Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Capitan

Ni med båt på varv/marina/fullservice

Rekommendera Poster

Har ni koll på hur lång tid av vinterhalvåret som er båt faktiskt står inomhus?

Ställer frågan då jag år efter år ser samma sak på flera marinor. Kunderna lämnar sin båt i slutet på sommaren i tron om att den strax efter det kommer stå skyddad inomhus. Värst är ett ställe där många båtar står på utsidan fram till början på Dec och ut i början/mitten på April. Ute i regn och snö(ibland) ganska lång tid alltså

Vad står det skrivet i era avtal ang tid inomhus och vad kan man kräva?

Själv hade jag blivit vansinnig om jag hade upptäckt att min båt inte kom in ganska snart efter att jag lämnat den. Betalar man för vinterplats så antar jag att det är 6 månader man pratar om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Vår båt lyfts och 1 timme senare står den i varmhall. Vad skulle poängen vara för varven att låta dem stå utomhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att de gör på detta vis i väntan på service mm. Samt att dom kanske måste ha in/ut båtarna i viss ordning för att få plats med alla osv

Uselt hur som helst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore ju trevligt om du berättade vilken/vilka det rör sig om så folk får veta vilka som är oseriösa.. Jag råkade ut för en oseriös båtvårdare förra vintern, dom skojarna skrev jag om på forumet så inte andra skulle gå på samma nit.. 

Den gången rörde det sig om Båtvårdsspecialisten på Värmdö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Fast jag förstår inte riktigt hur det kan bli så; av vilken anledning vill marinan behålla båtarna utomhus när de skall inomhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är inomhus men kallt så kanske man ska glykolköra dom ute först och så blir det lite mycket med att lyfta upp dom så man samlar dom på planen och.... Nått sånt kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är även som så att dom skall in i en viss ordning. Han som bokat tidig sjösättning, tex mars kan inte stå längst in och han som skall i i juli längst ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det främst beror på att de vill ha in/ut båtarna i viss ordning men jag tycker absolut inte det är en godtagbar ursäkt

Själv så åker ofta båtarna i min hall ut och in många gånger för att hamna i rätt ordning innan alla har tagit upp. Inte en natt jag skulle låta de stå ute. Extra jobb javisst men jag ser bara till mig själv och vad jag hade krävt samt att slippa stöldrisken när båtarna står ute

 

Då jag själv har lite förvaring av båtar så är jag tyvärr inte så sugen på att namnge vilka firmor jag syftar på. Blir massa liv och smutskastning. Visserligen förtjänt men... Sorry

Tror inte detta är särskilt ovanligt tyvärr

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en omöjlighet att flytta ut och in 20 - 40 båtar dagligen för att få in dom som kommer upp sist och skall i sist. Tror det är bättre att din båt sår ute ca 2 veckor istället för att flyttas runt dagligen in och ut. Skaderisken ökar samt kostnaden vilket skulle göra det orimligt dyrt att stå inne.

Herregud. Kan båten vara ute hela sommaren så går den väl inte sönder av att stå ute 2 veckor i oktober?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Tex ett par veckor spelar ingen större roll om dom nu står inhägnat vilket vissa av de ställen jag talar om inte gör

Dock skall inte massa andra båtägares båtar bli lidande för att några enstaka kunder tar upp sent/vill i tidigt osv. Då får man helt enkelt neka dessa kunder om man inte har platsen/tiden att lösa det på ett bra sätt. Kunden betalar trots allt för att ha sin båt inomhus under vinterhalvåret vilket jag anser startade för längesen

Tex i nuläget står många båtar fortfarande ute och det är nästan i mitten på November. Helt åt helvete i mina ögon. I dessa tider med allt regn/fukt så tar grejerna stryk.

Sagt det förr och hävdar det igen. Många gånger är varvskött = misskött :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Eeehh. Har haft ett flertal båtar på fullservice marinor.

Och i samtliga fall har båten omedelbart efter upptagning transporterats in i hallen.  Även den marina jag utnyttjar nu.

Skulle aldrig acceptera att båten stod ute om jag betalar för förvaring inomhus.

