Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Pakik

Ibland undrar man ju...

Rekommendera Poster

Skulle köpa en ny ankarlina idag.

Knatade in på Laitis och hittade en 12mm lina med ögla från Watski men utan märkning om brottgräns.

Frågade en ur personalen om denne visste hur mycket den skulle hålla för.

- Vet inte, men vi kan ta reda på det. Blev svaret...

Efter slagningar i Watskis katalog, div databaser osv, så ringer försäljaren ner till Watskis kontor och vidarebefodrar frågan: Hur mycket håller linan för?

Efter ca 10 min så kommer svaret: -Varför undrar kunden det? Det är ju orelevant!!!

Försäljaren tappar bokstavligt talat hakan och när han kommer till sans igen så ställer han återigen samma fråga: Hur mycket håller linan för?

Efter samma utlägg från Watskis representant så får vi till slut fram att den håller för 2150kg.

Då är ju frågan: Hade hon i andra sidan luren otur då hon tänkte eller var hon så outbildad? wink

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är ju frågan: Hade hon i andra sidan luren otur då hon tänkte eller var hon så outbildad?

Problem är nog att personen i andra sidan luren inte tänkte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Watski tycker jag är röriga; de skickade fel antal, fel utförande och inget alls trots att vi fick meddelade om att sakerna kommit till butiken. När jag surnade till och sa att Watski är skit så svarade killen i båtbutiken; och vad tror du jag tycker som måste jobba med dem!?.

Nuförtiden har vi valt Hjertmans för där är det banne mig ordning & reda!

Bildkommentar: är detta ett sk sjöplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja

Okunnighet är väl aldrig bra hos de som säljer båtprylar.

Dock kan jag hålla med så tillvida att just denna fråga om brottgräns är irrelevant om den inte sätts i ett större sammanhang.

Det finns fler frågor som hänger ihop med valet av lina.

1. Linans beständighet.

2. Linans slitagetålighet

3. Skall linan användas i kombination med kätting eller inte (risk för sönderskav mot botten)

4. Hur tung är båten och ankaret, 12mm lina kan vara lite om du skall hantera tex ett 15 kg   ankare

Varför..... jo jag tror att tex 600 kg räcker MEN är inte mycket i reserv om den legat och gnagt  mot lite stenskravel på botten eller liknande och tex 8 mm lina inte är så kul att ha till något då man måste ta i och dra/lyfta.  och skulle nog underkännas av försäkringsbolaget som att ägaren inte uppfyllt sina aktsamhetskrav om det blir ett skadeärende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2012 skrev:

Bildkommentar: är detta ett sk sjöplan?

Svaret är nej.

Jag tror inte ens det är ett flygplan som hamnat där på riktigt.  Jag tror bilden är ett fotomontage, sannolikt sönderdelas flygplan mycket mer om det tvingas nödlanda i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken butik som hade problem med Watski. Men bara som information så är Hjertmans en Watski återförsäljare precis som din andra handlare. Watski är branschen största distributör. Och Hjertmans är nog Watskis största kund..

Jag jobbar på en helt annan återförsäljare, och Watski har nog den bästa logistiken i branschen. Så felet är nog någon annanstans. Det är lätta att skylla på leverantören eller transportören ibland. Därmed inte sagt att den man pratade med på Watski hade fel eller rätt. Brottslasten borde dock både buitken och watski representaten kunna ta reda på inom en minut om man inte kan det i huvudet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid nödlandningen på Hudsonfloden 2009, var planet efter landningen väldigt intakt. Men det tillhör nog undantagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Hej

 

Jodå, jag vet Watskis roll i kedjan och att Hjertmans är kund hos dem. Skillnaden är dock denna är när jag beställer från Hjertmans så kommer det beställda rätt snabbt. Beställer jag ex från en skeppshandel i Malmöområdet så dröjer det och sedan uppstår de mest konstigaste fel, ja dessa har jag redan beskrivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Jo, tro det eller ej men det är en riktig bild. Planet bröts inte i sönder. Det finns fler fall där flygplan har landat i vatten och hållit ihop; ovanligt men det förekommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp!

Dom började med Watskis sortiment  förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hörde talas om det.

Hur ser det ut annars i Piteå nu med båttillbehör och reservdelar?

Vet att det varit på G ett Yamahacenter, har det hänt något där?

 

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfors varv har ju hållt igång ett par år nu och en ny firma har startat i norra hamnen, Piteå Marin och maskin.

Men Yamahacenter har jag inte hört nåt om faktiskt...

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas alltid, kanske var firman i Norra hamn man trodde skulle bli YC.

 

Jag jobbade på båtmacken där som grabb, världens bästa sommarjobb!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...