Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Crona

Kondens i kölsvinet - Hur mycket är normalt?

Rekommendera Poster

När jag gjorde lumpen på Såtenäs Flygflotilj som elmek fick vi stränga orde att aldrig någonsin under några omständigheter använda polygrip. 

I verktygslådan vi fick ut låg det en polygrip. Det var det enda verktyget det gick att lossa en stor kontakt som vi måste lossa varje dag. \blush\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ />

Inte konstigt att de skrotade Lansen och bytte ut den mot Viggen\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Men som Forgus-31 skrev behöver man två verktyg. Både när man lossr kontrmutter och när man säkrar den igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 så pass stor skiftnycklar skulle gå på drygt 1000kr.. fasta nycklar i stl. 75mm.. blir för långa så man kommer inte till.. jag tycke nog att polygripen funkade bra.. ska kolla igen imorgon efter att jag dragit hur det ser ut efter 2 dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amen. JEFA-lagringen är den bästa investeringen jag gjort till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska du hålla emot för att undvika att vrida söder laminatet..? Ingen av sexkants muttrana sitter fäst i själva roderhylsan..  man lossar lätt kontramuttern först.. gäller att gängan under är smord så att sexkantsmuttrarna löper lätt.. sen vrider man packboxen.. likaså här finns det inget man kan hålla emot med, såvida man inte har en rörtång som kan man kan håll emot med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis sitter inte den undre mutter så hårt dragen med den övre men är den det så håller du den nedre fast och vrider den övre motsols. Sen får du se om nedre går att skruva ner ett par varv och göra plats att dra åt den övre och få kläm på flätan så den trycker och tätar bättre runt axeln. Där har du fördel med båten i sjön att dra åt och se om det slutar läcka, annars dra lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere och drog åt ett halvt varv till idag.. det hade kommit typ 2 matsdkedar vatten på 2 dygn..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att du kunde vrida på grejerna. På bilden ser det ut som det ska sitta som berget. Ska krypa ner i båten och se om det är lika lätt i vår båt. Troligen samma konstruktion. Vi hade läck när båten satte sig på hasorna men gjorde ett stövelskaft med slangklämma som är tätt och inte läckt en droppe på tio år. Man kan göra så men det är inte rätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var knske inte riktigt så jag menade.

Det som jag tyckte var roligt i min histori från lumpen var att man fick stränga order att aldrig använda polygrip för tt den skadade det man tog i. I verktygslådan man fick ut låg det en polygrip och när man misslyckts med att lossa den stora kontakten för hand och frågade befälen  hur man skulle ta loss den blev svaret ta polgripen.

Har själv flera stycken i verktygskådorna. Anväder dem kanske inte varke dag men ganska ofta.

Erfarenhetsmässigt så behöver man två verktyg när man lossar en sån kontramutter. Sen behöver man två närmn drar åt den igen. Den skall ju låsa hylsan så att hylsan inte rör sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite vatten under motorn i en massa år,tömde ibland vad jag bedömde som kondens,smakade aldrig.Nu vart det plötsligt översvämning när avgaslimpan gick som jag berättade tidigare på detta forum.Har troligen läckt i ett antal år.Få se hur det blir med kondensen framöver med den nya limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny läcka, den här gången är det Diesel... hoppas det blir ett slut på detta snart... har nog varit så ett bra tag. Den förra ägaren har inte haft pejling på någonting tydligen.. skruven är beställd. Fattades en skruv till bränslemätaren och det har skvalpat över diesel ur hålet där skruven saknas när tanken är full.. 

post-15276-1394237303,6797_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...