Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stone_77

ekolodsgivare

Rekommendera Poster

Har köpt en snipa och har således ingen akterspegel att fästa ekolodsgivaren på.

 

Hur har ni andra gjort? Jag kan ju givetvis köpa en genomgående givare men dom kostar ju endel dom där så det vill jag helst slippa...

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På glasfiberbåtar kan de väl gå att installera givaren på insidan av skrovet om de inte e dubbelt skrov. De ger knappast lika bra eko å de e ju en nackdel. Har inte prövat själv men läste om lite olika sätt att göra de. T.ex lägga någon tuggummiliknande massa på insidan av skrovet, trycka dit givaren å pröva, sedan limma med sikaflex om de verkar bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa givaren i en påse med vatten och prova ut bästa platsen, sätt sedan fast det i en rejäl klicka sikaflex dä du ser till att du inte bygger in några luftbubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man montera ekolodsgivare invändigt så bör man göra det ordentligt så att man tappar så lite effekt som möjligt. Kolla först med en vattenfylld påse. Limma fast ett plasrör (avloppsrör) med epoxi eller plasta fast. Sätt i gevaren och fyll med glycerin. Sätt på ett lock. Det funkar. Limmar man med sika el likn finns alltid risken att det inte funkar och då är det inte kul att flytta givaren.

Sen kan man alltid sätta givaren utvändigt på en pinne, finns lämpliga oranga i naturen vintertid (går även att köpa). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Vätskan kan vara glycerin men jag använder vatten (billigare), finns alltid nära

Även sika eller dyl funkar men felkällan kan bli större (om det finns luftfickor i klutten) samt att ev demontering blir svårare.

Avloppsrör el dyl har jag använt.

post-571-1394237311,7015_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...jag har svårt att tro att det är svårare att demontera en givare fäst med SIKA än ett fastplastat avloppsrör...cheeky

För mig gick det finfint att bräcka loss givaren jag hade satt fast med SIKA. Denna givarmontering fungerade klanderfritt i tio år på min Stortriss. Jag var dock aldrig ute på riktigt djupa vatten så jag vet inte hur mycket effekt jag tappat och jag fiskade inte med ekolodet som hjälp att hitta fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min Garmingivare monterad med sika på insidan av skrovet, har fungerat i alla år. men den tappade djupet i Kosterrännan när det var mer än 170 m djup....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat båda metoderna... fungerar i stort sett lika bra.

1. Invändigt fastlimmat rör med fyllt med glyserin inne i röret

2. Invändigt fastlimmad givare med epoxi (fast det är enklare med SIKA)

Sätt den så långt fram som möjligt, riktat så lodrätt som möljligt och tillräckligt djupt så att den hela tiden är under vattenytan och där du bedömmer att plasten är så slät som möjligt. Kan tex vara lite sämmre mitt under om du har kölprofil eller laminatskarv (ofta bätte några dm i sidled)

SIKA bör du då tillse att du lägger utan att få innneslutna luftbubblor som kan störa ekopulserna.

(Blir det inte bra så är SIKA lätt att ta bort och prova på nytt ställe)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitter inte fast i röret. Bara att dra ur om man vill byta.

Fick ett ekolod där givaren var monterat för > 10 årsedan i sikaklump.

Mycket svårt att med tunn brödkniv såga loss givaren från en flat botten det gäller att inte skada skrovet, har varit med om att beslags som var sikatätade tog med sej en bit av däcket när de med våld avläsnades. Sika är bra som lim, till givare föredrar jag silikonkitt som har klenare limegenskaper..

Uppskattar effektförlusten till 10%, har monterat utombordgivare, innombords på fiskebåtar.

Fördel är att isen inte sliter på utombordsgivaren och linor inte kan fastna.

Mitt framåtseende lod sitter utvändigt,  horisontalfisken i trä slits hårt i isen.

http://lasselundell.se/februari.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den minst destruktiva men ändå fungerande monteringsmetoden är att använda Unigum. Det är ett monteringskitt inom VVS som är ungefär dom häftmassa. Man knådar till en rejäl klump och ser till att det inte finns några luftbubblor i massan (luftbubblor är ekolodets största fiende). Sen sätter man klumpen på givaren och trycker dit alltihop på det ställe man letat upp med plastpåsemetoden (eller så flyttar man runt givaren med Unigumklumpen på fast då måste det vara mycket rent, annars kommer massan dra åt sig smutsen och tappa häftförmågan).

Denna metod fungerar lika bra som SIKA men bör kanske inte användas i båtar som man hoppar över vågor med, men i en snipa lär det ju inte hända så ofta! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller i stort med, det ska till en bit vatten mellan båt o botten innan ekolodet helt tappar bottenkontakten, men det finns lite annat man riskerar att tappa.. Inte säkert och inte alltid alla av nedanstående problem men signalen försvagas alltid till en viss del och om man använder ekolodet till fiske kan det vara till nackdel att inomskrovsmontera en akterspegelgivare.

Man riskerar att

Vattentempen misstämmer

Det blir svårare att se språngskiktet

Det blir svårare att läsa av bottenbeskaffenhet

Man inte kan se molnen som kan tyda på ansamling av betesfisk

Man inte kan se bananerna som tyder på enstaka större fisk (ofta ointressant i andra sammanhang än lax-/öringtrolling, men ändå)

Håller med någon ovan, att det bästa om man ändå vill montera inombords är att göra som man gör med de givare som är avsedda för den sortens montage: Sätt fast en stos istf att sikalimma, skulle inte placeringen vara optimal är det mycket lättare att omplacera givaren oskadad om den inte hellimmats till skrovet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren bör sättas på den sidan i skrovet där proppellern går nedåt det ger mindre störningar.

Enklare att lägga givaren i en vattenfylld påse och prova var det blir bra eko istället för att klistra med sika och flytta om det inte blev bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...