Jump to content
Friday 17 January 2020
Athene2600

Problem med växellåda

Recommended Posts

Hade ett inlägg ungefär för ungefär ett år sedan med frågan om mortorbyte i en Nimbus 2600. Flera alternativ på motorer fanns och nu kan jag berätta att motorn som ersatte VP TAMD30 är en Hyundai SeasAll på 170 hästar med ZF 45 a backslag.  Kompakt, tyst å bränslesnål maskin. Kan inte klaga på motorn. Marschfarten steg från 12 knop till 17 och bränsleförbrukningen sjönk betydligt... de blev en helt annan båt. Har en mätsträcka på 53 sjömil där den gamla motorn förbrukade 56 l soppa och den nya endast 41 l.  Så relativt nöjd med motorbytet e jag.

 Men... för att inte allt ska låta rosigt så måste jag konstatera att backslaget, en ZF 45 A,  inte e det jag väntade mej. Smäller och för ett hiskeligt ljud när man växlar.  När motorn eller oljan e kall växlar den som den som ett hydrauliskt backslag skall, närmast ljudlöst. Men när oljan uppnått rätt temperatur, ja då e det som om jag hade fått det gamla mekaniska Volvo backslaget tillbaka...  nästan ännu värre. Hela installationen hoppar till när man växlar.  Backslaget e bytt redan en gång, ingen förändring! ATF oljan i lådan e bytt till vanlig motorolja i hopp om att  den tjockare oljan skulle dämpa kopplandet, dock igen ingen förändring där heller! Oljepumpen i backslaget e bytt till en nummer mindre för att minska på trycket, behöver väl inte säga... ingen förändring där heller. Generalagenten representant till backslaget, Atoy Oy  har provkört båten, mätt kopplingstrycket i backslaget å konstaterat att alla mätresultat e som det bör vara och konstaterar därefter lakoniskt att ljudet bara e en liten obehagsfaktor, en bagatell... inget  att bry sej om.   Företaget, Tekno Marine, som installerat motorn  i båten säger att felet ligger i  ZF backslaget,  importören igen säger att felet ligger i  motorn, för högt tomgångsvarvtal. Skitprat säger jag! Kollade olika motorer som använder samma ZF låda å deras  tomgångsvarv rör sej där omkring 760 varv/minuten +- 15%.  Hyundain har 772 för att vara exakt.

Nu e det fullständig tystnad, ingen av de inblandade, vare sej importören eller de som installerat,  har på något sätt tagit kontakt med mej vilket förefaller konstigt. Jag har på känn att det kommer å bli en intressant vår med massor brevväxling, får se hur det går. Tur att halva räkningen ännu e obetald... å kommer så att förbli tills....

Ifall någon som låtit installera en 170 hästars Hyundai med nämnda backslag i en likadan båt läser detta och har samma problem, hör av dej.  Och ifall någon i framtiden tänker installera nämnda motor, ta dej en funderare.

Hälsn.

Christian

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm. Att byta ut ATF olja mot vanlig motorolja låter inte som något smart drag. Ska det vara ATF i (hydralolja) så tror jag ingen tar någon garanti om detta upptäcks.

För övrigt vet jag inte vad det kan vara för fel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet att det inte e tillåtet att använda morotolja i ZFs backslag. Det var företaget som installerade motorn som gjorde det utan att konsultera generalagenten. Nämnde nog om den saken men dom gjorde det i alla fall å sade att dom använt motorolja i t.ex TecnoDrive backslag utan problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du fått ngn lösning på problemet med ZF45A? Jag har lite samma "problem" (också en nimbus 2600 med D170P+ZF45A). Den smäller verkligen i fram/back. Önskar nästan att jag behållit mitt gamla mekaniska backslag, det var betydligt tystare och mjukare iläggning av växlarna.

Kan tillägga att jag vet inte om det är fel. Min kompis har en VP D3, 190hk och hydraliskt backslag. Det låter också väldigt mkt...

 

Edited by Gameburg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har installerat en Hyundai 170 med SD 63 backslag. Har precis samma problem med kraftig stöt som skakar hela båten vid växling. Är det någon som är nöjd med denna typ av ZF backslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört med zf63 i 15 år, först på en 230hk Yanmar och nu på en 315hk (på gränsen vad det klarar) och har ALDRIG upplevt något smällande vid växling. Jag är alltså en av de nöjda.

Skulle f.ö. aldrig våga labba med någon annan olja än den rekommenderade ATF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy