världsbanken, snälla?

Lite highlights:

CO2-koncentrationen har ökat från 278 till 391ppm sedan förindustriell tid.

CO2-koncentrationen är den högsta på 15 miljoner år

4 graders uppvärming innebär 0,5m havsnivåhöjning fram till 2100 och ytterligare flera meter sett över kommande århundraden

Det finns en förkortad version om ni inte orkar läsa hela rapporten.

http://www.worldbank.org/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att man har båt då om vattennivån stiger smiley allvarligt det finns forskare som menar motsatsen oljan peakar snart, brist kommer uppstå, då reder det ut sig själv dvs jorden reglerar sig själv när oljan sinar, så passa på åk båt njut för snart går det inte längre.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

Det kändes himla hurvet i morse. Tänk om vi får samma klimat som Halmstad om 150 år, ruggit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klimatförnekare, finns det verkligen sådana? Gudsförnekare (ateister) har jag hört talas om, men aldrig en klimatförnekare.

Fler människor förbrukar mer av jordens resurser och vi bygger in oss i elektronisk hög/låg -teknologi som förbrukar jordartsmetaller i ett ökande tempo. Jag tror inte att översvämningar om >200 år kommer att vara det största problemet, om ens ett problem överhuvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite bekymrad. Jag hade tänkt att långsegla med början 2021 och frågan är om det blir lika säkert och fint i framtiden som i dag. Fler stormar, oberäkneligt väder o s v gör att det kanske inte alls är lika lockande i framtiden som nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den nyttiga länken, att världsbanken står bakom borde som sagt få klockor att ringa för de som normalt betror banken med att gynna världshandel/välstånd, och till äventyrs också tilltror dess långsiktighet inför framtidsmöjligheter åtminstonde något bortom nästa kvartalsrapports vinstmaximeringstvång?

Klimat(risk)förnekarna - vedertaget begrepp i brist på bättre - går givetvis igång med struntargument av ett sådant påstående, de drivs nog tyvärr av mer personligt kortsiktiga vinstargument än framtida generationer och tror att principen att flest propaganda-inlägg vinner oavsett matnyttigt innehåll, kan så vara och har hänt förr.

Strunt samma, tack igen för länken! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Världsbanken har ju sedan länge gjort sig känd för en hög vetenskaplig kompetens när det gäller klimatfrågor!  Undrar hur de har vägt in det faktum att den globala temperaturen inte har ökat signifikant under de senaste15 åren, trots att koldioxidhalten stigit? Ett faktum som har fått klimatalamisterna att ångestfyllt marknadsföra den ena krystade förklaringen efter den andra. 

Mvh/Sea Maniac, klimatskeptiker.

Däremot har jag aldrig förnekat att det finns ett klimat. Begreppet Klimatförnekare används av alarmisterna för att ge en association till förintelseförnekare. Ett demagogiskt tjuvknep som tydligt visar hur den strikt vetenskapliga diskussionen kring klimatet förgiftats av allehanda politioska agendor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hHej Fokew.

Jomevisst, jag ska med nöje såga dem i småbitar. men först vill jag säga att jag tycker det är rent märkligt, hur du och uppenbarligen många människor så okritiskt sväljer precis vad somhelst tydligen?  Inget kritiskt tänkande över huvudtaget?

1. Precis som påpekades längre upp itråden så sysslar ju inte Världsbanken (som är en FN-organisation, viktigt att hålla i åtanke), med klimatforskning. Man har alltså lagt ut rapporten man ville ha till ett vetenskapligt institut som absolut bergsäkert skulle komma med tillräckligt alarmistiska Scenarios. Obs att Scenario är inte ens en prognos, det är en om ifall tänkt situation vilket alltså är någonting helt annat.

2. Uppdraget gavs till Potsdaminstitutet, ett känt tokalarmistiskt institut.

3. I Potsdaminstitutets ledning finns som vetenskaplig rådgivare ingen mindre än allas vår egen Johan Rockström, agronomen och klimathotsmånglaren som brukar sitta i våra svenska TV-soffor och alarmera vilt. Det märkliga i sammanhanget är väl närmast att han alltid i SVT/ TV4 framhålls som någon slags klimatexpert/ forskare, vilket han alltså INTE är. Han är Agronom, dvs Jordbruksexpert! Hur som, det är inte så konstigt han är alarmistisk, för han lever på klimathotet, chef för Stlms Environmental Institute  (S E I) som han är.

