Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
freed

Katta eller weta

Rekommendera Poster

Nån som seglat lys/srs med weta? Har den ett vettigt lys eller är det omöjligt att placera sig? Funkar den för två pers tot 160kg?

 

Eller är det en katta man ska ha till onsdagslystävlingarna? Vilken är bäst om det ska funka både för single- och doublehanded?

 

Eller finns det någon annan hanterbar/trailerbar båt/jolle som funkar för en till två pers?

 

Pris: allt som är kul och kostar mellan 5-100k är intressant. Billigt, srsvänligt och med god fart låter som en mycket bra kombo.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att detta urartar i ännu en SRS-debatt så är mina tankar så här.

SRS har svårt att bedöma extrema båtar rättvist, flerskrov är i högsta grad extremt i formeln, antar jag.

I gamla LYS så rekomenderades att båtar av olika typ inte seglade mot varandra, du får väl leta lite men jag misstänker att det samma gäller för SRS. Alltså flerskrov, jollar, kölbåtar. Man skiljde till och med ut ULDB ett tag, tror jag.

Om du ändå är inne på flerskrov skulle jag strunta i om den går att placera sig med i SRS, du köper den för att du vill segla snabbt, eller snabbast!

Ibland, när förhållanden är rätt kommer du vara oslagbar. Andra gånger, när det inte är rätt förhållanden kommer du vara chanslös. Så är det för alla med extrema båtar i SRS.

Vilken lite mindre katta som helst kommer funka ensam, frågan är hur jobbigt det blir att vända den rätt den dan man hamnar upp och ner...

Vad ska den primärt funka till? Att segla ensam och ibland ha med en gast. Eller segla på 2 men kunna överleva ensam? Det är ganska stor skillnad skulle jag vilja påstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör double ca 70% av gångerna men båten måste funka att segla ensam. Jag vill undvika att jaga gastar varje vecka. En katta måste gå att vända på egen hand men är skroven för små kommer den kanske inte att bära två ordentligt så att det blir rätt förutsättningar för srs. Har tittat på f16 men läser att den är på gränsen till liten för 160kg. En f18 fixar man inte själv. Kompromissen verkar saknas och det får mig att tveka på om det är en katta jag ska ha.

 

Seglar och trivs även med en NF, men för kvällseglingarna söker jag något mindre, lite enklare och framörallt lite rappare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...