Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Torbjorn2000

Montera av utombordare med

Rekommendera Poster

Hej,

Har ni några erfarenheter av att lyfta av en utombordare (60 hk) som har kopplingar fram till förarsätet i en sk fjårrkontroll? Jag trodde det skulle var enkelt, men det går två vajrar och minst 5-6 sladdar från motorn till kontrollpanelen. Inget har ngn kontaktkoppling heller, utan t ex vajrarna är fastskruvade och inställda på ett visst avstånd.

Anlednigen är att jag vill undvika att få den snodd då den står utomhus. Men är det värt mecket att montera bort sådana motorer som är så integrerade i båten under vintern?

Motorn är en Yamaha 60FETO '06.

post-10023780-1394237281,2937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du... Det borde väl bero på hur du bedömer risken för stöld och hur bökigt du i så fall skulle tro att det blir om den skulle bli det. Stulen alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag undrar väl mest om folk brukar montera bort den typen av utombordare.

 

Man jan ju tänka att det är lite meckigt för en tjuv med att montera/kapa allt och sen hitta motsvarande komponenter för att kunna sälja allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr måste du nog räkna med att tjuven inte tycker det är lika meckigt som du tycker. Tvärtom är det en barnlek för många av dem.

Alltså, om du bedömer risken som betydande, och vill slippa det ev. krångel som en stöld innebär, bör du antingen plocka bort motorn eller så mycket detaljer att den ej längre är attraktiv. Exempelvis propeller, startmotor, kåpa, växelhus. Välj det alternativ du tycker är minst meckigt.

Själv har jag dock hittills bara positiv erfarenhet av resultat efter utombordarstöld. Ny motor till en rimlig mellanskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor verkar precis som min Yam 55 -76 ha en multikontakt samt en plus och en minus ledning till batteri. Börja med att koppla bort vid batteriet. 

Kablarna (vajrarna) skall du inte vara orolig för, de är bara attt lossa och ta bort. Så länge du inte med flit justerar om längden, så är de bara att sätta tillbaka där de satt och skulle längden ändrats så vill jag påstå är det mycket enkelt för en person med normalpraktiskt sinne att justera dem rätt igen.

Det behövas några vanliga verktyg t.ex. hylsnycklar. Obs att styrningen också skall kopplas loss, vilket i vissa båtar båtar där det är trångt, kan vara enklare sagt en gjort. Motorn är har säkert också bultar igenom akterspegeln som måste lossas. Frånsett det ev. problemet med styrningen, bör det inte vara mer än 30 minuters jobb att lossa utombordaren, kanske 45 min första gången, förutsatt att rätt verktyg finns tillgängliga.

Märk upp och fotografera om du är osäker på att inte kunna få ihop det igen på våren.

Annat att tänka på är att undvika att lägga motorn ned. Den förvaras bäst stående och skall förbli i upprätt läge tills den sätts tillbaka. Måste du lägga motorn ned så skall den oftast ligga med höger sida framifrån sett nedåt. Men kolla upp vad som gäller för din motor

http://motorka.org/doc/yam-remont-50-90.pdf

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt den motorn du har fast en från 1998.  Då det är 2-takts motor så har inte jag råkat ut för några problem med stälder, peppar peppar. Tjuvarna är oftast bara ute efter 4-takts motorer.



Förresten, min motor kalls också FETO, är du säker att din motor är från 2006 för jag kan inte hitta på ishopmarine.com att det modellnumret tillverkades då, C60TLRW.

Tips, längs med riggen, sitter en klisterlapp med all data på motorn samt vilken årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns någon multikontakt på kabeln kan man ju klippa den på lämplig plats och klämma på en kontakt på varje ledning, inte så krångligt när det bara är 4-5 ledningar. Märk upp först om flera ledningar har samma färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen om hur man går tillväga! Ja det verkar onekligen gå att montera bort den! Jag står och väger mellan att ta bort kåpa och växelhus och hoppas att ingen vill sno den därför. Och man kan då också hoppas att tjuvarna ser att det är en gammal tvåtaktare som ingen vill köpa.. :)

 

Att ut en ny på försäkring tror jag blir himla omständligt, med tanke på mellanskillnad, transport, installation osv. De kanske har sabbat båten vid losstagningen också.

 

Jo det är en 60feto med modellnummer 06, uttagen 2005. Tror det var sista året den tillverkades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...