Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
CHEVY63

Nytt kapell

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

Jag är inställd på att sy ett kapell själv men jag tycker att priserna på kapell tyg är lite dyrt så jag undrar om man kan använda markis tyg till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är så mycket jobb med att sy kapell så jag vill inte snåla några kronor på ett tyg som inte är bästa tänkbara. Jag tror att Du förlorar i livslängd och då är förtjänsten snabbt borta.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska ju vara rätt sorts tråd och nål, tråden ska ju helst inte ruttna upp efter några säsonger... En stark symaskin är att föredra oxå, för en klen plastig sak från tex netto klarar nog inte av jobbet i kapellväven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Markistyg är tunnare och inte lika stummt, kommer nog att bukta sig.

Rätt mycke jobb att sy kapell och få det att passa med beslag mm. Varför då snåla på tyget. Även om det blir skapligt sytt när det är nytt så tror jag det både kommer att tänja sig och se lite risigt ut rätt snabbt. Jag sydde ett kapell till jollen en gång för att slippa få den vattenfylld men blev aldrig nöjd då det lade sig vatten i mitten ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sydde om kapellet och rutorna inför säsongen 2012. Funkade hur bra som helst med en billig (900kr) symaskin av kinamärke. Dock, en singer heavy duty är ju en proffsmaskin och kostar en slant.

Viktigt är dock att du använder jeansnål, och rätt över och undertråd.

 

Jag skulle rekomendera kapelltyg. Det finns ett företag varifrån jag köpte tyg och rutor av som heter frewi.se (och jag har för mig att dom är rätt billiga, för säkerhets skull så kan du ju jämföra priser på nätet bland olika åf. ) Dom hjälpte mig med en massa tips också.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade också på de sär Singer-maskinerna (rätt långt från proffsmaskiner...), men hur mycket jag än har letat har jag inte hittat någon som har gett bra recensioner av dem.  En återförsäljare som bl a säljer Singer avrådde rent ut från dem.

Men nu var det väv det handlade om.  Markisväven kommer antagligen att både läcka och mögla, och det är troligt att det blir en hel del jobb med att impregnera varje vår.  Jag skulle inte chansa.  Sådana absurda summor för kapellväv rör det sig inte om.  Jag räknar med 2500-3000 för min båt.

Såg också att ovan nämnda företag har vettiga priser på kapellväv.  Det kan mycket väl bli en beställning därifrån och många sköna kvällar vid symaskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det blir väl att köpa redigt kapell tyg, det stog ju att markkis tyget var antimögel behandlat men det bir nog bäst att köra på kvalite så det håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sytt kapell med bra resultat med en jannome jeans maskin. En typisk mellan symaskin. Bara den fixar att sy jeans så fixar den även kapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo , jag tycker ni har rätt. Jag ska jaga lite billigare kapell tyg .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frewi har komplett med utrustning till att själv sy ett kapell. Där finns även tips hur man mallar m.m. Gick länge och lurade på att fixa något själv då jag har heltak på båten så ville jag ha så att jag kunde ta bort kapellet helt och detta på ett enkelt sätt.

Beställde sprayhoodlist, kapellväv, blixlås, nålar samt kapellvred på Frewi. Hade aldrig tidigare sytt på maskin så det blev en utmaning. Fungerade bra med frugans Husqvarna som med lätthet tuggade sig genom  tre lager kapellväv eller dubbel kapellväv inkl. sprayhoodlisten.

Det går åt tråd vilket man kan konstatera så lite efterarbete återstår för den stora rullen med tråd om 300 meter tog precis slut när sista dragkedjan skulle monteras och valde därför att montera denna senare vid beställning av andra prylar. Symaskinen var en vanlig Husqvarna Classica och fungerade över förväntan förutom vid några tillfällen vid backning så blev det ett skatbo på undersidan och nålen small av. Nålarna var billiga och därför rek. jag att man köper på sig ett extra paket om 5 nålar.

I dag lossar jag bara några kapellvred för att sedan dra bort hela sidostyket i en rörelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tack för länken till Frewi fanns mycket matnyttigt där att hämta. Det är är MGs forum i sin bästa skepnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sailrite.com/

Är en annan bra site för tillbehör och beskrivningar. Deras symaskiner lär var helt fantastiska, men dyra. Suck.

Om du beställer, tänk på att lägga på moms och 5% tull på priserna. Företaget finns i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...