Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
lary

köpa nya segel.

Rekommendera Poster

Köpte en  båt på land i september med gamla segel. Om jag nu inte tycker mig ha råd att byta ut hela den 20-åriga segelgarderoben på en gång så undrar jag viket segel man ska börja med  av stor, fock och genua?   Storseglet är ju alltid uppe så det är kanske mest utseglat och det man ska börja med?   //Lary

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om storen har eller får genomgående lattor kan man ofta få stil på den med lattor som är dubbla (hoptejpat) i aktra halvan så buken styrs till att vara rimligt långt fram.

Man bör ha nyast (bäst) försegel. Beroende på om Genuan används mest, eller focken, köper man först den. Om genuan är för påsig drabbar det  mest kryssegenskaperna, på halvvind eller öppnare är det inte så stor nackdel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på riggtyp också. Om du har mastheadrigg (förseglet går ända upp i toppen på masten) rekommenderar jag att du köper en ny genua till att börja med. Det seglet är det viktigaste för att få driv i båt med mastheadrigg. Om du har 7/8-rigg är troligen storseglet viktigast att byta först.

Om båten inte är utrustad med rullsystem för förseglet är det dags att fundera på det också. Mastheadriggade båtar har förhållandevis stora försegel och då är rullen otroligt skön att ha. Har du rulle behöver du inte heller något fock för de få tillfällen det blåser för mycket för att använda genuan, men det beror ju på båttyp också.

Jag tycker du ska ta kontakt med en segelmakare som kan hjälpa dig att planera din nya segelgarderob. Passa på nu på höstens båtmässor, då har du alla samlade under ett tak så på en dag kan du snacka med alla. Jag lovar dig, du kommer att få en hel del bra tips.

Det är dessutom en utmärkt tid att beställa segel och rulle till förstaget nu, du kan få ganska bra rabatt och du hinner få allt levererat innan säsongen 2013 börjar.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Mackey. När jag köpte båten med 7/8 rigg var seglen gamla och bukiga. Jag kontaktade Hamel sail i Karlshamn och fick fin hjälp. Dom har bred kunskap av segeltillverkning och kan säkert rådgöra med dig också. Jag beställde seglen så här på hösten och hämtade innan sjösättningen. Detta sparade jag några kronor på.

När seglen sedan blev satta så kunde jag ta mig till dom för avsyning att dom blev rätt.

Jag började med storseglet eftersom det var skört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Utom om det här: Har du rulle behöver du inte heller något fock för de få tillfällen det blåser för mycket för att använda genuan, men det beror ju på båttyp också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men på ett annat ställe på internet skrev du ju nyss att du känner en som har beställt...

Hur ska du ha det?

Ett tips: Ska du spama på flera fora, använd olika användarnamn eller se till att du håller reda på historierna.

Mvh,

Trådpolisen

PS. Till er stammisar. Varför dyker dom här trollen upp precis när jag ska tentaplugga? Dessutom är det nästan exakt ett år sedan sist någon bara ville tipsa här på MG. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte dåligt kontraproduktivt heller? Nu känner jag mindre förtroende för de här lågprisseglen (som jag innan faktiskt övervägde). Hade det varit vettiga prylar så hade det ju knappast behövts spammare.

Nu sparar jag hellre pengar ett par månader till och satsar på märkesprylar (vilket jag egentligen inte ville).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men först ska Erik bedyra att han inte alls gör reklam utan bara är en helt vanlig konsument...angel

Segel är något jag skulle köpa lokalt. Även om de inte sys på plats så vill jag att segelmakaren jag har kontakt med ska kunna komma ner till båten och se vad det är för fel med egna ögon/berätta för mig vad jag gör för fel, om något inte blir rätt.

Många segelmakare agerar agenter för billigare varumärken.

Undantaget är strikta entypsklasser som segelmakaren har lång erfarenhet av. Då är  det bara en fråga om löpande band.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske uttryckte mig lite fel, jag har en vän som beställt segel från Tuss Sails och efter det gjorde jag det själv då han var så nöjd... ville bara tipsa då även jag hittills varit väldigt nöjd med dem.. inget annat! Segla lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med Boding om du vill ha billiga segel. På deras hemsida får du fram priser för många båtmodeller.

Enligt min erfarenhet är inte Boding bäst på att rekommendera och tala med, men de gör segel som är 30 % billigare än finare fabrikat.

Om man inte gillar att stödja en diktatorisk ekonomi ska man inte köpa Boding, de syr det mesta i Kina.

Prova i sådna fall segel från Polen, ex.vis via;

Beckbyxan Marin

Jagarstigen 3

613 35 Oxelösund

Tel. 070 415 98 74

info@apollosails.se

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vet någon om Kabat segel fortfarande är ett alternativ?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte med Tuss men det fungerade inte. Vill man ha ett rent o skärt standardsegel så kan det vara ok, och billigt! Men vill man diskutera sig fram till optimal prestanda så funkar det inte. Dom kunde inte min båttyp och har man då ingen segelmakare som kan komma ut och mäta så kändes det tyvärr omöjligt att gå vidare.

 

Men som sagt, det kan säkert vara ett alternativ om man vet exakt vad man vill ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...