En annan rådgivare är  (minns inte hans förnamn nu , Nicolas?) Stern, världskänd katastrofhotsprofet, som inte dragit sig för att mygla med data för att få fram sitt budskap, en fuskforskare, helt enkelt. (googla gärna på Stern-rapporten)

 

4.Det du säger om CO-nivåer stämmer, men det talar ju faktiskt MOT ett framtida klimat-Armageddon. Jag kan utveckla det om du vill, men lämnar det tills vidare.

 

5. 4 graders uppvärmning fram till år 2100 innebär....bla bla bla. Jomenvisst! Och 100 graders uppvärmning innebär att vattnet kokar bort och vi dör alla som ångkokta varmkorvar. Men eftersom det inte kommer att inträffa, så är det ju båda påståendena fullständigt irrelevanta. Är du med så långt, Folkew?

6. Är du intresserad av att höra vad den verkliga vetenskapliga expertisen i Sverige tycker om den här rapporten? Är du det? Eller vill du hellre klä dig i aska och ropa vi måste bättra oss, jorden går under, och det är vårt fel allt sammans? Isåfall kan du sluta läsa nu......

 

Annars kan du ju hålla tillgodo med vad Prof. Lennart Bengtsson, Kungliga Svenska Vetenskapsakademin, och Sveriges mest meriterade forskare i klimatfrågor, har att säga om det här....jag klistrar in hans kommentar om den här rapporten från Världsbanken, som i själva verket är till för att ge kommande klimatförhandligar lite uppmärksamhet.........

 

ok, Här är Prof Bengtssons kommentar till det här.

 

Dagens rapport från världsbanken om den oroväckande klimatutvecklingen är ett märkligt dokument. Eftersom världsbanken knappast är expert på klimatfrågor har man vänt sig till klimatinstitutet i Potsdam som blivit kommissionerad att skriva denna rapport. Vi läser med stor förvåning att jordens klimat kan komma att stiga med 4°C om 38 år och inte med det mer blygsamma gradtal som EU har arbetat efter. Detta skall ställas mot bakgrund att jordens temperatur bara stigit med 0.8°C under de senaste 125 åren. Havsvattenståndet har höjts med ca 20 cm sedan slutet på 1800-talet. Under de senaste 20 åren har man använt noggranna satellitmätningar. Dessa visar ca 3mm/år utan någon ökning i trenden.

Under de senaste 25 åren har världssamfundet haft en internationell klimatkommission, IPCC, vars uppgift är att informera om jordens klimat. Den senaste rapporten kom 2007 och nästa kommer att offentliggöras 2013. IPCC gör en systematisk utvärdering av den internationella forskningen världen över och inte som i detta fall enbart vid klimatinstitutet i Potsdam. Det bör framhållas att de forskningspublikationer som publicerats efter 2007 bekräftar rapporten från 2007 och i flera fall ger man snarare en mindre dramatisk bild av klimatändringen. Detta gäller inte minst när det gäller riskerna för extrema stormar. Den media presentation som världsbankens rapport fått är därför missvisande och oroar människor utan grund. Den är inte representativ för vetenskapssamhällets uppfattning. Här gäller alltså fortfarande IPCCs rapport.

Lennart Bengtsson

Professor

Medlem av Kungl. Vetenskapsakademien

:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag ser verkligen fram emot den globala uppvärmningen. Det ska bli väldigt skönt att slippa åka söderöver för att bada i havet för att inte tala om att få 0,2a på en trotoarservering i december.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du påninner en del om min hädangångne plastpappa. En snickare av den gamla stammen. Född i slutet av första världskriget under knappa förhållande. Hans far dog när han var riktigt liten och modern kämpade för att kunna försörja sina tre små barn. Fick börja arbeta tidigt för att bidra till försörningen. 

Ja - så hade ju många det, men det blev väl också en grund för sparsamhet (dock ingen snålhet)

Gösta, som han hette, tyckte den globala uppvärmningen bara var av godo - det skulle gå åt mindre olja för att värma huset.