Om du inte klarar av det kanske du skulle syssla med ngt annat. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en korkad fråga, men skall man inte som båtägare kolla att båten verkligen kommer in i en hall som överenskommet ?? Samt se till båten då och då ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vart du står. Avtalen löper inom tidsram och när du ska vara inne så är du inne. Du kanske istället skulle organisera 40 båtar inne där den som ska i först hamnar längst in eftersom han ska in på sekunden och den som skall i sist kom sent så han står längst ut. Lycka till när du startar upp din innomhusförvaring och räkna med att jobba runt 48 timmar per dygn wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtägare tror ju att deras båt kommer in ganska direkt. Det är ju det ALLA blir lovade. Sen varför se till en båt som du betalar fullservice för? Är ju änna grejen med fullservice. Att slippa allt med båten på vintern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

Är det klarlagt att båtarna du ser ska stå inne och att det är avtalat så ?

peace jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp tids nog så åker båtarna in. Iaf tidigare år.

Var förbi ett av ställen igår. Låg några st ute varav två av dom med ett värde av minst 3.5 miljoner(jämfört med blocket priser) styck!

I vissa av dessa fallen vet jag att det är andra varv som anlitar andra osv. Gissar på att ägaren inte ens vet var båten finns. Bara att han vet att den ligger inomhus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Kan kanske också bero på hur lokalerna ser ut.

Är de ändamålsenligt utformade så behövs det inte speciellt mkt pusslande.

Ja fast när jag startar upp så gör jag det med 6 anställda inkl mig wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kommendörkapten! 



jag hänvisar till ditt inlägg längre upp i denna tråd:

Jag kommer ersätta dig enligt ARN:s beslut och uppskattar om du läser detta nedan.

Jag kontaktar dig via telefon under vecka 6.

Jag känner mig lika orättvist behandlad som du gör och anser inte att det är skäligt de krav som ställt mot mitt företag.

Däremot som tidigare kommentarer säger är det klantigt av mig att inte ersätta dig för de batterier som du anser oss ha förstört trots att de tester vi gjort på dessa batterier visade utmärkta resultat och jag som näringsidkare med hjälp av batteriernas tillverkare fått på papper att dina batterier inte tagit skada.

Ditt sätt att gå tillväga på dessa forum är mycket effektivt och jag tycker att det är ett bra sätt att nå ut till båtbranchen och varna konsumenter för klavertramp och oseriösa aktörer.

I detta ärende har jag som ägare av Båtvårdsspecialisten Värmdö till en början känt mig lurad då kunden till en början yrkat om bra mycket mer i ersättning än det som ARN beslutat om.

Det hela började helt orimligt vilket har gett mig en känsla av att kunden försöker utnyttja sin position och få ut så mycket som möjligt av mig som näringsidkare.

Tyvärr är detta mycket vanligt med kunder som försöker få mer eller inte betala för det som vi har levererat.

Så är det inte i detta fallet då jag helt instämmer i att laddningen på kundens batterier inte levt upp till det avtal vi tecknat, men då batterierna visat goda testresultat är det svårt för mig att gå på något annat än fakta som ägare av företaget.

Jag förstår att min kund är upprörd men hade dialogen från kunden varit på en affärsmässig nivå från början utan glåpord och hot från första början så hade vi förmodligen kunnat komma till en fördelaktigt lösning för min kund från dag ett.

Jag har inte grävt huvudet i sanden utan har återkopplat via telefon och mail varje gång parterna sökt mig i ärendet.

För eventuella blivande kunder eller båtägare som är oroliga vill jag säga:

Ni får gärna komma med frågor angående detta ärende och höra vår version av händelsen samt be om referenser till våra över 500 tidigare kunder vi har arbetat för.

Ber om ursäkt om jag skapat oro på hamnplanerna och jag kan lova det finns fler seriösa än oseriösa aktörer i båtbranchen däremot är det rätt som ni gör. Kolla referenser!

Jag önskar er en god vår 2013 och en lyckad sjösättning!

Bästa Hälsningar

victor Chamorro Karlsson

VD & Ägare

Båtvårdsspecialisten Värmdö AB 556801-7585

post-10024156-1394237389,396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...