Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
ossy

Avloppsrör som svanhals?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag tänkte montera en svanhals på mitt avgassystem ,i vinter. Detta för att förhindra att vatten kommer in bakvägen i motorn. Ska även montera Vetus vattenlås (tillika ljuddämpare). Den är tillverkad i plast och ska ej utsättas för temp över 70 grader. Min fundering nu, är om man skulle kunna bygga svanhalsen av 50 mm plastavoppsrör och böjar. Jag har delar liggande hemma, så det skulle vara ett enkelt och billigt alternativ. Man får ju fixera delarna, så det inte kan glida isär. Båten är en Albin 25 med 30 hk. Det känns som att avloppsrören inte är en svagare länk än vattenlåset, båda av plast. Är detta något som kan funka, eller är jag helt ute å cyklar?/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du talar om gråa PP rör ? ..du behöver nog kolla på Pipelife hemsida om det står vilka temperaturer dom klarar innan du går vidare !

Är det PP Nordic , eller något annan tillverkare, det finns massa olika kvaliter på dessa PP delar ! Är det Svenska tillverkare som Wavin, Uponor samt Pipelife så finns oftast materialspec !( tänk även på att muffänden borde vara in mot båten, muffdelen mot trycksidan ) lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båtmodellen har funnits i över 40 år, jag har inte koll på alla men jag har alldrig hört talas om någon som fått in sjövatten genom avgasslangen.den modellen som var utrustad med albin AD motorn har dessutom avgasutsläppet under vattenlinjen vid stilla liggande.

DL båtarna har utsläppet en aning högre, men vid vågor från aktern dränks öndå utsläppet.

Som orginal var båtarna utrustade med en backventil i ljuddämparen, men den har nog smält/brunnit upp på i stort sett samtliga båtar efter 30/40 år.

När jag bytte motor på en Albin25 var jag tvungen att byta till en grövre avgasslang, då passade jag på att höja kojbotten i akterruffen ca 50 millimeter i akterkanten, därefter fanns det möjlighet att montera avgasutsläppet ca 100 millimeter högre, alltså helt över vattenlinjen, som bonus blev akterkojerna lite bekvämare.

Efter denna förändring kombinerad med just Vetus vattenlås/ljuddämpare anser jag att en svanhals är överflödig, och kanske även flytten av avgasutloppet.

Vill du änndå bygga så är jag tveksam till avloppsrör som material, vid slag spricker/går i flisor avloppsrör, Vetus vattenlås/ljuddämpare är av en segare typ av material som återfår formen efter slag/hoptryckning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Du vill bygga av färdiga element som avloppsrör, så det här är inget svar.

Men jag tyckte att det var ett kompakt bygge i en A25:a

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Oscar.

Det finns delar som tål 90 grader konstant i dim 50mm kolla länk(www.glynwed-se.com)  det är viktigt att kolla max konstant temp om du vill bygga i vvs-material kolla fabrikantens rekommendationer för konstant temp . mvh micke.......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har funderat på att göra samma sak i min A25

men tänkte använda 50mm avloppsrör i rostfritt

Ljuddämparen bytte jag ut till en

 

 

/stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag låter rörmockaren löda ihop en svanhals av kopparrör istället. Det verkar säkrare. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...