Jag är ingen snickare, men väl en träskalle. Spillvirke brukade jag kapa i 30 cm längder, packa i bärkassar och ta med när jag hälsade på. Gösta blev alltid glad att få lite ved att elda i pannan med för att spara olja.

När min mor flyttade till en bostadsrätt starx intill det äldreboende där Gösta så småningom hamnade efter ett lårbenhalsbrott, som han aldrig återhämtade sig från, röjde jag i huset.

En fullastad stor täckt släpkärra med prima ved fanns i ett kallföråd. Troligtvis nån form av embalage som min mor fått på Volvo där hon jobbat som truckförare. Virket var så fint att den gamle snickaren inte kunde elda upp det. Han rensade virket och la upp det i ett kallföråd. Där hade det legat i säkert 30 år.

Jag vet inte vad det är för verkningsgrad på pannorna som Göteborgs stad eldar i. 80%? CTC-pannan Gösta hade, en 265 B har väl en verkningsgrad på 30%, så det var kanske en ren miljövinst att köra det till tippen. Å andra sidan hade han nog kunnat spara ett par kubikmeter olja.

post-945-1394237321,7239_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

toaen

Gösta var av rätt virke så att säga. Han som jag överlevare. Som 7 åring kom jag underfund med att ved som levererades i 1 meters längder skulle med handsåg delas i tre delar och därefter klyvas, torkas och eldas med i vedspis och kakelugnar. När jag stod där och sågade och klöv kom jag underfund med att verkningsgraden trotts allt inte var så dålig. Veden genererade ju värme både när den sågades, klövs och eldades.

1970 som nygift bodde jag i ett litet fiskarsamhälle och inte var det fett i kassan. Det fiskades med nät för att dryga ut matkontot. Dessutom under fisketurerna bogserade man de avbrutna bottengarnspålarna till land och torkade dem för att få gratis ved och värme. Kärnvirket i dem värmde länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

labbibia yesyesyesyesyes

Vore nog bra om alla som tror på klimathotet orsakat av människan kunde läsa på lite om hur klimatet förändrats de senast 1000 åren. En del av detta förnekas av klimat allarmisterna.

Visst ska vi hushålla med våra energiresurser men

Alla krav om att vi ska vara föregångsland, självklart det är vi ju redan. Kanske vi kan invänta att andra kommer ikapp innan vi sänker landet med mer energiskatter.

Kina som jag fått möjlighet att besöka och studer har de har det. Med englasfönster och oissolerade byggnader där de förbrukar mängder med elenergi för uppvämning på vintern och att kyla med på sommaren. Vore smaratare med issolering av byggnader.

Sedan körsätt med gasa-bromsa-tuta så vore det dags för lite Svensk Ekodriving så de får ner bränsleförbrukningen från 1,5 liter milen till våra nivåer.

Givetvis ingen skatt på bränsle där och 80% av all elström kommer från kolkraft.

Så varför ska vi ständigt rädda världen här i Sverige, räcker det inte med att vi fortsätter i lagom takt utan att straffa ihjäl landet totalt.

Nej jag tror inte på klimatalarmisterna däremot på en vettig hushållning av jordens resurser.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

👍👍👍👍🙏 i denna fråga håller jag med dig helt och hållet, men varför kan inte en så klok och påläst man som du kunna kasta loss utan en stänkare i näbben😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade din länk funkar ej har du lagt ut rätt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det är sånt gnäll om klimatet? Tycker varmare väder och mer vatten att åka båt i låter perfekt.

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Grabbar!

Alltså. Vikingarna seglade över till Vinland. Det var alltså ganska varmt på Labrador så det växte sånt som inte klarar där  sig idag. Sedan så är det inte så kul att segla i en öppen båt i kalla hav. De hade det varmare. Men ingen vet hur mycket is det fanns i tex norra ishavet då eller om Nordväst passagen var öppen osv. Å havsnivån var på 1200 talet 5 meter högre än nu här i Mälaren. Jag har en god vän som kan det här med kartor och han har ritat in 5 meterskurvan på vår tomt. Jag bryr mig inte om havet höjer sig en meter för jag har 4 meter kvar....skämtar. bara jag inte blir skattad för sjötomt så.... Vi har den sk Gisslestenen, en hällristning, här på Aspö. Den låg vid vattenbrynet när de skar in den slingrande ormen. Nu är den ca 5 meter över land-åkern. Å detta var alltså inte såååå länge sedan.

