Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Moilanen

Har jag allvarliga problem?

Rekommendera Poster

Hej. Hemma efter en fisketur som startade lite märkligt. Jag har en alldeles ny 40-hästars Mercury, fyrtakt, som jag fiskar flitigt med fram till isläggningen. Har oroat mig för att det ska bli kylvatten kvar i motorn och att det ska frysa vid kallgrader. Kan spränga kylgångarna sägs det. Har därför sett till att motorn fått hänga rakt ned efter upptagning, tills inget vatten droppar från den. Har också kört runt motorn utan säkerhetssnöret på plats i dödmansgreppet, för att pumpa ut allt vatten.

Natten till dagens fisketur var det ordentligt med minusgrader och vid start kom inget kylvatten ur motorn. Det tog kanske fem minuter innan strålen hoppade igång. Kan det ha varit ispropp, eller finns det ett termostat som stoppar kylvattenflödet innan motorn är varm?

Hur ska man gå till väga för att vara på den säkra sidan så här års? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tro att det skulle finnas en termostat på en utombordare, min gissning är att du hade en ispropp. Jag skulle då inte ha vågat ha igång motorn 5 minuter utan skvallerstråle....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, usch om det är så. Läste just på ett fiskeforum, där en person påstod att det sitter termostat i motorerna och att det kan ta väldigt lång tid innan kylvattnet släpps igenom så här års och belastningen på motorn är låg. Glömde dock att kolla om det rörde sig om en utombordare (det utgick jag bara ifrån när det handlade om trolling).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thermostat finns på denna motor,så de är inget fel med de utan de fryser i kylvatten kontrollen de finns lite vatten kvar där efter av stängnig men de är bara å köra tills de tinar å dels så har du varningsystem för om inte kylvattnet inte skulle fungera jluder hornet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara orolig att nåt fryser sönder på en utombordare om den inte ligger i vatten, det är ju fritt flöde genom kylsystemet.

 

MEN om inte skvallerstrålen syns så stannar man.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tacksamf för era svar, men jag blir förvirrad. En säger att motorn ska stängas av om kylstrålen inte syns, en annan att det inte är någon fara. Har jag uppfattat er båda korrekt?

 

Bör tillägga att jag har båten på trailer och lägger i och tar upp varje gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de finns ett varning system på denna motor som varnar för lågt olje tryck o hög motortemp  ser du ingen kontrollstråle vid start när de är minusgrader så är de med största sanolikshet att de har frusit i kontrollstrålen ha motorn ner fälld vid minusgrader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Varva upp en kort stund så kommer kylvattnet. Det har funkat för mig. Har haft båten i sjön långt in på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostater  i utombordare har det väl funnits sedan årtionden tillbaka.

Har du motorn nerfälld stående på trailer finns det ingen risk att något fryser sönder.

Sannolikt har det bildats en liten ispropp i skvallerstrålen och det är ju inte den vägen som kylvattnet går.

Hade det varit stopp i systemet får du som tidigare sagts en varningssigal om det.

Alltså inga problem med att använda den i minusgrader. bara du låter vattnet rinna ut efter användandet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostat har du, det har t.o.m jag på min gamla 2-taktare, och det kan ta en liten stund innan skvallerstrålen kommer igång dock inte 5 minuter, det tar en stund innan kylvattnet kommit runt i kanalerna. Mystik@ att det kommer fram kylvatten snabbare när du gasar är väl då för att du har mer snurr på impellern.

 

Som Wanmar skrev har du ju även varning vid överhettning.

 

Edit: såg nu att Df90 hann före med sitt inlägg :0)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tänka på det där med att ha motorn nedtiltad så fort den kommer upp ur vattnet och på trailern, så att allt vatten rinner ur. Vänder mig nu till tillverkaren och frågar om det sitter termostat i motorn och hur det i så fall funkar. Tack alla för engagemang och snabba svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

strålen som kommer är ju en markering om kylvattnet går runt. Trycket kommer när impellern drar fram vattnet, det skall komma oavsätt termostat eller inte. Det är i alla fall min erfarenhet.

Jag har kört mycket med utombordare på vintern och har haft samma problem som du, alltså det kommer ingen skvallerstråle. Kylvattnet är ju till för att inte oljan skall bli varm, så den biten är ju inget problem då motorn är riktigt kall. Det som jag kan komma på som kan bli fel är ju att impellern kan ta stryk, då vattnet inte kommer fram. Men egentligen så är det nog så att det är gummislangarna till skvallerstrålen som är isade, vilket innebär att problemet är av kosmetiskt karaktär. Är du osäker, kör ett par minuter och stäng av. Vänta ett par minuter och starta igen. Repetera till strålen kommer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vätskekylda utombordare jag kommit i kontakt med från slutet av 60-talet och framåt har haft termostat, stora som små. 

Det varierar hur strålen är koppplad, på vissa Merc V6 t.ex. kommer den först efter det att motorn blivit varm och termostaten/erna öppnar, på andra så snart motor går. Med en ispropp i slangen funkar det naturligtvis inte oavsett hur strålen är kopplad.

Jag håller med DF90 och wanmar, det finns ingen anledning för TS att oroa sig, det finns larm.

Men,  jag skulle inte rekommendera att köra motorn torr ens med startmotorn. Med lite otur räcker detta för att sabba impellern och få det problem TS är oroar sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att på en del (kanske de flesta?) motorer är skvallerstrålen endast en indikation på att impellern fungerar. Det är alltså en avgrening av kylvattnets flöde innan kylvattnet går in i blocket. Därför ska man inte lita på att motorn har fullgod kylning bara för att det kommer skvallervatten. Har man fått ett stopp i flödet till motorn efter förgreningen så skvallrar det för fullt men motorn kommer gå varm.

På min gamla Evinrude 6 hk fanns det ingen skvallerstråle utan kylvattnet kom ut tillsammans med lite avgaser en bit upp på riggen. Detta skvaller var dock direkt från blockets kylning. En vår hade termostaten (jodå, det fanns!) hängt sig lite. Jag tyckte att det tog lite lång tid innan det började skvala och kastade lite vatten på blocket. Det fräste till och då blev jag orolig så jag tänkte att jag måste döda motorn. Precis när jag skulle dra ned gasen helt så puffade det till rejält och kylvattnet började skvätta ur. Tempen på blocket gick raskt ned till normalt men jag bytte givetvis termostaten innan säsongen kom igång på allvar.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara fråga hur de tänkt med den motorn. Strålen skall ju vara en indikator på att impellern drar som den skall. Att inte sätta en förgrening innan termostaten måste ju då vara något av det dummaste en motorkonstruktör kan göra. Hur går vattnet runt om det skulle vara helt stängt? Om det är helt stopp borde ju impellern ta skada? Och motsatsen, vilket jag förväntar mig, om det inte är helt stängt, så varför inte ha en skvallerstråle från början. Mycket märkligt.

Men kan absolut inget om merc. Men Yamahas impellrar är något i hästeväg. Har kört med dem i 1000tals timmar, det har varit fruset, motorn har gått torr, ja, har nog gjort allt men inte lyckats paja en endaste vinge. Kanske skall trådskaparen byta till Yamaha om han är orolig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du ska INTE köra runt motorn på land även med dödmansgreppet ur. Impellern går torrt och skadas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...