Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst 2012

Vinterkonservera motor

Rekommendera Poster

Gäst FlyingColors

Vi har en TMD-41A som skall vinterkonserveras. Jag har aldrig gjort detta tidigare men alla säger att det är enkelt och det är det säkert, om man kan det. Jag kan det inte men låt oss se vad ni säger om detta.

1.

Stänger bottenventilen.

2.

Skruvar av locket till grovfiltret.

3.

Vattenslang ner i detta filter och motorn dras igång. 1 person tar hand om detta moment.

4.

Ser till så att färskvattnet hela tiden fyller grovfiltret och kör detta i (hur många minuter???)tills jag är säker på att sötvattnet gått riktigt igenom. En annan person tar hand om detta moment.

5.

När detta är gjort häller jag i en blandning av 50:50 glykol och vatten och när denna lösning blir synlig i avgasröret så stängs motorn av. En tredje person tar hand om detta moment.

Voila!

Så... berätta ni vad jag helt har missat!

 

P.s. Är det vanlig glykol vi pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör motorn tills oljefiltret börjar bli varmt. Sedan byter du oljan (och filtret) också när du ändå håller på. Den är enklare att suga upp när den blivit lite varm. Byt detta mellan slangvattnet och glykolvattnet så får motorn övervintra i fin ren olja.

Det är vanlig glykol vi talar om. Tag med ett litet prov på det glykolvatten som finns i sötvattensystemet till den lokala bilmacken och be dom kolla fryspunkten. Frostskyddsverkan försvinner med tiden och den glykolblandningen ska bytas efter 5-8 år. Den bör vara -20 eller lägre för att klara sig ett år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FROST-skyddsverkan påverkas inte av ålder men ROST-skyddsverkan blir sämre efterhand. Båtmotorer är inte så känsliga om frostskyddsverkan ligger något över -20 för glykolen gör att sprängverkan uteblir och det blir mer som en issörja av glykolblandningen. Du ska ju inte köra med båtmotorn i -20 som du troligtvis gör med bilmotorn. Ett enkelt test är att ställa in en skvätt i frysboxen, det ger tillräcklig koll.

Men å andra sidan så kostar det ju inte så många kronor att byta glykolblandningen i färskvattendelen - det är nog mest slabbet som gör att man drar sig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, FROSTskyddet försvinner med tiden. Min motor var på -15 grader nu när jag bytte efter 9 år. ROSTskyddet försvinner också, fortare ju billigare glykolen är. Är glykolen grumlig har ROSTskyddet försvunnit och då bör man byta, oavsett vad FROST-mätaren visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar Du med att Du kör ner vattenslangen i grovfiltret? Låter vettigt och spännande. Själv kopplar jag alltid loss inkommande kylvatten nere längst bak på motorn. På med en grov tjock slang och så kör jag på med vatten repektive glykol. Jobbigt, svettigt och omständligt. Finns det lättare sätt är jag djupt tacksam. Har exakt samma motor.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag tyvärr har grovfiltret (tror mig nu har förstått vad du menar) EFTER impellern. Vågar alltså inte köra in det hållet och då torrköra impellern.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, efter att i 8 år fått krypa ner i motorrummet och koppla loss kylvatteninsuget, trångt och jäkligt, kränga på en tjock slang (måste koka änden först för att få den mjuk) för att köra in glykol i motorn - har jag för första gången provat spolmuff.

Enkel spolmuff för 50 spänn från Biltema, silvertejp runtom (denna gudagåva till mänskligheten) och allt fungerade!!!!

Underbart!

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...