Det bodde folk på Grönland och odlade. Massutvandringen där kom först på 1400 talet om jag om jag inte minns fel.

Men när Karl Den Dussin gick över isen på Stora Bält, ja då var det kallt.

Nu tycks det ha vänt lite. Men om det beror på människan och just koldioxien, tja. Ett enda utbrott hos Krakatoa på Indonesien  så är hela världens  utsläpp borta i jämförelse.

Att vi har den högsta koldioxidhalten på 15 milj år, kan stämma men hur har man tagit proven. Är åldersbestämningen rätt? Var fördelningen i ismassorna där proven tagits rätt-dvs lika? Å hur nära är de andra höga värdena? Hur långt är det mellan variationer i år räknat.

Det går bra att ljuga med statistik. Aftonbladet säljer 100 tidningar. Sedan säljer de 200. Expressen säljer 200 men ökar till 220. I reklamen läser man följande. Aftonbladet vi ökar mest. 100% Expressen Vi är störst....tja..

Jag menar man måste förutom att ange högsta halten visa variationerna samt tiden mellan dem. Annars är det värdelöst.

Problemet är att vi bygger på ständerna utan att tänka oss för. Samt hugger ner skogen. Storseglaren Milo D höll ett litet föredrag i Västerås förrra veckan. Tänkvärt. Hon visade på att man huggit ner mangrove skogen i vattenbrynet och gjort semesterparadis för vita mannen där. Då kommer Tsunamin och slår högt upp på land för mangrove skogen skyddar inte längre. Sedan dör fiskarna för det finns inga skyddade yngelplatser. Sånt är mycket värre.

Vi har planterat ett persikoträd vid husväggen och fått 5 st frukter i år. Hoppas det blir fler nästa år.

Sen, oavsett vad vi tycker så är det så att om sådär 10-12000 år så har vi ingen Sverige utan ett nytt Island. Mitt hus kommer ligga krossad till grus ett par km ner under isen.

Hoppas jag hinner skaffa annat boende tills dess i varmare trakter. Skall kolla med en mäklare. Vad tror ni om Provence? En bit upp från havet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kaman

Har Du några fakta som är så populärt här på hur många Vikingaskepp som förliste på väg till Vinland och i så fall hur många vikingar som hade flytväst eller livlina?

Sov Du i skolan.... det var inte Kalle Dussin som gick över bälten, det var Karl den X Gustav.

Vattenståndet är som de flesta andra stånd de går upp och ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en kul utläggning Kalman. Bry dej inte om Hemingway, han verkar ha käkat taggtråd i dag. ;-)

Det här med värmeperioder......

Man känner till flera sådan sedan den sista istiden. Varmast var det för en 8000-5000 år sedan. Perioden kallas för det Holocena klimatoptimumet. På den tiden var det betydligt varmare i Sverige och Nordeuropa än vad det är idag. Det fanns exempelvis sköldpaddor i södra Sverige.

För lite drygt 3000 år sedan blev det en ny vämeperiod som kallas den Minoiska, efter den Minoiska högkulturen i Medelhavet. Det fanns även en högkultur här i Norden, en bronsålderskultur som lämnat rätt mycket spår efter sig i form av imponerande gravar, bronssvärd etc etc. I Danmark har man t o m hittat välbevarade kvinnokläder, som såg förvånansvärt moderna ut. Ärmlös blus som slutade vid naveln, och knälång kjol. 

Sen blev det kallare. Den nordiska högkulturen dog ut... För 2000 år sedan blev det varmare igen. Dags för den Romerska värmeperioden. Ny högkulturstid, som gick i graven pg av folkvandringstiden. Som ju sägs bero på att det blev kallare, missväxt och dylikt gjorde att hela stammar blev nomader, östgoter, västgoter, germaner, vandaler osv osv.

Sen kom den medeltida värmeperioden, som var så pass varm att Grönland sågs som ett helt ok objekt att kolonisera, som du berättade om Kalman. Kallare igen så småningom, digerdöd, missväxt, krig och elände.......Och nu efter ännu ett tusenårshopp har det blivit lite varmare igen.

