Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Elisa_A_R

Lite hjälp om Seaquipstöttor, hur många, vilka tillbehör och vilken höjd

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Comfort 30 med djupgående 1,68 enligt uppgift på sailguide, har inte kontrollerat själv då jag köpte båten i vattnet. Måste nu köpa stöttor, har i princip bestämt mig för seaquip. Har fått dubbla budskap om antal stöttor: 4 eller 6? Vill ju att båten står stadigt men det blir ju billigare med 4.... Och vilken höjd? Läste att man ska ta djupgående + pallningshöjd och dra ifrån 25 cm. Vet inte riktigt vilken pallningshöjd jag ska ha. Hamnar på någonstans mellan SB1 och SB2. Erfarenheter?

Slutligen: vilka tillbehör krävs? Kedjor? Verkar inte som de ingår.

Mycket tacksam för svar. Första året som båtägare.

M v h

Elisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde räcka med 4 st stöttor om du inte ställer upp båten med masten stående kvar, i så fall behövs nog 6 st.

Klokt är också att ha kätting/vajer eller något annat som förbinder stöttorna med den träplatta som kölen står på. Har för mig att försäkringsbolagen har detta som krav, det finns annars en risk att stöttorna kan flytta sig lite i sidled och då faller allt som ett korthus.

Hur stora stöttor du ska ha vågar jag inte svara på men den princip du angav låter vettig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kättingen ska sitta mellan stöttorna så att de inte kan glida isär!

Jag har aldrig sett någon rekommendation tidigare om att de ska fästas till pallningen. Det går kanske att göra som en extraåtgärd men det är mellan stöttorna som är viktigast.

Titta på den här YouTube-videon så ser du hur du ska sätta båten med Seaquip.

Det finns ju ett par andra liknande fabrikat som bygger på samma princip. Kan vara värt att kolla priserna på dem också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för alla svar! Det blir nog fyra Seaquipstöttor, känner inte till några andra, självklart med kättingar, mastar av innan uppställning.

M v h

Elisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaSea har t.ex. två andra fabrikat....

http://www.seasea.se/uppl%C3%A4ggning/t%C3%A4ckning_pallning/bockar_vaggor

Konstruktionsprinciper:

Seaquip: Helsvetsad - svårtransporterad men väldigt stabil

Easystand: Viks ihop till ett platt paket när den inte används eller ska transporteras.

http://www.rapidmarin.se/easystand

Tyresöbocken: Lättransporterad, skruvas ihop.

http://www.tyresovaggan.com/se/pdf/MonteringsanvisningStotta080813.pdf

 

Alla tre bygger på samma princip som lutar snett mot båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har helgalvade stöttor som är något billigare.. det tänker jag köpa till Min HR 352.. sen använder jag spännband istället för kättingar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten i går. Köpte 4 begagnade stöttor som var galvade. Använde spännband mellan, men satte en extra träbock bakom motorn då båten lutar något bakåt. Det blev väldigt stabilt. Lastbilsföraren gillade dessa stöttor, då det går snabbt att palla upp båten och lätt att reglera höjden.

mvh Joachim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det blev 6 SB2. Dyrt men sannolikt bra andrahandsvärde/hållbarhet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som provat EasyStand? Verkar ju smart att de både är ihopfällbara (som Tyresöstöttan) OCH fastlåsningsbata (som Seaquip). Full flexibilitet att ta hem, eller låsa fast vid ngt träd vid klubben. Antar att de håller och fungerar, så kanske enda osäkerheten är ytbehandlingen? Rostar etc... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...