Gelis 639 Posted February 5, 2006 Tror gör man i kyrkan Skämt åtsidå, så är det faktiskt så att plyfan är en bärande del av akterspegeln då vanligtvis laminatet endast drukar vara några millimeter tjockt på ut o insida om plyfan. Ett typexempel var på min förra båt där det märktes att dom undre motorbultarna började sjunka in i laminatet på insidan och att akterspegeln sviktatde naär man belastede riggen på motorn. Blev att renovera o förstärka. Share this post Link to post Share on other sites
earendel 4 Posted October 16, 2012 Hej, Har läst på nätet att blocket och topp från en bilmotor är detsamma som finns i en Aq120b. Finns det någon som kan bekräfta detta? Jag förstår att kring detaljer t.ex. vattenpump är annorlunda. Teck på förhand Alan Share this post Link to post Share on other sites
guzzy96 0 Posted October 16, 2012 Hej! vad jag har för mig är det så att Aq 12b är samma motor som en b21 är i en bil. samma sak gäller B20 som kallas Aq115 i den marina världen. Vattenpump och diverse är annorlunda eftersom båtar har ett annat kylsystem än bilar. finns även b16,b18 b23 motorer för båtar. men som sagt, det är samma motor i grund och botten Gustav Share this post Link to post Share on other sites
KillerBoo 58 Posted October 16, 2012 AQ120 är en B18 och 120B en B21, I stand corrected EDIT: Rättar mig e Stefan L ang 120 o 120B-versionerna Nu finns det 4 likadana trådar, liiite rörigt blire Share this post Link to post Share on other sites
Stefan_L 7 Posted October 16, 2012 För att om möjligt öka förvirringen svarar jag även här och länkar till tråden med mitt första svar... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=469230 Jag håller med om att en AQ120 är en B18 men en AQ120B däremot... Share this post Link to post Share on other sites
guzzy96 0 Posted October 16, 2012 jaha! jag har nog inte helt koll på det, som jag sade men en sak är mer säker, de är marinkonverterade bilmotorer:) hur kommer det sig att Aq 120 är B18 när Aq 115 är B20 som är starkare än B1? Share this post Link to post Share on other sites
guzzy96 0 Posted October 16, 2012 menar B18, inte B1:) Share this post Link to post Share on other sites
Hasse_O 28 Posted October 16, 2012 Först uppmaning till trådskaparen Kan du vara snäll och ta bort de övriga 4 kopiorna på denna tråd ! -------------------------------------------------- Sedan svar på frågan Tidigare då B18 och B20 var basmotorn var topplocket av bättre kvalitet, bla så var ventiler och lyftare annorlunda, ventilerna var ihåliga och hade någon sorts kylvätska och jag tror även ventilsäterna var bättre. Orsaken som jag tror är att toppen får dålig kylning från motorns kylsystem och måste anpassas för högre drifttemperatur därför att belastningen är mycket högre i en marinmotor B21 är en helt annan motor då den tex har överliggande kamaxel, men jag antar att även dess marina motsvarighet borde ha samma behov av att anpassas till marina och mer krävande driftförutsättningar och göras värmetåligare. Jag vet inte men jag antar att toppen för dessa då är annorlunda. Men hur stor betydelse då skulle ha i praktiken är en annan fråga. Share this post Link to post Share on other sites