Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gelis

B21 Bilmotor som Aq120b

Rekommendera Poster

Tror gör man i kyrkan smiley-wink.gif\ Skämt åtsidå, så är det faktiskt så att plyfan är en bärande del av akterspegeln då vanligtvis laminatet endast drukar vara några millimeter tjockt på ut o insida om plyfan. Ett typexempel var på min förra båt där det märktes att dom undre motorbultarna började sjunka in i laminatet på insidan och att akterspegeln sviktatde naär man belastede riggen på motorn. Blev att renovera o förstärka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har läst på nätet att blocket och topp från en bilmotor är detsamma som finns i en Aq120b. Finns det någon som kan bekräfta detta? Jag förstår att kring detaljer t.ex. vattenpump är annorlunda.

 

Teck på förhand

Alan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

vad jag har för mig är det så att Aq 12b är samma motor som en b21 är i en bil.

samma sak gäller B20 som kallas Aq115 i den marina världen. Vattenpump och diverse är annorlunda eftersom båtar har ett annat kylsystem än bilar.  

finns även b16,b18 b23 motorer för båtar. men som sagt, det är samma motor i grund och botten :)

Gustav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ120 är en B18 och 120B en B21, I stand corrected :)

 

EDIT: Rättar mig e Stefan L ang 120 o 120B-versionerna

Nu finns det 4 likadana trådar, liiite rörigt blire

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha!  jag har nog inte helt koll på det, som jag sade men en sak är mer säker, de är marinkonverterade bilmotorer:)

hur kommer det sig att Aq 120 är B18 när Aq 115 är B20 som är starkare än B1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först uppmaning till trådskaparen

Kan du vara snäll och ta bort de övriga 4 kopiorna på denna tråd !

--------------------------------------------------

Sedan svar på frågan

Tidigare då B18 och B20 var basmotorn var topplocket av bättre kvalitet, bla så var ventiler och lyftare annorlunda, ventilerna var ihåliga och hade någon sorts kylvätska och jag tror även ventilsäterna var bättre.

Orsaken som jag tror är att toppen får dålig kylning från motorns kylsystem och måste anpassas för högre drifttemperatur därför att belastningen är mycket högre i en marinmotor

B21 är en helt annan motor då den tex har överliggande kamaxel, men jag antar att även dess marina motsvarighet borde ha samma behov av att anpassas till marina och mer krävande driftförutsättningar och göras värmetåligare.

Jag vet inte men jag antar att toppen för dessa då är annorlunda.  Men hur stor betydelse då skulle ha i praktiken är en annan fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...