Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stone_77

solex 26 nv

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

 

Jag har en solex 26 nv förgasare på min fm l5 motor ech den läcker lite lite bensin i throtleaxeln. Antar att det är normalt slitage på en gammal förgasare men vad gör man åt det? Går det att byta axeln själv eller byter man hela förgasaren? Vimlar ju inte direkt av såna på andrahandsmarknaden...

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är väl spjällaxeln 3 plus dess genomföringshål enligt skissen som är glappslitet?

Bilden f.ö. lånad ur AlbinMotors sajt, reservdelsskiss O11/O21. Finns en del förgasar-reservdelar i dess webshop men ingen spjällaxel som du nog redan vet, men kanske MITAB fortfarande kan ha nåt kvar?

Axeln är knappast svår att tillverka i en liten överdimension om så skulle vara, är ju bara en mässingspinne där nog egentligen bara den längsgående slitsen för spjällskivan(2) kräver precision - fästskruvarnas(4) gängade hål och axeländans gängning/avslipning kan nog göras med vanliga handverktyg. (Även axelhålet i förgasaren kan nog i.s.f. brotchas upp en smula till överdimension med handverktyg?)

Slitaget är nog som du säger normalt men knappast nödvändigt, gasspjällaxeln vrids ju väldigt sällan och borde därför kunna hålla näranog i evighet. Men varje litet glapp i gasreglagets länkarmar/vajrar tillåter spjället att rotations-vibrera pyttelite vid varje kolvslag, själv har jag därför försökt snäva in och staga upp vajerns spelmån till min gamla O11:a för att motverka detta. Mvh Thomas

post-10006646-1394237304,3606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja du har rätt det är axeln (3) som det gäller och jag antar att det är inte så svårt att tillverka en sån om man vet hur man ska göra och om man har rätt verktyg, typ en svarv å pelarborr å lite såna saker. inget som jag har stående så det får bli å ringa till albin motor antar jag.

 

tack för svaret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, själv skulle jag faktiskt struntat i bensinfuktfläckar så högt upp som runt förgasarens spjällaxel.  Funkar motorn bra i övrigt utan TJUVLUFT-SYMPTOM så är det ingen ko på isen alls. :)

[Rimligen kondenserar bara minimala mängder bensin längs den kalla metallaxeln, men kan knappast avge droppar? Bensinfuktfläckar förvisso en liten extra explosionsrisk, men sådan är verkligheten för gamla stigförgasare och kan nog bäst motverkas med bra motorrumsventilation. Finns alltså en lägre placerad kanal mellan flottörhusets överdel och luftinsuget som vid flottörfel börjar droppa/rinna innan och därmed omöjliggör en stigande bensinnivå ända upp till förgasarhalsen.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...