Kanske är det lika varmt i dag som på medeltiden, kanske inte. Forskarna är oense. En svensk forskare Carpeniter Ljungqvist, menar att den medeltida värmeperioden var global, och inte som en del andra forskare, som påstår att den var lokal, dvs att det bara var europa som blev varmare.

 

Men en sak är helt säker, med ungefär 1000 års mellanrum blir det lite varmare, och kan man tänka sig, det är ungefär 1000 år sedan vi hade en värmeperiod senast.

Vad kan det säga oss om orsaken till att det blivit lite varmare sedan 1800-talet? 

 

 

Tillägg.

Bara MÅSTE dela med mig av denna underbara video, som på sitt sätt handlar om klimat, biståndsarbete och kanske varför vi har så många klimatflyktingar här i Norden, som sticker till varmare breddgreader om de (vi) bara får möjlighet. Håll tillgodo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallåj Hemingway.

Vad jag vet så har samtliga vikinga farkost förlist. Det finns ju inga kvarsurprise Men vi vet inte hur många som kom fram heller för den delen. Ointressant. Intressant att det var varmt.

När karl den dussin gick på min historie lektion-- du har rätt jag sov. Historia intresserade jag mig för först på äldre dar. Hoppas Karolinerna förlåter mig.

Vattenståndet har du rätt i. Det går som annat. Nyligen var det 3 dm över normalt vid min brygga och nu har det sjunkit 1 dm.  Det gäller att hålla stånd om havet tänker komma in i Mälaren. Fast som sagt.......ego...jag klarar mig.

Vikingarna flöt väl på sina sköldar? De var ju ihåliga och av trä har jag hört.wink

Sedan hade de inte livlina för när de skulle hoppa upp ur båtarna skulle de ha fastna på bryggan å brutit benen. Men de var ju klistrade vid årorna så det var väl inget problem?angel

Så pass med historia har jag läst numera att jag kan instämma i ditt labbibia med folkvandringar och samhällen som blomstrar. Varför tror du Attila och sedan Hunnerna, nuvarand Ungern, drog från Asien? Jo det var kallt å hästarna fick inte bete så det räckte. En del drog norrut. De blev samer sägs det. För annars skulle resan inte vara värt besväret för nöjet att få skjuta ihjäl några med sina Atilla´s hemska pilar.

Skall kolla länken senare. Har taskig internethastighet. Räcker inte till för fil å sånt. Vägrar betala mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att klimatalarmisterna fortfarande sitter och kollar på youtube som jag hänvisade till.

Lovar att det är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger mig i ett ämne som enkel lekman, vilket jag kanske inte borde göra, men gör det ändå.

Att det bara finns ork o intresse att prata om detta överallt. Är väl OK att ventilera sina amatöråsikter, är ju intressant att läsa, men vad jag läst hittills så det finns inga 100-procentiga svar från något håll. Inte ens från de sk experterna. Läser de fakta som finns från olika håll, men vad det betyder för mig och min barn om 100 år, 500 år, ja det vet ingen.

Bara för oss i periferin att hoppas på bra lösningar framöver. Kan man påverka så gör man det så klart.

Tror och hoppas att de som kan göra något åt situationen har insett allvaret för länge sen och gör det dom kan.

Jag må vara negativ, men jag tror inte att jag och några till (även företag) räddar världen genom några fjuttiga för miljön positiva åtgärder. Företagen har nog förstått, men det är inte så lätt att bara vända. Det tar sin tid...Som privatperson (jag iaf) gör man det lilla man kan genom sopsortering, rätt lampor, cykel till jobbet, miljövänlig bil mm.

Hmm, båten då, med två törstiga bensinare? Rimmar ju illa, men det skiter jag i just nu. Man kan inte lösa allt på en gång. Allt har sin tid.

Nää, personligen tror jag att några plusgrader inte är världens undergång. Höjda vattennivåer? Var beredd på det ...och bygg för det.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog kan vi bättra oss med nersmutsandet men kan vi faktiskt skruva ner världstemperaturen med flera grader på en så kort tid som 50 år eller nå sånt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...