Jump to content
Wednesday 09 October 2024
Sign in to follow this  
Soumi_batti

Fett på axelsplines Yamaha utombordare

Recommended Posts

Ni som undrar vilket fett det ska vara på splinesen på drivvaxeln och växelföraren till större Yamahemotorer, så kan jag meddela att det ska vara Yamalube Lical (Lithium Clacium) vattenbeständigt fett.

Detta bör anbringas även på underhusbultarna, samt de två styrpiggarna, för enklare av/påmontering senare. Detta fett ska endast användas på underhuset.

Övriga 10 fettnipplar och propelleraxeln fettas med vanligt marin grease.

crabban och Flintan, vänligen håll er borta från denna tråd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har nog fått det om bakfoten, åtminstone uppfattar jag det så.

Fettet som ska användas på drivaxelsplinsen, växelaxelsplinsen och ev drivaxelbussning heter Yamaha Grease WR Nr. 2 och har artikel nummer 90790-74046. Har gått ut ett servicemeddelande om just detta och fettet får inte blandas med andra fett.

Yamalube LICAL är däremot det fett som ska användas i bl a nipplarna och i stort sett alla övriga ställen än de jag angav ovan. Egentligen ett ganska vanligt vattenfast fett som inte måste vara av just Yamahas eget fabrikat. Växelhusbultarna ska faktiskt förseglas med Loctite 572 om man ska va slavisk med Yamahas rekommendationer. Av lite olika anledningar föredrar jag och de flesta andra vanligt fett även där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant, då säger du rakt emot Yamaha Centers servicetekniker.

Har du möjlighet att länka till källa för uppgifterna?

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ärligt talat. Det går med vilket marinfett som helst, har aldrig varit med om att det strulat när man kört med tex Penzoils marinfett på dessa punker. Är nog mest för att få sälja egna produkter och det ska jag säga som Yamahahandlare smiley

Share this post


Link to post
Share on other sites

En skärmdump på servicemeddelandet och en länk till Lical-fettet som anges som multi-purpose. Du får ta ett snack igen med din mek, jag kan ju inte garantera att man inte ändrat rekommendationerna sista tiden även om jag är mycket tveksam. Även i den sista utgåvan av manualen till min snurra är det WR Nr. 2 som gäller i de berörda områdena..

www.yamaha-motor.eu/eu/accessories/index.aspx?productCode=YLBMAROIL&redirect=false

post-26269-1394237283,212_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljepumpstätningarna och drivaxelbussningen kan som det står gnissla med fel fett.. Min motor är byggt före servicemeddelandet och snurrade runt i två säsonger med det vanliga Yamalube Lical fettet utan att gnissla va jag kunde höra men vi kanske är lomhörda båda två :-)

Va jag förstått är gnisslandet i första hand ett saltvattenproblem.. O som jag skrev även i min första post så är Yamalube Lical ett ganska vanligt vattenfast fett som kan ersättas med nåt annat likvärdigt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

de går med vilket vattenfasta fett som helst som aukt a verkstad merc yama e-tec

Share this post


Link to post
Share on other sites

Javisst stämmer det.. Är det nåt du vill jag ska utveckla..? Nix, WR Nr. 2 är inte med på Yamahas hemsida men går alldeles utmärkt att köpa av din Yamaha-handlare.

Tja.. Vem ska man tro på. Jag har svarat på detta förr vill jag minnas.. Om frågan är generell vad gäller ämnet men kanske inte just det specifika fallet kan man väl säga så här: 

En del anser att skötsel och underhåll av maskiner och motorer är en åsikt, andra att det är en vetenskap. Om du gör avsteg från tillverkarens rekommendationer bör du försäkra dej om att det är den sistnämnda gruppen du talar med. Det är sällan denna gruppen står bakom disken ute i affären, de brukar hålla till i verkstan, men inte ens där kan man va säker ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo men ni skrev i länkade tråden att man inte skulle fetta splinesen. Eller så tolkade jag fel. I vilket fall verkar det vara sak samma vilke fett man använder. Jag kör nog på Lical som Yamma-meken rekommenderade. Även om WR nr 2 säkert är minst lika bra eller bättre.

Om, jag gör servicen själv nästa år. I år chickade jag ur och köpte in tjänsten.

En annan femma, Yamma Center har börjat med semisyntet 10W-40 till alla motorer. Vad tror ni om dt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förmodligen tolkade du fel. Du ska inte ha nåt fett på toppen av axeln, alltså uppe på den horisontella ytan. På splinsen ska du självklart ha fett.

Semisyntet 10W-40 säger i princip inte ett skvatt annat än visken o den är inom det rekommendared området om än åt det kladdiga hållet för vårt klimat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...